در گفت وگو با ایرنا

تولید کنندگان بخش خصوصی اطلاعات بازارهای هدف را از مراجع دولتی طلب می کنند

تولید کنندگان بخش خصوصی اطلاعات بازارهای هدف را از مراجع دولتی طلب می کنند

تهران-ایرنا- عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت : تولیدکنندگان بخش خصوصی، نبود آگاهی کافی نسبت به بازارهای هدف صادراتی را مطرح کرده اند و خواستار ارائه اطلاعات توسط مراجع دولتی ذیربط در این زمینه شده اند.

پریسا یعقوبی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: بخش خصوصی برای حضور فعال در بازارهای جهانی، نیازمند بهره گیری از آمارهای روز و شفاف سازی در این ارتباط هستند.
مجری مطالعات میدانی طرح تدوین سیاست تجاری کشور افزود: تولید کنندگان نیاز به رصد دائمی بازارهای بین المللی دارند و الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت می تواند زمینه برخورداری از اطلاعات روز بازار را فراهم سازد .
وی تصریح کرد: فعالان بخش خصوصی ایران امروز نیازمند بهره گیری از منابع مالی به منظور توسعه فعالیت های تجاری خود هستند، بنابراین ضعف توان مالی، مانع از برخورداری آنها به فناوری های روز خواهد شد و به این ترتیب امکان رقابت ها به همتاهای خارجی را ندارند.
یعقوبی اضافه کرد: پدیده مخرب قاچاق کالا نیز تولیدکنندگان ایرانی را از حضور فعال در بازار داخلی و خارجی باز می دارد و آنها به چتر حمایتی دولت در این باره نیاز دارند.
وی یادآور شد: دهه 1380 دوران رونق صادرات در بخش های مختلف با بهره گیری از ابزار مالی مشوق های صادراتی بود که در دهه 90 متوقف شد و دولت تصمیم گرفت جوایز غیرنقدی را به صادرکنندگان برتر اختصاص دهد؛ از جمله آنها فرصت حضور در نمایشگاه های بین المللی بود، به این ترتیب انگیزه صادرات توسط بخش خصوصی و امکان رقابت با شرکت های رقیب خارجی از آنها گرفته شد.
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بخش خصوصی نیاز به رویه مشخصی برای ارزش گذاری کالای صادراتی دارد که اتخاذ تمهیدات لازم می تواند مانع از زیان در بازارهای برون مرزی شود.
به اعتقاد این متخصص، الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی(WTO) می تواند نقش کلیدی برای تولیدکنندگان ایرانی به منظور حضور فعال در بازارهای هدف داشته باشد و مشکلات واحد های تولیدی در این باره را برطرف کند.
وی موضوع اجرایی شدن توافق برجام از 26 دی ماه امسال را خاطرنشان ساخت و گفت : ارتقای سطح روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره با کشورهای مختلف می تواند میزان مبادلات تجاری را افزایش بخشد و امکان استاندارد سازی تولیدات کشور را فراهم کند.
صادق ضیایی بیگدلی سرپرست معاونت امور بین الملل و WTO سازمان توسعه تجارت ایران دیروز (یکشنبه) در نشست هم اندیشی بررسی مسایل و مشکلات تجارت خارجی کشور گفت: الحاق به WTO سبب نظام مند شدن جریان های تجاری، رعایت اصول شفافیت، تثبیت قوانین و مقررات، تعامل بیشتر با کشورهای جهان و بهبود ترتیبات تجاری چند جانبه خواهد شد.
به گفته وی، بسیاری از مشکلات بخش خصوصی با عضویت ایران در سازمان جهانی تجارت برطرف خواهد شد.
یحیی فتحی سرگروه بررسی وضعیت موجود طرح تدوین سیاست تجاری کشور نیز اظهار داشت: مطالعات پشتیبان تهیه سند سیاست تجاری ایران که به کارفرمایی سازمان توسعه تجارت ایران و توسط موسسه یادشده در حال انجام است، یکی از مسایل مهم در تدوین این سند محسوب می شود و شناخت کامل مسایل و مشکلات تجارت خارجی کشور از منظر بخش خصوصی است .
وی تاکید کرد که حضور فعالان و طرح دیدگاه آنان در این بخش می تواند در دستیابی به نتایج مثبت این طرح تحقیقاتی کمک کند.
الحاق جمهوری اسلامی به WTO در اصلاح نهادها، قوانین و مقررات، فرایند ها و اقدامات مرتبط با تجارت خارجی کشور اهمیت بسزایی دارد، هرچند برخی از صنایع، نظیر صنایع دارویی، نیاز به بررسی مشکلات مربوطه دارند.
جمهوری اسلامی ایران به عنوان بیستمین اقتصاد بزرگ خارج از سازمان جهانی تجارت (WTO) محسوب می شود .
ارزش تجارت خارجی کشورمان در 11 ماهه امسال به 75 میلیارد و 835 میلیون دلار رسید که ارزش صادرات غیر نفتی کشورمان در این مدت 38 میلیارد و 758میلیون دلار بود و ارزش واردات کشور نیز در این دوره 37 میلیارد و 77 میلیون دلار اعلام شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا