تسنیم گزارش می‌دهد

سرمایه‌های خوابیده و مردم تشنه در روستاهای قشم

سرمایه‌های خوابیده و مردم تشنه در روستاهای قشم

در حالی که ظرفیت تولید ۱۸ هزار مترمکعب آب شرب در تأسیسات آب شیرین کن پروژه تولید همزمان آب و برق جزیره قشم وجود دارد، تنها ۹ هزار مترمکعب آب در این پروژه تولید می شود و مردم بخش اعظمی از روستاهای قشم از نعمت آب شرب سالم بی بهره اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران و بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا است که از نظر مساحت، بزرگتر از 22 کشور جهان است.

این جزیره در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد و بزرگترین و پرجمعیت‌ترین جزیره خلیج فارس نیز محسوب می شود. جزیره قشم دومین بندر آزاد تجاری ایران است که جمعیتی بالغ بر 120 هزار نفر در آن ساکن هستند. «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران فروردین ماه سال جاری در جریان سفر به جزیره قشم و بازدید از پروژه شرکت مپنا برای تولید همزمان آب و برق در این جزیره، بر اهمیت و ضرورت تامین آب آشامیدنی ساکنان قشم تاکید کرد. با این وجود هنوز از تمامی ظرفیت های نصب شده پروژه تولید همزمان آب و برق قشم استفاده نمی شود.

پروژه تولید همزمان آب و برق به صورت MED (شیرین سازی آب با روش بازیابی حرارتی) در سال 93 به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید آب در دو ردیف و 4 واحد آب شیرین کن به مجموع 18 هزار مترمکعب در روز در پروژه تولید همزمان آب و برق در جزیره قشم وجود دارد اما در حال حاضر یک ردیف دو واحدی آن خاموش است و تنها با استفاده از یک ردیف دو واحدی آب شیرین کن، روزانه 9 هزار مترمکعب آب شیرین این پروژه به شبکه شرب جزیره تزریق می شود.

«سید حسین بهاری» مدیر پروژه تولید همزمان آب و برق قشم در خصوص فعالیت این پروژه با نصف ظرفیت در بخش شیرین سازی آب گفت: تاکنون فقط یک قرارداد به ظرفیت 9 هزار مترمکعب بین شرکت مپنا و شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان به امضا رسیده است.

وی افزود: به دلیل نبود ظرفیت در بخش انتقال و توزیع آب، قرارداد دوم برای ظرفیت 9 هزار مترمکعبی ردیف بعدی آب شیرین کن هنوز به امضا نرسیده است و هیچ زمانی نیز برای به امضا رسیدن این قرارداد اعلام نشده است.

به گفته این مقام مسئول، هر زمان که شرکت آبفای روستایی اعلام آمادگی کند، ظرفیت تولید در دو واحد 4.5 هزار مترمکعبی تولید آب شیرین در ردیف دوم این پروژه نیز وجود دارد.

در حال حاضر دو واحد 25 مگاواتی تولید برق در پروژه تولید همزمان آب و برق جزیره قشم در مدار بهره برداری است که با استفاده از سوخت گاز به تولید برق می پردازد. از حرارت بازیافتی این دو واحد نیروگاهی به منظور شیرین سازی آب دریا استفاده می شود که اینکار، راندمان این نیروگاهها را در سیکل مصرف و تولید انرژی به 80 درصد رسانده است.

با انتقال روزانه 100 هزار مترمکعبی آب از دریا به وسیله یک خط لوله 750 متری و با استفاده از حرارت بازیافتی دو واحد نیروگاه، 9 هزار مترمکعب آب شیرین سازی شده که با افزودن مواد معدنی مورد نیاز به آب مناسب برای شرب تبدیل می شود، تولید شده و به شبکه آب شرب روستایی جزیره قشم تزریق می شود.

با انتقال این 9 هزار مترمکعب آب شرب، از مجموع 70 روستای این جزیره، 31 روستا از نعمت آب شرب سالم برخوردار شده اند. اما در دیگر روستاهای این جزیره همچنان تأمین آب شرب با استفاده از کوپن و به صورت سیار و گاها به صورت محدود صورت می گیرد.

بررسی های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که قیمت تمام شده یک مترمکعب آب شرب در برخی روستاهای قشم با صرف هزینه حمل و نقل و خرید، حدود 7 هزار تومان هزینه در بر دارد.  این درحالی است که قیمت هر مترمکعب آب شرب در 31 روستایی که در جزیره قشم به شبکه آب شرب روستایی وصل شده اند فقط 100 تومان است.

در حالی که حدود 39 روستای جزیره قشم دسترسی مناسب به آب شرب ندارند، نیمی از ظرفیت تولید آب پروژه تولید همزمان آب و برق در این جزیره تعطیل است. در برخی مقاطع سال نیز به دلیل عدم ظرفیت تحویل گیری آب شیرین سازی شده ماژول اول این پروژه، آب شیرین سازی شده مجددا به دریا باز می گردد.

پیگیری خبرنگار تسنیم حاکی از این است که هنوز تأسیسات انتقال و توزیع آب در بسیاری از روستاهای جزیره قشم، یا ایجاد نشده و یا با کندی در حال تکمیل است و یکی از مهمترین دلایل عدم خرید آب از تأسیسات آب شیرین کن پروژه تولید همزمان آب و برق این جزیره و تعطیل بودن یک واحد 9 هزار مترمکعبی تولید آب، همین مسئله است.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا