گزارش روز؛

گروه پالایشگاهی همچنان بر مدار صعود

گروه پالایشگاهی همچنان بر مدار صعود

با توجه به قرار داشتن اکثر نمادهای گروه پالایشگاهی در سطوح مقاومتی، شاهد معاملات پرحجم و عرضه های مکرر صف خرید آنها بودیم در این بین نماد شبندر در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد.

 

گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل اکثرا طبق انتظار با فشار فروش و معاملاتی منفی دنبال شدند در این بین معاملات منفی نماد خودرو مزید بر علت شده بود اما انتظار داریم در صورت بازگشایی نمادهای خساپا، وساپا و ورنا همراه با موج جدید تقاضا، مجددا گروه های مذکور و کلیت بازار بر مدار صعود قرار گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری آبان، در گروه حمل و نقل علی رغم جو منفی هم گروهی ها، نماد حپترو با افزایش تقاضا مواجه و صف خرید شد. شرکت مهرکام پارس طی گزارش9  ماهه منتهی به 30 آذر 94  با پوشش 73 درصدی بودجه، مبلغ 35 ریال محقق کرد.

در گروه های مذکور معاملات مثبت نمادهای خکاوه، خپویش، خفنر، خمحور، خوساز، خکاوه و ولبهمن نمایان تر بود. با وجود اینکه مذاکرات ایران خودرو و فیات طولانی شده است اما به نظر میرسد در نهایت سایت ایران خودرو خراسان به فیات سپرده می شود. مدیرعامل کشتیرانی از بازگشایی مسیر دریایی به بنادر اروپایی پس از ۷سال خبر داد و با اعلام مذاکره با کشتی‌سازان اروپایی، چینی، کره‌ای و شیپ‌یاردهای داخلی برای خرید کشتی،گفت:‌اولین کشتی‌ ایرانی با محموله محصولات پتروشیمی به سمت هامبورگ آلمان حرکت کرد.

در گروه بانکی که اکثرا منفی دنبال شدند، معاملات مثبت نماد دی چشم نوازی می کرد و در گروه سرمایه گذاری، نمادهای وملت و وبوعلی مثبت و پرتقاضا، و سایر هم گروهی ها اکثرا منفی دنبال شدند. بانک ملت به دلیل افزایش 13 درصدی درآمدهای مشاع با افزایش 5 درصدی سود نسبت به پیش بینی سال قبل، مبلغ ۵۰1 ریال سود برای سال 95 اعلام کرد. امروز تعداد 238 میلیون سهم معادل 103ر2 درصد از سهام بانک اقتصادنوین از طرف گروه مالی بانک پارسیان به صورت نقد به قیمت پایه هر سهم 125ر3 ریال در نماد ونوین4 عرضه شد. دولت سوئیس اعلام کرد با ایران بر سر «نقشه راه» ایجاد ارتباطات تجاری، و مالی و ارتباطات دیگر به توافق رسیده است.

با توجه به قرار داشتن اکثر نمادهای گروه پالایشگاهی در سطوح مقاومتی، شاهد معاملات پرحجم و عرضه های مکرر صف خرید آنها بودیم در این بین نماد شبندر در نهایت با صف خرید به کار خود پایان داد. در گروه پتروشیمی که اکثرا منفی دنبال شدند نمادهای پترول، شفارس، شسینا و شدوص معاملاتی مثبت را تجربه کردند. شرکت پلی اکریل ایران پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ 491 میلیارد ریال به 6 هزار و 382 میلیارد ریال (معادل 1,200 درصد) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را منتشر کرد و صف فروش روز گذشته آن به صف خرید در شروع بازار تبدیل شد اما خیلی زود عرضه و در نهایت منفی به کار خود پایان داد. مسئولان وزارت انرژی ترکیه اعلام کردند که شرکت دولتی گازپروم روسیه صادرات گاز به ترکیه را ١٠ درصد کاهش داده است. شرکت ملی نفت ایران با سه شرکت نفتی سوئیس برای تهاتر نفت و گازوئیل با بنزین به توافق رسیده و تا چند روز آینده یک محموله بزرگ بنزین شرکت گلنکور سوئیس در پایانه بندرعباس تخلیه می‌شود. مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی از آمادگی برای افتتاح کامل این پروژه با ظرفیت تولید روزانه ٧٥ هزار بشکه نفت خبرداد.

در گروه های فلزی و معدنی که همسو با کلیت بازار اکثرا منفی بودند، معاملات مثبت و صف خرید نمادهای فرآور، کمنگنز، فلوله، فسرب، زنگان، کنور و کبافق چشم نوازی می کرد. شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان به دلیل افت 80 درصدی درآمد سرمایه گذاری های غیر عملیاتی ناشی از کاهش سود پیش بینی و تقسیم سود شرکت زرین معدن آسیا با کاهش 7.6 درصدی سود نسبت به پیش بینی سال قبل مبلغ 579  ریال برای سال 95 سود اعلام کرد.

در گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی نمادهای لخزر، تپمپی، لابسا، فجام، تکشا، فاراک و فاذر مثبت و سایر هم گروهی ها اکثرا منفی دنبال شدند. صف خرید نماد تازه وارد بفجر بارها عرضه شد اما در نهایت با صف خرید کم حجمی به کار خود پایان داد اما به دید میان مدت همچنان ارزنده ارزیابی می شود همچنین دادوستدهای حدود 124 میلیون سهمی آن و خریدهای 64 درصدی حقوقی(حدود 78 میلیون سهم) قابل تامل بود. در نماد تکمبا علی رغم انتشار اخبار مثبتی همچون همکاری ایتالیا با ایران در زمینه کشاورزی بیولوژیک، کشت گلخانه ای، ماهیگیری، فناوری های نوین ماشین آلات، صنایع فرآوری، مکانیک کشاورزی، ژنتیک حیوانی، بیوتکنولوژی و ژنتیک گیاهی، شاهد معاملات منفی و نوسانات محدود آن هستیم این در حالی می باشد که هم گروهی آن همچون شرکت هپکو با اقبال به مراتب بالاتری مواجه است.

کاهش جهانی قیمت مس و روبل روسیه باعث کاهش قیمت ورق وارداتی(مواد اولیه- ورقهای سیلیس) شرکت های بترانس و موتوژن می شود. این در صورتی است که یوزانس و افزایش فعالیت مناسب شرکت زمینس آلمان شرایط بسیار مناسبی را برای این گروه ها به خصوص نمادهای مذکور فراهم کرده است. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: بنا داریم که حدود ۳۵۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید را با سرمایه گذاری بخش خصوصی خارجی در کشور ترکیه ایجاد کنیم. مجری طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی از آزادسازی نخستین محموله توقیف شده شرکت زیمنس خبرداد و گفت: نخستین محموله کمپرسورها و توربینهای مورد نیاز پالایشگاههای فازهای ١٧، ١٨ و ١٢ پارس جنوبی وارد ایران شد. وزیر اقتصاد آذربایجان با اشاره به توافقات اقتصادی اخیر بین این کشور و ایران گفت: آذربایجان در طی یک ماه آینده صادرات برق به ایران را آغاز خواهد کرد.

گروه ساختمانی تحت تاثیر انتشار اخبار مثبت و نمودار تکنیکی صعودی اکثرا مثبت و پرتقاضا ظاهر شدند و نماد سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان که با صف خرید سنگین مواجه شده بود با توجه به دریافت اطلاعات مبنی بر تغییر با اهمیت پیش بینی درآمد سال 1394 متوقف شد. گروه های سیمانی و کاشی و سرامیک اکثرا منفی بودند و تنها نمادهای سهرمز، سقاین،  سدشت و کترام مثبت دنبال شدند. موافقت بانک مرکزی با افزایش وام مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بانک مرکزی با افزایش سقف وام مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان به صورت اصولی موافق است، گفت: وزارت راه و شهرسازی پرسشگر افزایش میزان سقف تسهیلات مسکن، کاهش نرخ سود مسکن و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات است. در پایان معاملات نماد شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شد.

درگروه بنیادی محور دارویی که همسو با جو منفی بازار اکثرا منفی دنبال شدند تنها نمادهای دروز، دعبید و دسینا مثبت بودند. مدیرعامل داروسازی سبحان انکولوژی(تولیدکننده پرفروش ترین داروهای ضد سرطان دنیا در کنار همکاری با شرکت های بین المللی همچون شرکت روش سوییس و سانوفی فرانسه، نیپون کایاکو ژاپن، استراژن سوییس، سیپلا هند، گدون ریختر مجارستان و نیز بایوسین آلمان) بعد از درج نماد دسانکو در فرابورس از عرضه اولیه آن در آینده ای نزدیک و احتمالا تا قبل از پایان سال خبر داد. گروه آتی بعد از شروعی متعادل و مثبت، اکثرا منفی شدند و تنها نماد مداران مثبت به کار خود پایان داد. گروه قندی اکثرا مثبت بودند و گروه غذایی پس از شروعی مثبت اکثرا منفی به کار خود پایان دادند که در این بین نمادهای غفارس، غگل، غشان و غمهرا همچنان مثبت به کار خود پایان دادند.  

در پایان معاملات امروز شاخص کل متاثر از معاملات منفی نمادهای خودرو و تاپیکو با افت (494.48) واحدی به ارتفاع 77,733 واحدی رسید که در این بین نمادهای شبندر و بفجر بیشترین تاثیر مثبت را ایجاد کردند.

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری آبان است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا