معاون وزیر نفت تصریح کرد

قوانین حمایتی دستور کار مجلس آینده باشد

قوانین حمایتی دستور کار مجلس آینده باشد

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری یکی از مباحث مطروحه در مجلس آینده را ایجاد قوانین درست حمایتی در جهت درون‌زا کردن صنعت دانست.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا مقدم امروز در نشست خبری خود درباره‌ی مباحث سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت با اشاره به این‌که دولت در ستاد اقتصاد مقاومتی خود هفت کارگروه با موضوعات مختلف تشکیل داده است، گفت: یکی از این کارگروه‌ها با هدف توسعه صنعت نفت و تکمیل زنجیره این صنعت تشکیل شده است که مهم‌ترین محور آن ازدیاد برداشت از منبع با تولید صیانتی است.

وی با بیان این‌که طرح‌های توسعه فناوری صنعت نفت و گاز تحت عنوان دانش‌بنیان‌ کردن فناوری‌های این صنعت تعریف شده، اظهار کرد: مهم‌ترین محور در زمینه‌ی کارگروه اقتصاد مقاومتی ازدیاد برداشت از منابع با حفظ تولید صیانتی است، چرا که نفت و گاز، منابع طبیعی و یک دارایی ملی است و لازم است با ارتقاء تکنولوژی حقوق نسل آینده را در این زمینه رعایت کنیم.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری افزود: ما برای 52 مخزن با حدود 140 میلیارد بشکه ذخیره نفتی با دانشگاه‌ها قرار‌دادهای بلندمدت بسته‌ایم.

مقدم با اشاره به این‌که فرآیندهای شیمیایی دیگر زمینه کارگروه صنعت نفت است، اظهار کرد: در این زمینه نیز برای 12 فرآیند پتروشیمی با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور قرار‌داد داریم تا در حوزه بالادست و پایین‌دست بتوانیم صنعت نفت را دانش‌بنیان کنیم.

وی سومین زمینه‌ی کارگروه توسعه صنعت نفت را ساخت تجهیزات دانست و ادامه داد: در این زمینه نیز برای 10 گروه کالا شامل 600 قلم کالا با دانشگاه‌ها برای داخلی‌سازی صنایع قرارداد بستیم که در این زمینه هدف ما خرید نبوده است، بلکه خرید تضمین فعالیت این شرکت‌های دانش‌بنیان است.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با انتقاد از قوانین حمایتی در حوزه داخلی‌سازی صنایع اظهار کرد: قوانین حمایتی در این حوزه درست نیست و لازم است مجلس آینده یکی از اقدامات خود را توجه به درون‌زایی صنایع در نظر بگیرد.

مقدم بهینه‌سازی مصرف انرژی را دیگر هدف کارگروه صنعت نفت در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: ما در این زمینه از قانون رفع موانع تولید استفاده کردیم و نگاه ما در تمام این پروژه‌ها به نوعی معطوف به بخش‌های اجرایی است.

همکاری با شرکت‌های پیمانکاری به گفته وی از دیگر زمینه‌های کار این کارگروه به شمار می‌رود که در این حوزه شرکت‌های تحت عنوان پیمانکار عمومی و E&P در کشور تشکیل می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری تصریح کرد: با استفاده از زمینه‌ی صنعت دانش‌بنیان و پیشرو با تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تا افق 1400 باید به یک بازیگر اصلی صنعت نفت تبدیل شویم.

مقدم در ادامه درباره‌ی برگزاری همایش صنعت نفت دانش‌بنیان، تبلور اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با اشاره به این‌که این همایش 28 فروردین‌ماه برگزار می‌شود، گفت: مجموعه فعالیت‌های انجام شده در این همایش به معرض قضاوت قرار داده می‌شود.

وی همچنین دو ویژگی اصلی اقتصاد مقاومتی را ارتباط با صنعت و برون‌نگری دانست و در این باره اظهار کرد: لازم است ارتباط بین تجاری‌سازی و اقتصاد دانش‌بنیان برقرار شود و از سوی دیگر لازم است صنایع ما با نگاه برون‌نگر ارتقاء پیدا کند تا از فرصت‌های بین‌المللی به صورت هوشمندانه استفاده کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا