رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی خراسان شمالی:

آینده فرش دستباف خراسان شمالی امید بخش است/ تلاش برای بهبود کیفیت

آینده فرش دستباف خراسان شمالی امید بخش است/ تلاش برای بهبود کیفیت

بجنورد - رئیس اتحادیه فرش وصنایع دستی خراسان شمالی گفت: گرچه هنوز تاثیر اجرای برجام بر میزان خرید و فروش فرش مشخص نمی‌شود اما می‌توان آینده‌ای روشن رابرای فرش استان درسال آینده پیش بینی کرد.

حسین ایزانلو درگفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استقبال تجار و بازرگانان از وضعیت بازار فرش و گرفتن سفارشات مختلف، جنب و جوشی بین بافندگان و بازار فرش وصنایع دستی ایجاد کرده است.

وی گفت: برای پیشرفت فرش استان باید مطابق با سلیقه بازار و رعایت استانداردهای لازم پیش رفت.

ایزانلو با اشاره به تاثیر برجام بر بازار فرش و صنایع دستی خراسان شمالی افزود: به رغم اینکه تا ماه‌های آینده تاثیر اجرای برجام بر میزان خرید و فروش فرش مشخص نمی‌شود اما می‌توان آینده‌ای روشن را برای فرش استان درسال آینده پیش بینی کرد.

وی اظهار کرد: اگر درحوزه فرش استان برنامه ریزی‌های خوبی صورت بگیرد صنعت گردشگری و کشاورزی در جایگاه‌های دوم و سوم توسعه خراسان شمالی قرار می‌گیرند.

ایزانلو گفت: به طور مثال اگر فرش ۱۲ متری دو هزاررج با مواد اولیه خوب و مناسب بافته شود حدود ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که علاوه بر درآمدزایی برای چهار بافنده برای سایر افراد مرتبط نیز درآمدزایی دارد.

وی تاکید کرد: باید بافندگان و افراد مرتبط با حوزه فرش با همکاری یکدیگر ضمن حفظ اصالت و نقش فرشی مطابق با استانداردها، سلایق، با کیفیت، به دور از مشکلات زیست محیطی و ... تولید کنند.

ایزانلو با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرش اظهار کرد: به زودی یک هیئت تجاری از کشور به روسیه اعزام می‌شود که نمایندگانی از بخش فرش و صنایع دستی استان نیز این هیئت را همراهی می‌کنند، که امیدواریم با این تلاش‌ها وضعیت فرش استان در سال آینده به جایگاه مطلوب خود برسد.

رئیس اتحادیه فرش و صنایع دستی خراسان شمالی در خصوص فعالیت تولیدکنندگان گفت: متاسفانه پیش از این تولیدکنندگان فرش استان تمرکز خود را برروی تولید فرش‌هایی با کیفیت پایین و ارزان قیمت گذاشته و معتقد بودند که با این روش می‌توانند بازار را به دست بگیرند.

وی افزود: برای رونق و پیشرفت فرش خراسان شمالی، تولیدکنندگان بایستی طرح‌های جدید و نو را به بازار ارائه و مطابق با نیاز روز حرکت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر،هم اکنون در خراسان شمالی حدود ۱۸ هزار کارگاه قالیبافی با ۲۱ هزار بافنده وجود دارد که سالانه حدود ۴۰۰ هزار متر مربع فرش در این استان تولید می کنند.

خراسان شمالی حدود ۹ درصد از تولید فرش دستباف ایران را به خود اختصاص داده و سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع از فرش این منطقه به خارج از کشور صادر می شود.

همچنین این استان برای سامان دادن به صنعت فرش دستبافت، خوشه صنعتی فرش را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند در این قالب، فرش دستباف تولید کنندگان خود را با طرح و نام این منطقه به بازارهای داخلی و جهانی عرضه کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا