در دیدار معاون وزیر خارجه آلبانی با رئیس اتاق تهران مطرح شد؛

دعوت آلبانی از بخش خصوصی ایران برای تولید مشترک و صادرات به بازار اروپا

دعوت آلبانی از بخش خصوصی ایران برای تولید مشترک و صادرات به بازار اروپا

معاون وزیر خارجه آلبانی در دیدار با رئیس اتاق تهران خواستار سرمایه گذاری بنگاه های ایرانی در خاک این کشور برای تولید مشترک و صادرات به بازار اروپا شد.

به گزارش ایرنا از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، « سلیم بلور تایا » گفت: عمده تولیدات آلبانی در بخش کشاورزی و معدن است و ذخایر محدودی از نفت خام هم برای صادرات وجود دارد و تولید ناخالص داخلی آلبانی به سالیانه 11 میلیارد یورو می رسد.
وی اضافه کرد: واردات آلبانی سه برابر صادرات این کشور است و تراز تجاری تیرانا با تهران منفی است؛ ایران سالیانه یک میلیون و 400 هزار دلار به آلبانی کالا صادر می کند و در مقابل کمتر از یک میلیون دلار از این کشور واردات دارد.
وی ثبات مناسب اقتصادی در آلبانی را یادآور شد و گفت :سال گذشته رشد اقتصادی آلبانی 2.8 درصد بود و در سال های دشوار اقتصادی نیز رشد مثبت اقتصادی بین دو تا سه درصد را حفظ کرد.
به گفته معاون وزیر خارجه آلبانی، حدود 50 درصد از مردم آلبانی در حوزه کشاورزی فعالیت دارند و سهم این بخش در تولید ناخالص داخلی 20 درصد است.
وی موضوع تلاش ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت (WTO) را یادآور شد و اظهار داشت : آلبانی عضو سازمان تجارت جهانی است و با پیوستن ایران به این سازمان، روابط بین دو کشور می تواند تسهیل شود.
براساس این گزارش، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران نیز در این دیدار گفت: ایران در دهه 1370 سفارت خود را در آلبانی تاسیس کرد و در سال 1388 سطح آن را از سطح کاردار به سفیر ارتقا داد. اما تیرانا هنوز در تهران سفارتخانه دایر نکرده و مسایل خود را از طریق آنکارا پیگیری می کند.
وی افزود: حجم روابط تجاری ایران و آلبانی قابل قبول نیست و به نظر می رسد، با اعزام هیات ها و شناخت توانمندیهای یکدیگر بتوانیم زمینه ارتقای سطح روابط تجاری را فراهم کنیم.
رئیس اتاق تهران افزود: آلبانی نیازمندی زیادی به توسعه زیرساخت هایش دارد و اگر این شناخت به وجود بیاید امکان سرمایه گذاری بنگاه های ایرانی در این کشور وجود دارد.
وی گفت : حدود 140 هیات تجاری در ماه های گذشته وارد ایران شدند و جمهوری اسلامی برای رشد اقتصادی تعیین شده در اسناد بالادستی، سالیانه به 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و بر این اساس، راهبرد جدید اقتصادی ایران در سال های پیش رو، جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه صادرات به کشورهای همجوار است.
رئیس اتاق تهران گفت: شرکت های ایرانی فعال در حوزه خدمات فنی و مهندسی، اکنون پروژه هایی را در آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی و کشورهایی مانند ونزوئلا، الجزایر، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان اجرا کرده یا در دست اجرا دارند.
مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در هشت ماهه سال 2015 میلادی (منتهی به دهه نخست مرداد 94 ) رشد هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشت و به حدود پنج میلیارد یورو رسید.
پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورواستات) کل مبادلات تجاری ایران و 28 عضو اتحادیه اروپا را در هشت ماهه 2015 میلادی چهار میلیارد و 983 میلیون یورو گزارش کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا