انتظار روزهای مثبت

انتظار روزهای مثبت

هت گیری بازار سرمایه طی ماه های آتی مثبت برآورد می شود و روند شاخص کل نیز همانطور که بسیاری از کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرده اند، صعودی خواهد بود.


 

روز جاری روز خوبی برای گروه پالایشگاهی و نفتی نبود و اکثر نماد های این گروه با کاهش قیمت از صف خرید به صف فروش رسیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری مهرآفرین، از طرفی به طور سنتی روند معاملات بورس طی روز های آخر اسفند ماه هر سال و هفته دوم سال بعد مثبت و صعودی دنبال می شود و از این رو انتظار می رود تا این روند طی سال جاری با توجه به اینکه اتفاق منفی در حوزه اقتصادی و سیاسی رخ نداده، اتفاق بیافتد. از این رو جهت گیری بازار سرمایه طی ماه های آتی مثبت برآورد می شود و روند شاخص کل نیز همانطور که بسیاری از کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرده اند، صعودی خواهد بود. البته در این بین به طور قطع روند معاملات بورس با نوساناتی همراه می شود که از این بابت جای نگرانی وجود ندارد و فراز و فرود جزیی از بازار است.

در گروه محصولات شیمیایی که امروز با استقبال مواجه نشد و نمادهای شسینا، شپلی،شفارس، پاکشو، فارس، شتوکا، شکلر و شکبیر با افزایش قیمت روبرو شده و بقیه نماد ها با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

گروه حمل و نقل که امروز را به صورت متعادل پشت سر گذاشت و با توجه به وضعیت کلی بازار این گروه نیز شرایط متعادلی را پشت سر گذاشت. بطوریکه نماد های حپترو و حتاید با افزایش قیمت و نماد های حکشتی،حتوکا و توریل با کاهش قیمت روبرو شدند.

درگروه فلزات اساسی که امروز همانند سایر گروه ها با استقبال خوبی مواجه نشد نماد های فروس، فرآور، فملی، زنگان و فنوال با افزایش قیمت روبرو شده و بقیه نماد ها با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.

در گروه عرضه برق وگاز پتروشیمی فجر که در ۷ روز کاری اخیر حدود ۳۵ درصد بازدهی را نصیب سهامدارانش کرده بود ، در جریان معاملات روز جاری با افت قیمت در حاشیه سه درصد منفی مواجه شد و نزدیک به 18 میلیون سهم میان سهامداران آن دست به دست شد . لازم به ذکر است شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس عرضه کننده این نماد در روزهای گذشته بوده است. به طور کلی این گروه امروز مورد اقبال سرمایه گذاران قرار نگرفت و تمامی نماد های آن با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه قند و شکر، نماد قشکر که با تقاضای خوبی از سوی خریداران مواجه شده بود ، در قیمت ۱۸۷ تومان صف خرید حدود 2 میلیونی را تجربه کرد و بالغ بر ۱۹ میلیون سهم میان سهامداران حقیقی آن جابجا شد . قابل ذکر است که قشکر طی شفاف سازی در سایت کدال در خصوص فروش املاک خود اعلام کرده ، که در نظر دارد قسمتی از املاک زراعی خود فقط در حد پرداخت بدهیها را به فروش برساند و برنامه ای برای فروش تمامی املاک خود ندارد. در این گروه بجز نماد قشکر و قنیشا بقیه نماد ها با کاهش قیمت روبرو شدند.

در گروه بانک معاملات امروز گروه در حوالی قیمت های متعادل تابلو آغاز و با روندی نزولی حرکت کرد، از اواسط بازار با افزایش تقاضا در گروه خودرو گروه بانک نیز روند صعودی در پیش گرفت اما این روند پایدار نبود و دوباره شاهد نزول قیمت ها در گروه بودیم. در پایان معاملات ، نماد های وپست، سمایه و وخاور تنها نمادهای مثبت در گروه بودند. با معامله 78 میلیون سهم وبصادر بیشترین حجم معاملات را در گروه به خود اختصاص داد. معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به مدعیان عملیاتی نشدن سوئیفت و انتقال ارز، اعلام کرد:  افزایش سهمیه ایران در صندوق بین المللی پول با پرداخت 780 میلیون دلار از طریق سوئیفت انجام شد.

در گروه خودرو و ساخت قطعات گزارش توجیهی افزایش سرمایه 200 درصدی خساپا از محل تجدید ارزیابی ها و بازگشایی ورنا با رشد بیش از 40 درصدی و قرارداد های جدید خودرویی ها، 3 اتفاق مهمی بود که امروز بر روی معاملات گروه تاثیر گذاشت. معاملات گروه با روندی نزولی آغاز شد سپس صعود یکباره را در گروه شاهد بودیم و دوباره با نزول نسبی قیمت ها معاملات به اتمام رسید. با معامله 191 میلیون سهم ورنا بیشترین حجم و ارزش معاملات کل بازار بورس را داشت.در مورد نمادهای متوقف خساپا، خپارس، وساپا، و خزامیا، سازمان بورس درحال بررسی موارد اعلامی است تا بعد از نهایی شدن بررسی ها ، زمینه بازگشت این 4 شرکت هم فراهم شود. امروز در سومین همایش بین‌المللی صنعت خودروی ایران سه تفاهم نامه به امضا رسید. اولین تفاهم نامه میان شرکت ماموت و شرکت خودروسازان اسکانیا سوئد منعقد شد. دومین تفاهم‌نامه نیز میان انجمن قطعه‌سازان ایران و قطعه‌سازان ترکیه به امضا رسید. در ادامه این مراسم انجمن قطعه سازان ایران و انجمن قطعه سازان هند نیز تفاهم نامه‌ای را به امضا رساندند.

در گروه فرآورده های نفتی چندی قبل(طی چهار روز کاری گذشته) با شایعاتی در خصوص افزایش سرمایه "شبندر" معاملات سهام این گروه با موجی صعودی همراه شده بودند که طی روز جاری با اعلام شفاف سازی از طرف مسئولین این شرکت مبنی بر اینکه پالایشگاه نفت بندر عباس در حال حاضر برنامه ای برای افزایش سرمایه در دست اقدام ندارد، همه نمادهای این گروه قرمز پوش شدند و برخی نمادها نیز از صف خرید به صف فروش رسیدند. در پایان معاملات شبریز و شسپا تنها نمادهای مثبت گروه می باشند. با معامله 61 میلیون سهم شبندر بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه را داشت نفت پاسارگاد نیز در این گروه پس از ارائه تعدیل منفی ۱۸ درصدی مورد معامله قرار گرفت و در نهایت با صف فروش کم حجمی به کار خود پایان داد.  

درگروه  انبوه سازی املاک و مستغلات  روز گذشته معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از موافقت اصولی بانک مرکزی با وام 100 میلیون تومانی خرید مسکن خبر داد که با تاثیر این خبر گروه انبوه سازی مورد توجه قرار گرفتند و طی دو روز اخیر اکثراً در بازه مثبت و پرحجم معامله شدند که با معامله 41 میلیون سهم ثتران بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. ثتران، ثاباد، ثعمرا، ثاخت و وآذر معاملات را با صف خرید به پایان رساندند.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۱۹۴ واحد افت در رقم ۷۷۵۳۹ واحدی متوقف شد . بیش از ۶۰ درصد از نمادهای بورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۴۰۴ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۳۹۵.۴ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۸ واحد افت در رقم ۸۳۱ واحدی متوقف شد . بیش از ۶۸ درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با کاهش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۲۱۲ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۶۰.۲میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۷ هزار میلیارد تومان رسید .

بیشترین اثر منفی بر افت شاخص نیز توسط نمادهای شپنا ، تاپیکو ، شبندر ، وبملت رقم خورد. در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، فرآورده های نفتی و عرضه برق ، گاز ، بخار به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا