نفت روند نزولی خود را متوقف کرده است

آیا سرانجام سقوط قیمت نفت به پایان رسید؟

آیا سرانجام سقوط قیمت نفت به پایان رسید؟

مت اگان/تحلیل‌گر

نفت روند نزولی خود را متوقف کرده است.

زمانی‌که نفت در 11 فوریه به پایین‌ترین قیمت خود در 13 سال گذشته یعنی به 26.05دلار در ازای هر بشکه رسید، سرمایه‌گذاران در سرتاسر دنیا وحشت کردند. اما اکنون قیمت نفت به 34دلار در ازای هر بشکه رسیده است. افزایش 30درصدی قیمت نفت در عرض 11روز، آن‌ها را امیدوار کرده است.

افزایش مسخره‌ای که اخیراً در قیمت نفت ایجاد شده است، نوعی هیجان پر از نوسان را نشان می‌دهد و بازتاب تغییری اساسی و تأثیرگذار نیست.

دنیا هنوز با نفت زیادی مواجه است و تولید نفت ایالات متحده امریکا نیز هنوز آنقدر کم نشده که مازاد عرضه را متوقف کند.

متیو اسمیت رئیس موسسه تحقیقاتی کلیپر دیتا که حمل‌ونقل نفت خام را دنبال می‌کند؛ می‌گوید: «همه‌چیز هنوز از پایه و اساس، ضعیف است. تنها اتفاقی که افتاده این است که کمی امیدواری به میان آمده است.»

وضعیت فعلی تا حدودی استثنایی است و ممکن است قیمت نفت را به محدوده 40 تا 50دلار در ازای هر بشکه برساند

امیدواری‌ها از سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) نشات گرفته است. عربستان سعودی، روسیه و برخی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ نفت در روز 17 فوریه به توافقی ابتدایی برای فریز کردن (متوقف کردن) میزان تولید نفت دست پیدا کردند.

راب تامل مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری می‌گوید: «این اقدام باعث نوعی تکاپو شد. این مسئله به قیمت نفت کمک کرد تا کف خود را پیدا کند.»

البته توافق برای توقف تولید نفت نیاز به همکاری دیگر تولیدکنندگان مهم نظیر ایران دارد. این در حالی است که مقامات ایرانی اخیراً تصمیم برای توقف تولید نفت را یک جوک مسخره خوانده‌اند. این کشور قصد دارد با سرعت تولید نفت خود را افزایش بدهد.

بارکلیز در گزارشی نوشته است: «تصمیم اخیر در مورد فریز کردن تولید نفت به احتمال زیاد تأثیر آنی روی بازگشت تعادل به بازار نفت نخواهد داشت.»

تحلیل‌گران تأکید کرده‌اند که کشورهایی که در این جریان به توافق رسیده‌اند تا همین حالا هم به سقف تولید خود رسیده‌اند.

به هر حال به نظر می‌رسد این توافق مقدمه‌ای بر ایجاد نوعی اعتماد بوده است. قطعاً قیمت نفت همچنان پایین خواهد ماند. هنوز برای شعف‌زده شدن در مورد قیمت نفت خیلی زود است. مازاد عرضه نفت بیشتر از آن چیزی است که خیلی در مورد آن امیدوار بود.

از آن‌جا که امریکا هنوز نفت خود را تولید و روانه بازار می‌کند نمی‌توان انتظار داشت بازاری که از نفت اشباع شده به این زودی به تعادل دست پیدا کند.

به این ترتیب وضعیت فعلی تا حدودی استثنایی است و ممکن است قیمت نفت را به محدوده 40 تا 50دلار در ازای هر بشکه برساند.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا