یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد

فاصله یک دهه‌ای هر خانواده ایرانی با خرید مسکن

فاصله یک دهه‌ای هر خانواده ایرانی با خرید مسکن

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: باتوجه به نرخ بالای رشد قیمت‌ها و بی‌ثباتی در حوزه مسکن بسیار بعید است که بخش خصوصی وارد تأمین مالی خرید مسکن شود چراکه این نوع لیزینگ در بازه‌های زمانی چندین ساله به ضرر سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود.

سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره فضای رکودی بازار مسکن گفت: بر اساس گزارش‌های اخیر بانک مرکزی نیز اگرچه بازار مسکن دچار تکانه‌های روبه جلو شده است اما هنوز تا اعلام خروج مسکن از شرایط رکودی فاصله بسیاری وجود دارد.

وی با اشاره به رشد 5.6 درصدی معاملات آپارتمان‌های مسکونی تهران در بهمن ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته گفت: با این حال میزان این معاملات در 11 ماه ساله 94 ، 141 هزار و 500 مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال 93 کاهش 10.5 درصدی را نشان می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه افزایش وام مسکن و جعاله و طرح صندوق پس‌انداز مسکن نیز تاثیر به‌سزایی در رونق اقتصادی بازار مسکن نداشته است، گفت: طی یک دهه گذشته قیمت مسکن رشد فزاینده ای داشته و این در حالی است که توان اقتصادی مردم به دلیل رشد منفی اقتصادی عملا کمتر از گذشته شده است.

طباطبایی به آمارهای بخش مسکن اشاره کرد و گفت: برای تامین مسکن بیش از 20 میلیون خانوار ایرانی باید سالانه یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی جدید ساخته شود اما به دلیل سهم بیش از 50 درصدی قیمت زمین در هزینه تولید ساختمان اغلب خانوارهای ایرانی توان خرید مسکن مطلوب خود را ندارند.

وی با بیان اینکه همه اکنون خانواده‌های ایرانی حدود 35 درصد از درآمد ماهیانه خود را هزینه مسکن می‌کنند، ادامه داد: طبق ارزیابی‌ها در کشورهای توسعه‌یافته خانواده‌ها بعد از حداکثر 5 سال با پس‌انداز توان خرید خانه را دارند اما در ایران این رقم به بیش از 10 سال می‌رسد.

دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به طرح لیزینگ مسکن نیز اشاره کرد و گفت: باتوجه به نرخ بالای رشد قیمت‌ها در حوزه مسکن بسیار بعید است که در دوره های بلند مدت بخش خصوصی وارد تأمین مالی خرید مسکن شود چراکه این نوع لیزینگ در بازه‌های زمانی چندین ساله به ضرر سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر این طرح اقشار ضعیف جامعه را در بر نمی‌گیرد، گفت: مهمترین مشکل بازار مسکن عدم توانایی سیستم بانکی برای تامین مالی مناسب خرید خانه و همچنین عدم حمایت از سوی دولت برای ارائه یارانه در این حوزه است که سبب شده خرید خانه به یک مشکل لاینحل تبدیل گردد.

مدرس دانشگاه خوارزمی با اذعان به اینکه اگر دولت بتواند منابع آزاد شده حاصل از برجام را وارد فضای مسکن کند و یا بدهی‌های معوق خود به سیستم بانکی را تسویه کند توان سیستم بانکی برای ورود به تامین مالی خرید مسکن فراهم می شود، خاطرنشان نمود: بر اساس آمارها دولت و شرکت‌ها و موسسات وابسته حدود 160 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی کشور بدهکار هستند که همین مساله توان سیستم بانکی برای ارائه تسهیلات به دیگر بخش‌ها را تا حدود زیادی کاهش داده است.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا