کرباسیان اعلام کرد:

آمادگی برای واگذاری حوزه عناصر نادر خاکی به بخش خصوصی

آمادگی برای واگذاری حوزه عناصر نادر خاکی به بخش خصوصی

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان آمادگی واگذاری فعالیت‌های حوزه عناصر نادر خاکی به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی کرباسیان در مراسم رونمایی از نخستین شمش عناصر نادر خاکی ایران در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، اظهار داشت: ایمیدرو با توجه به جایگاه توسعه ای و نظارتی خود و به دلیل مغفول ماندن حوزه عناصر نادر خاکی، طی ۲ سال گذشته به طور جدی وارد فعالیت اکتشافی، تحقیقاتی و فرآوری این حوزه شد و خوشبختانه توانست با کمک متخصصان داخلی و خارجی به نتایج مطلوبی دست پیدا کند که از جمله آن، استحصال شمش میش میتال از ۴ عنصر نادر خاکی (سریم، لانتانیوم، نئودینیوم و ایتریم) است.

وی ادامه داد: این موفقیت، گامی دیگر در مسیر خودکفایی، توسعه و سربلندی و در راستای اقتصاد مقاومتی به شمار می رود. اقدام دیگر در این حوزه، فرآوری شمش آنتیموان و احداث و به بهره برداری رساندن خط نیمه صنعتی آن است که این دستاوردها در فضای تحریم های بین المللی به دست آمد. این در حالیست که تحریم ها موجب عقب افتادن کشور از فناوری های نوین دنیا شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به عنوان یکی از مراکز معتبر منطقه، اکنون در لیست همکاری کشورهای حوزه اکو قرار گرفته است، تصریح کرد: از ۲ سال گذشته، کار آموزش، فرآوری و تحقیقاتی در این مرکز با جدیت انجام می شود و توانسته ایم همکاری تحقیقاتی با مراکز بین المللی همچون آفریقای جنوبی، هند و استرالیایی ها را شروع کنیم.

وی ادامه داد: به تازگی نیز با افغان‌ها مذاکره شده و قرار است در آینده نزدیک، تفاهم نامه همکاری آموزشی و تحقیقاتی با این کشور منعقد شود. کرباسیان با بیان اینکه اکثر ذخایر عناصر نادر خاکی ایران در مرکز کشور واقع است، گفت: علاوه بر پهنه های مرکزی، کار اکتشاف عناصر نادر خاکی همراه با دیگر مواد معدنی در منطقه سنگان به وسعت ۱۲هزار کیلومتر شروع شده و خوشبختانه نقاط امیدبخش آن به دست آمده است.

وی ادامه داد: علاوه بر عملیات اکتشافی ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی در حال اجرا توسط ایمیدرو، شرکت اِسکام نیز فعالیت اکتشافی ۵۸ هزار کیلومتر(مربع) را آغاز کرده است. رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره ارزش بالای عناصر نادر خاکی گفت: قیمت یک کیلوگرم اکسید اسکاندیم ۴۲۰۰ دلار، نئودونیوم ۴۲ دلار و سریم ۴ دلار است که در مقایسه با قیمت هر تن سنگ آهن (۳۰- ۴۰ دلار) و حتی فرآوری آن به کنسانتره (قیمت حدود ۴۵ تا ۵۰)، حاکی از ارزش بسیار بالای این عناصر است.

وی ادامه داد: در همه حوزه ها به ویژه تکنولوژی های جدید، به عناصر نادر خاکی نیاز هست. در دنیا نیز چین، آمریکا و روسیه در این حوزه بیشتر فعالند و اکنون کشور چین، ۹۰ در صد تولید و صادرات عناصر نادر خاکی را در اختیار دارد.

کرباسیان با بیان اینکه ایمیدرو آمادگی رسیدن به اقتصاد دانش بنیان را دارد، گفت: بودجه آموزش و پژوهش این سازمان ۱۲ میلیارد تومان است و با توجه به تصریح قانونی مبنی بر اختصاص ۲۵ درصد بودجه این سازمان به بخش پژوهش و تحقیقات، در این زمینه فضا برای فعالیت باز است.

وی ادامه داد: با سازمان آموزش  فنی حرفه ای کشور برای آموزش کارکنان معادن تفاهم نامه همکاری منعقد و کار آغاز شده است. رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی معادن کوچک صرفه اقتصادی برای سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای فرآوری ندارد، این سازمان با همکاری تشکل های معدنی، واحدهای فرآوری کوچک و موبایل (سیار) را در سطح کشور شروع کرده است.

وی در ادامه خواستار حمایت معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی از ایمیدرو برای توسعه تحقیقات مواد معدنی شد.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم با بیان اینکه ایران در مساله برجام توانست با ۶ کشور قدرتمند جهان و برخوردار از حدود ۹۰ درصد قدرت اقتصادی و نظامی، حق خود را تثبیت کند، گفت: با این استقامت، ملت ایران توانست استقلال سیاسی و عظمت و شکوه خود را حفظ کند و شهدای هسته ای، بهای سنگینی بود که ملت ایران پرداخت کرد.

وی ادامه داد: ملت ایران طی ۳۷ سال گذشته زحمت و رنج فراوانی کشیده است، گفت: ایران با تحمل شرایط سخت، توانسته به جایگاه مطلوبی در میان کشورهای منطقه و جهان دست پیدا کند و اکنون همه عناصر برای پیشرفت کشور فراهم است. ایران از نظر معادن، غنی است و این حوزه می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند.

صالحی خاطرنشان کرد: با فضای ایجاد شده پس از برجام، کشورهای مختلفی برای سرمایه گذاری در صنعت هسته ای اعلام آمادگی کرده اند و حتی در مذاکرات، برخی کشورها تمایل خود را برای احداث کامل واحدهای این صنعت اعلام کرده اند.

 وی ادامه داد: باید از مقام معظم رهبری بابت بازگذاشتن مسیر مذاکره با آمریکا از سال ۹۰، تشکر کرد که اگر هدایتگری و ارشاد ایشان نبود، مذاکرات مربوط به صنعت هسته ای به نتیجه نمی رسید. رئیس سازمان انرژی اتمی بیان داشت: انرژی هسته ای تنها سانتریفیوژ نیست بلکه در عرصه های مختلف نظیر بهداشت، صنعت و غیره کاربرد دارد.

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این مراسم ضمن بیان اینکه با توجه به انتظارات مردم از سطح رفاه، تغییر نوع اشتغال و غیره، دیگر با نفت خام ۲۰۰ دلاری نمی توان کشور را اداره کرد، گفت: آنچه ثروت خلق می کند، دانش است. فرزندان و مغزها سرمایه اند  و باید فراموش کنیم که با صادرات نفت، گاز و سنگ آهن می توانیم اشتغالزایی کنیم.  

وی ادامه داد: رویکرد ایمیدرو برای ورود به فرآوری عناصر نادر خاکی باعث خوشحالی است و همه امکانات برای توسعه این حوزه در اختیار این سازمان خواهد بود.

ستاری اظهار داشت: حدود ۴میلیون ۷۰۰ هزار نفر دانشجو در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند که فارغ التحصیلان کشورمان معادل دانشجویان فارغ التحصیل آمریکاست. وی افزود: در حال حاضر ۳۲ میلیون نفر بین ۲۰ تا ۴۰ سال جمعیت جوان داریم که در هیچ کشور اروپایی نیست.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا