رفع تحریم‌های نظام بانکی 5 ماه پس از عملیاتی شدن توافق

رفع تحریم‌های نظام بانکی 5 ماه پس از عملیاتی شدن توافق

فولاد نیوز: رئیس کل بانک مرکزی از رفع تحریم نظام بانکی ۳ تا ۵ ماه پس از عملیاتی شدن رفع توافق خبر داد و گفت: معادل ریالی 23 میلیارد دلار پول بانک مرکزی قبلاً به دولت پرداخت شده است.

به گزارش«فولاد نیوز»، ولی‌الله سیف در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به آغاز یک دوره جدید برای نظام بانکی پس از رفع تحریم‌ها اظهار داشت: بانک مرکزی در دوران تحریم توانست با کنترل نوسانات نرخ ارز 52 درصد از سطح نوسانات را کاهش دهد.
وی افزود: هر زمان که توافقات عملیاتی شود رفع محدودیت‌های نظام بانکی 3 تا 5 ماه محقق خواهد شد. بنابراین اگر توافقات تا دو ماه و نیم آینده اجرا شود رفع تحریم‌های نظام بانکی نهایتاً تا ژانویه عملی خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: از هم اکنون اقدامات اولیه برای ایجاد هماهنگی و رفع موانع اجرای توافقات در نظام بانکی در حال انجام است و در جلسه روز گذشته با مدیران عامل بانک‌ها ضمن تشریح دستاوردهای توافقات که ورای تصورات ما بود بانک‌ها از شرایط کشور و اقداماتی که باید بعد از توافق اجرایی شود آگاه شدیم.
وی با اشاره به راه‌اندازی کمیته‌ای در شبکه بانکی برای بررسی مشکلات تک تک بانک‌ها گفت: با توجه به اینکه قطع ارتباط بین بانک‌های داخلی و خارجی نظام بانکی را از اقدامات و شرایط جدید بین‌المللی بانکی عقب انداخته است باید اقداماتی در جهت رفع این عقب‌ماندگی‌ها در بانک‌های کشور اجرا شود و این کمیته چنین وظیفه‌ای را بر عهده دارد.
سیف در مورد پیمان‌های پولی دوجانبه بدون ذکر پیمان مشخصی، گفت: در این مدت پیمان‌های پولی متعددی منعقد کردیم و مسائل محدودکننده مبادلاتی را به حداقل رساندیم.
رئیس کل بانک مرکزی در مورد رقم دقیق پول‌های بلوکه شده ایران گفت: به نظرم می‌رسد در این زمینه اختلاف نگاه از پول‌های بلوکه شده موجب برداشت‌های متفاوتی شد. کل دارایی‌های ارزی خارجی کشور با میزان پول‌های بلوکه شده و یا پول‌های بلوکه شده که جزو دارایی‌های بانک مرکزی است تفاوت‌های اساسی دارد.
وی ادامه داد: در قبل هم توضیح دادم که میزان دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی 23 میلیارد دلار است و به علاوه بر 6 یا 7 میلیارد دلار دارایی متعلق به دولت است که از محل صادرات نفت حاصل شده است.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص برخی حدس و گمان‌ها در مورد ارقام پول‌های بلوکه شده گفت: اینکه برخی با حدس و گمان اعداد و ارقام را اعلام می‌کنند برای بنده هم جای تعجب دارد. ممکن است یک شرکت دولتی یا خصوصی در خارج از کشور پول داشته باشد که رقم دقیق آن در اختیار بانک مرکزی نیست اما دو ماه بخشنامه‌ای به همه شرکت‌ها ارسال کردیم که رقم دقیق دارایی‌های خارجی که بلوکه شده است را اعلام کنند. رقم پول‌های بلوکه شده بخش غیردولتی و شرکت‌های دولتی زیر یک میلیارد دلار است.
سیف افزود: 22 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی به عنوان وثیقه تسهیلات (فاینانس) در چین سپرده‌گذاری شده که به آن سود هم تعلق می‌گیرد و 25 میلیارد دلار در شرکت نیکو (شرکت نفتی دولتی) سرمایه‌گذاری شده و همچنین 15 میلیارد دلار نزد بانک‌های ایرانی سپرده‌گذاری شده است.
وی در خصوص فاینانس چین گفت: این 22 میلیارد دلار ظاهرش فاینانس است چرا که در قراردادهای فاینانس حداکثر معادل 15 درصد رقم فاینانس سپرده‌گذاری می‌شود اما به دلیل شرایط تحریم معادل 100 درصد فاینانس سپرده‌گذاری شد که البته در دوره گذشته قرارداد آن منعقد شده است.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص رقم 150 میلیارد دلاری که رئیس جمهور آمریکا گفته است، اظهار داشت: این رقم هیچ مبنایی برای صحت آن وجود ندارد و به نظر می‌رسد از روی عدم احساس مسئولیت و شبهه‌افکنی بوده است.
سیف در پاسخ به این سؤال که آیا معادل 23 میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده که متعلق به بانک مرکزی معادل ریالی آن به دولت پرداخت شده است؟ چرا که مدتی پیش این مطلب اعلام شد که معادل ریالی آن به دولت داده نشده است، گفت: بله، معادل ریالی 23 میلیارد دلار قبلاً به حساب خزانه واریز شده و استفاده از این پول دیگر نقدینگی جدید ایجاد نمی‌کند و در واقع این پول متعلق به بانک مرکزی است و با استفاده از آن دو مرتبه نقدینگی با پایه پولی افزایش نخواهد یافت.
وی تصریح کرد: از رقم 6 تا 7 میلیارد دلاری که درآمد نفت است 30 درصد آن به حساب صندوق توسعه ملی نزد بانک مرکزی و 54.5 درصد به حساب خزانه باید واریز شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا