معاون سازمان مدیریت:

دوران تصمیم‌گیری غیرعلمی گذشته است

دوران تصمیم‌گیری غیرعلمی گذشته است

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این‌که این حق را داریم که بدانیم بودجه‌های اختصاصی کجا و چگونه صرف می‌شوند، گفت: دوران تصمیم‌گیری غیرعلمی گذشته است و باید تصمیمات بر اساس مطالعات و پشتوانه علمی باشد و سیاست‌گذاری‌ها را هدایت کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا در خوزستان، محمدرضا واعظ مهدوی در نشست شورای دانشگاه که روز گذشته با حضور رؤسای دانشگاه‌های دولتی استان در سالن جلسات دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: باید تلاش کنیم که وظایف خود را انجام دهیم. همه باید وظیفه خود را بشناسند و آن را انجام دهند. این حق وجود دارد که همه اعتبارات و بودجه​های خود را از ما مطالبه کنند و البته ما نیز این حق را داریم که بدانیم با بودجه‌هایی که داده می‌شود، چه می‌شود.

وی افزود: نظام آموزشی عالی ما اکنون یک سفره پراکنده‌ای شده است. ملاک‌های قضاوت غلط است. تعصب خاصی نسبت به توزیع منابع کشور در نتایج و کارکرد انقلاب اسلامی دارم اما این تعصب بر اساس منطق و علمی است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به لزوم ارزیابی خروجی عملکرد دانشگاه‌ها تصریح کرد: حداقل‌ترین انتظار این است که دانشگاه‌های خوزستان نسبت به مسائل استان نگاه ویژه‌ای داشته باشند؛ به طور مثال در استان آثار باستانی بسیاری وجود دارد و بنابراین متخصص زبان‌های ایلامی یک نیاز است. به همین جهت باید دانشگاه‌های استان در این خصوص برنامه‌ریزی کنند.

مهدوی ادامه​داد: دانشگاه‌ها باید وضعیت تحصیلی استان را نیز مورد ارزیابی قرار دهند. طبق سیاست‌گذاری‌ها و مطالعات انجام شده برای بهبود کیفیت آموزشی در استان تصمیم تشکیل کلاس‌های دوزبانه در مناطق مرزی اتخاذ شده و دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید ارزیابی کنند که این تصمیم موفق بوده یا نتیجه‌ای دیگری داشته است.

وی با بیان این‌که دولت نگاه ویژه‌ای نسبت به پژوهش دارد، گفت: 7000 میلیارد تومان بودجه پژوهش کشور در سال آینده است. به همین جهت باید دانشگاه‌ها تمام مسائل و چالش‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. دوران تصمیم‌گیری غیرعلمی گذشته و باید تصمیمات بر اساس مطالعات و پشتوانه علمی داشته باشد و سیاست‌گذاری‌ها را هدایت کند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان این​که اهدافی برای علم و فناوری در برنامه ششم توسعه ملی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: مطابق برنامه ششم توسعه ملی دانشگاه‌ها در چهار طبقه بین‌المللی، ملی، منطقه‌ای و محلی تقسیم‌بندی شده‌اند و بر این اساس رسالت‌ها و مأموریت‌های هر دانشگاه تعیین می‌شود.

مهدوی افزود: نقش دانشگاه‌ها در برنامه ششم و بخش علم و فناوری نیز در برنامه ششم توسعه شامل بخش‌های مختلفی است و با لیستی از مسائل و مشکلات و چالش‌های کشور روبرو هستیم است. باید دانشگاه‌ها بر اساس پتانسیل‌های خود بیان کنند که قادر به رفع کدام یک از این چالش‌ها هستند و مأموریت‌هایی را پیشنهاد دهند.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص این مشکل باید دانشگاه‌ها تمرکز کنند و هیأت علمی خود را جهت دهند و از این طریق پژوهش‌های کاربردی انجام شود. تعهدات از سوی هر دو طرف باید انجام شود. اگر تعهدات اعتباراتی و بودجه‌ای وجود دارد تماماً پرداخت می‌شود و در مقابل تعهدات دانشگاه‌ها نیز باید انجام شود و از این طریق می‌توان برای حل مشکلات کشور گام برداشت.

معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تأکید بر اهمیت پژوهش و تحقیق، گفت: اکنون در دنیا چالش‌های بسیاری از جمله چالش انرژی حل شده است. گزارش‌هایی که در دولت تدوین می‌شود باید به دانشگاه‌ها منتقل شود و دانشگاه‌ها برای برطرف کردن مشکلات تحقیقات و پژوهش‌های خود را جهت‌دهی کنند.

واعظ مهدوی گفت: باید تلاش کنیم تصویر واقع‌گرایانه، نه خوشبینانه و نه بدبینانه داشته باشیم. خوزستان مشکل دارد و وظیفه ما این است که مشکلات را برطرف کنیم. اعتقاد دارم که تهران باید عقب‌تر از خوزستان باشد اما نمی‌گویم که سیستان و بلوچستان عقب‌تر از خوزستان باشد، تنها خوزستان مشکل ندارد و اولویت را به خوزستان نمی‌دهیم بلکه استان‌هایی مشکلات بیشتری دارند و دارای نیاز هستند در اولویت باشند.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم تصمیمات طبق آگاهی، شناخت و بر اساس ضروری‌ترین نیاز باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا