دبير انجمن معدنکاران استان مرکزي در گفت‌وگو با معدن نيوز اعلام کرد

روند کاهشي توليد سنگ‌هاي تزئيني

روند کاهشي توليد سنگ‌هاي تزئيني پايگاه خبري معدن نيوز- دبير انجمن معدنکاران استان مرکزي اظهار کرد: از آنجاکه صادرات سنگ‌هاي تزئيني در ايران مشمول خام فروشي است و توليدکنندگان با کمبود نقدينگي مواجه هستند، روند توليد و صادرات اين محصول بسيار کاهش داشته است.
عزيز ميرزائيان در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز، با بيان اينکه رکود در تقاضا براي مصالح ساختماني چالشي جدي براي بخش معدن به شمار مي‌رود، گفت: روند ميزان توليد سنگ‌هاي تزئيني با کاهش تقاضاي بازار مسکن همچنان  کاهشي است و ميزان صادرات اين محصول نيز از چند سال پيش که عوارض صادرات اين محصول را به 70 درصد رساند، کاهش يافت و بازار در اختيار ايران به رقباي ترک رسيد. با اين حال پس از لغو آن مصوبه، ايران ديگر نتوانست در بازار سنگ‌هاي تزئيني شرايط خوبي به‌دست آورد.
دبير انجمن معدنکاران استان مرکزي با اشاره به اينکه هم‌اکنون صادرات سنگ‌هاي تزئيني در ايران مشمول خام فروشي است، تصريح کرد: در شرايط کنوني که ايران به دنبال پيوستن به سازمان تجارت جهاني است قانون خام فروشي نمي‌تواند سازوکار مناسبي براي ورود به بازارهاي جهاني باشد.
ميرزائيان با تاکيد بر اينکه فرآوري برخي محصولات معدني در ايران قيمت تمام شده‌ بالايي دارد، افزود: نياز به دانش فني و ماشين‌آلات پيشرفته از پيش نيازهاي توسعه فرآوري در کشور است که هم‌اکنون به عنوان چالشي در اين بخش وجود دارد از اين رو فرآوري سنگ‌هاي تزئيني در ايران نسبت به رقباي خارجي رقابت پذير نيست. بنابراين نمي‌توان تنها با وضع قوانين محدود‌کننده همچون جلوگيري از خام فروشي مواد معدني يا وضع عوارض بالاي صادراتي کمکي به معدنکاران کرد.
او با تاکيد بر اينکه فضاي اقتصادي مثبتي براي آينده وجود دارد، گفت: به طور قطع با توجه به رويدادهايي که در کشور رخ داده و فضاي مثبت انتخابات در ايران، به نظر مي‌رسد دولت بتواند قوانيني که مانع کسب و کار در کشور هستند را رفع کند و در نهايت رونق را براي اين بخش از اقتصاد کشور به ارمغان بياورد.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا