امضاء سه قرارداد توسعه زیرساخت اقتصادی بین ایران و کره

امضاء سه قرارداد توسعه زیرساخت اقتصادی بین ایران و کره

همایش همکاری اقتصادی ایران و کره با حضور محسن جلال پور رئیس اتاق ایران، جو هیونگ هوان، وزیر تجارت کره جنوبی، سئونگ هوکیم سفیر کره، کیم جونگ گوان نایب رئیس انجمن تجارت بین المللی کره و ولی الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت، در هتل بین المللی آزادی با حضور برترین های اقتصادی کره و ایران برگزار و در این نشست سه قرارداد توسعه زیر ساخت های اقتصادی و انرژی بندر چابهار بین شرکت های ایرانی و کره ای به امضاء رسید.

 

به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، در این همایش محسن جلال پور از همکاری سازمان های کترا و کیتا با معاونت اموربین الملل اتاق ایران در جهت برگزاری این همایش قدردانی و پیرامون جایگاه بخش خصوصی و اقتصاد ایران سخنرانی کرد.
محسن جلال پور گفت: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول تولید ناخالص داخلی ایران (PPP) در سال 2015 معادل 1382 میلیارد دلار بوده است و ایران دومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی است.
جلال پور در خصوص مزیت های منابع طبیعی ایران و امکان توسعه همکاری ها در بخش انرژی تسریح کرد: ایران با 20 / 34 تریلیارد متر مکعب گاز رتبه اول ذخایر و 6 / 172 میلیارد مترمکعب تولید گاز رتبه سوم را داراست و با 8 / 157 میلیارد بشکه در مرتبه سوم ذخایر نفت دنیا و دومین کشور دارنده شرکت های نفتی جای دارد.همچنین ایران، پنجمین تولید کننده سیمان دنیا، دومین تولید کننده گچ و اولین دارنده ذخایر روی دنیا است.
رئیس اتاق ایران، رتبه اول نرخ رشد تکنولوژی ایران در دنیا را از مزیت های سرمایه گذاری مشترک و همکاری های بلند مدت عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی، ثبات و امنیت داخلی و دارا بودن انرژی ارزان امکان انجام کارهای اشتراکی و سرمایه گذاری در زمینه های زیربنایی را فراهم اورده است و امیدواریم شرکت های کره ای کار با ایران را به عنوان بازار 400 میلیونی در کشورهای منطقه و صادرات به دنیا را مدنظر قرار دهند.
وی موقعیت ژئواستراتژیک ایران با بهره مندی از کریدور شمال و جنوب از طریق دریا و زمین و همچنین صادرات کالا به چهار گوشه جهان را مهم خاطرنشان کرد و گفت: ایران با داشتن رتبه اول نیروی کار تحصیل کرده در منطقه خاورمیانه، بهترین فرصت برای سرمایه گذاری در جهت تولید و صادرات را دارد که اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی با بیش از 150 تشکل تخصصی نقش ویژه ای در ارتباط بخش های خصوصی کشور دارد و آماده ایجاد شرایط اتصال فعالان اقتصادی دو کشور است.
این مقام مسئول، بر نقش بنگاه های کوچک و متوسط و حضور فعال در اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: ارتباط عملیاتی این بنگاه ها با طرف های خارجی تاثیر بسیار مهمی در تقویت و استحکام روابط اقتصادی با دیگر کشورها خواهد داشت .
رفع موانع تجاری و نگاه به مزیت های صادراتی ایران
جلال پور، انرژی، مواد معدنی، دارو، فرش و کفپوش، منسوجات، محصولات کشاورزی، فلزات و رزین را مزیت های صادراتی ایران برشمرد و حجم صادرات ایران به کره را 362 / 3 میلیارد دلار و واردات از کره را 759 / 3 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: اقلام عمده صادراتی به کره شامل نفت، روی، مس، محصولات پلاستیکی، سنگ های فلزات، میوه و مواد غذایی بوده و اقلام وارداتی از کره عموماً وسایل نقلیه، لوازم یدکی خودرو، ماشین آلات صنعتی، تجهیزات برقی و الکترونیکی، آهن و فولاد، لوازم خانگی و سازه های فولادی می باشد.
رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران وضعیت جدید ایران در عرصه بین المللی پس از برجام را، پیمودن راه جدید به سوی توسعه پایدار توصیف کرد و افزود: همکاری موسسات مالی دو کشور، اجرای پروژه های مشترک در ایران و کشورهای ثالث مانند آسیای میانه، سرمایه گذاری مشترک در زمینه محصولات الکترونیکی و برقی، سیمان، مواد شیمیایی، شیلات و صنایع وابسته، سازه و همکاری های علمی، خدمات توریستی و ساخت هتل، محصولات نانو، زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، سیستم های بانکی و بیمه ای و تولید انرژی های نو بخصوص سلول های خورشیدی نسل جدید برای مناطق محروم، بسترهای توسعه مناسبات اقتصادی بین بخش های خصوصی دو کشور است که اتاق ایران آماده همکاری برای رفع موانع موجود و تسهیل در رفت و آمد تجار و بازرگانان دو کشور است.
جلال پور به لزوم تعیین یک سازمان دولتی کره برای بررسی و پاسخگویی به مشکلات و اخذ تصمیمات درست در خصوص اختلافات تجاری میان بازرگانان اشاره کرد و گفت: تاکنون هیچ سازمان و نهاد کره ای در این خصوص پاسخگو نبوده و حق شرکت های ایرانی احقاق نشده است. در این راستا امور حقوقی اتاق بازرگانی ایران آماده ارائه خدمات حقوقی به تجار و بازرگانان دو کشور می باشد. امیدوارم در سفر آتی رئیس جمهور کره به ایران بسترهای همکاری های اقتصادی بین دو کشور فراهم شده باشد.
وزیر تجارت کره: ما به منافع مشترک و بلند مدت معتقد هستیم
جو هیونگ هوان وزیر تجارت، صنعت، و انرژی کره جنوبی سابقه ارتباط تجاری بین دو کشور را از 1000 سال پیش تا کنون ارزیابی کرد و گفت: در سال 1973 تنها ایران به کشور کره نفت خام صادر می کرد و در شرایط جنگی بین ایران و عراق شرکت های کره ای به کار ادامه دادند و بیش از 20 هزار کره ای در پروژه های راه سازی و توسعه پالایشگاه های ایران تلاش کردند و همچنین در شرایط تحریم فعالیت های اقتصادی بین دو کشور متوقف نگردید.
وی بر اهمیت همکاری های فرهنگی در کنار فعالیت های اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران برای توسعه زیر ساخت های اقتصادی و صنایع استراتژیک برنامه ریزی کرده است و صنایع برتر کره آماده همکاری های مشاوره ای و اقتصادی برای توسعه این منابع هستند که با ارتباط بین بخش های مسئول در زمینه های مختلف می توانیم در این خصوص کارهای اشتراکی، گام های مهمی را برای پایدار شدن مناسبات بین دو کشور برداریم.
هیونگ هوان وزیر تجارت کره، منابع طبیعی ایران، بازار 80 میلیونی و موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در خاورمیانه را از مزیت های همکاری بین دو کشور ارزیابی کرد و گفت: توسعه زیرساخت های تولید مشترک در ایران امکان صادرات محصولات پتروشیمی، و خودرو به منطقه را فراهم می آورد که منجر رشد شاخص های اقتصادی ایران در منطقه و اقتصاد جهان خواهد شد.
وی بهره مندی از تجربیات متخصصین صنایع سبک و سنگین کره را در امر توسعه زیر ساخت های اقتصادی ایران حائز اهمیت خاطر نشان کرد و گفت: ما به منافع مشترک و بلند مدت معتقد هستیم و برنامه داریم که ابتدا در صنایع سطح بالا همکاری های بین دو کشور آغاز گردد و تجربیات به ایران منتقل گردد که در این راستا اختصاص شهرک های صنعتی و مناطق تجاری به شرکت های کره ای یکی از گام های اولیه برای افزایش سرمایه گذاری مشترک خواهد بود.
وزیر تجارت، صنعت، و انرژی کره بر لزوم افزایش دولت الکترونیک در امر توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: کره رتبه نخست تولید فناوری و تکنولوژی در دنیا را داراست و با توجه به نیاز ایران به توسعه سیستم های شبکه ای و مخابراتی و همچنین زیرساخت های دولت الکترونیک، شرکت های کره ای آماده انتقال تکنولوژی و تجربیات خود برای دست یافتن ایران به اهداف بلند مدت هستند.
وی افزایش همکاری ها در زمینه های انرژی های تجدید پذیر، امورآموزشی، پزشکی، ICT و بیمه را خواستار شد و تصریح کرد: با افزایش صنایع و زیر ساخت های صنعتی در ایران نیاز به انرژی برق بیشتر از گذشته خواهد بود و کره آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی برای ساخت نیروگاه های نسل جدید در ایران است. همچنین تبادل توریست می تواند در امر توسعه خدمات توریستی و افزایش همکاری های فرهنگی و اقتصادی تاثیر گذار باشد.
گلایه رئیس سازمان توسعه تجارت از شرکت های کره ای
در ادامه ولی الله افخمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همکاری های کره در دوران جنگ تحمیلی را ارزشمند توصیف کرد و گفت: تبلیغات منفی رسانه های بین المللی علیه ایران در دوران تحریم با توافق هسته ای و اجرایی شدن برجامف کمتر شده است و آینده اقتصاد ایران بسیار روشن تر از گذشته خواهد بود.
افخمی از قطع روابط تجاری کره بعد از شدت گرفتن تحریم ها در سال 2006 گلایه کرد و گفت: در این شرایط مجبور به خرید بسیاری از کالاهایی که حتی در لیست تحریم ها وجود نداشتند از واسطه ها با قیمت های بالاتر شدیم و امیدواریم شرکت های کره ای در کاهش کاستی های گذشته کوشش نمایند.
وی به موقعیت ایران در شرایط پساتحریم و بهبود فضای کسب و کار با سرمایه گذاری شرکت های خارجی برای دستیابی به بازارهای منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: تراز تجاری ایران در بخش کالا مثبت شده است و تجارت غیر نفتی کشور به 140 میلیارد دلار رسیده است که با در نظر گرفتن این موارد شرکت های خارجی با سرمایه مستقیم و بالا بردن قابلیت صنعتی ایران می توانند از این پتانسیل برای استفاده از منافع مشترک استفاده نمایند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا