برگزاری دهمین المپیاد کشوری فرش دستباف در مشهد

برگزاری دهمین المپیاد کشوری فرش دستباف در مشهد

مشهد- ایرنا- مرحله کشوری دهمین المپیاد فرش دستباف ایران با حضور قالی بافان دانشجو و دانش آموز سراسر کشور در مشهد در حال برگزاری است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری این المپیاد در جمع خبرنگاران گفت: طی دهه گذشته هر سال رقابت بین قالیبافان در قالب المپیاد ملی فرش در سطح استانی و کشوری توسط این مرکز برگزار شده است.
حمید کارگر افزود: در مرحله کشوری دهمین المیپاد فرش دستباف ایران، برگزیدگان مرحله استانی از 19 استان کشور در دو مقطع دانش آموزی و دانشجویی به صورت عملی و تئوری طی دو روز به رقابت می پردازند.
وی بیان کرد: در این مرحله که از روز گذشته آغاز شده است، 162 قالیباف حضور دارند که از این تعداد 146 زن و 16 مرد، 88 دانشجو و 74 دانش آموز هستند.
وی گفت: رشته های این دوره از مسابقات در مقطع دانش آموزی شامل بافت، طراحی، رنگرزی و در مقطع دانشجویی، بافت، طراحی، رنگرزی و مرمت است .
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: در این دوره از مسابقات در مجموع 52 نفر در رشته بافت، 49 نفر در رشته طراحی، 42 نفر در رشته رنگرزی و 19 نفر در رشته مرمت با یکدیگر رقابت می کنند که از این تعداد 9 دانش آموز و 12 دانشجو به عنوان نفرات برتر انتخاب می شوند.
کارگر اظهار کرد: فرش دستباف هنر و صنعت بومی ایران است که سالها در همه مناطق ایران با تنوع، سبک بافت بسیار متنوع و کاربرهای مختلف رواج داشته و با فرهنگ و خرده فرهنگ های این کشور عجین شده است.
وی ادامه داد: قدمت، اصالت و تنوع فرش دستباف ایران آن را از تولید دیگر کشورها و رقبا متمایز می کند.
وی گفت: ارزآوری بسیار، وجه فرهنگی و هنری فرش، اشتغالزایی گسترده با بهره گیری از سرمایه اندک، وجه اجتماعی آن به عنوان یک شغل مکمل روستایی می تواند در شرایط فعلی به عنوان بهترین گزینه برای توسعه اشتغالزایی، تقویت اقتصاد، ارزآوری با محوریت اقتصاد مقاومتی باشد.
کارگر افزود: حوزه فرش دستباف نیاز به واردات مواد اولیه، سرمایه گذاری کلان خارجی و دانش و مهارت فنی خارجی ندارد و این مزیت هایی است که صنعت فرش دستباف را از دیگر صنایع متمایز می کند و نیاز به بیگانگان را به حداقل می رساند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: با وجود این فرش دستباف ایران نیازمند رویکرد علمی، شناخت سلایق روز بازار، افزایش دانش مطابق با اقتضائات کنونی دنیای تولید و تجارت است و در همین راستا در دهه گذشته رشته فرش در دانشگاه ها راه اندازی شده و دانش آموختگان فرش وارد بازار کار می شوند.
کارگر گفت: المپیاد فرش دستباف فرصتی برای سنجش و مداقه بخش علمی این صنعت است تا فارغ التحصیلان این بخش دانش و مهارت خود را ارزیابی کنند.
تعداد قالیبافان کشور حدود یک میلیون نفر تخمین زده می شود که از این تعداد 700 هزار نفر قالیباف تمام وقت هستند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا