سی‌ان‌ان مانی خبر داد

ونزوئلا برای پرداخت بدهی‌هایش به طلا پناه برد

ونزوئلا برای پرداخت بدهی‌هایش به طلا پناه برد

پاتریک گیلپسی/گزارشگر

ونزوئلا به اروپا طلا می‌فرستد تا بدهی‌هایش را پرداخت کند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از فدرال سوئیس، ونزوئلا 1.3میلیارد دلار قالب طلا در میانه ماه ژانویه به سوئیس فرستاده‌است.

این طلاها در حالی جابه‌جا شده‌اند که این ماه دو بدهی سنگین پرداخت شده‌است که روی‌هم رفته 2.3میلیارد دلار ارزش دارد.

ونزوئلا همچنین می‌تواند در ازای طلای خود از بانک‌ها وام دریافت کند. به این کار «سوآپ طلا» می‌گویند

ونزوئلا در حال از دست دادن پول نقد است و بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که به احتمال زیاد برای پرداخت بدهی‌هایش با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

راس دالن مدیر سرمایه‌گذاری در امریکای لاتین می‌گوید: «واضح است که ونزوئلا به مشکل برخورده‌است اما پرسش اصلی این است که چه زمانی به آخر خط خواهد رسید.»

به این ترتیب این کشور سعی دارد از ذخایر طلای خود برای پرداخت بدهی‌هایش استفاده کند. ونزوئلا به دو دلیل طلای خود را به سوئیس برده‌است:

1.سوئیس یکی از بزرگ‌ترین هاب‌های ترانزیت طلاست و بیشترین اعتماد را در این زمینه دارد. به این ترتیب وقتی سوئیس کیفیت طلا را تأیید کرد، ونزوئلا می‌تواند آن را بفروشد و در ازای آن پول دریافت کند.

2.ونزوئلا همچنین می‌تواند در ازای طلای خود از بانک‌ها وام دریافت کند. به این کار «سوآپ طلا» می‌گویند.

تحلیل‌گران معتقدند دلیل دوم ارجحیت دارد.

پیش از رویترز اعلام کرده بود که داچ بانک و ونزوئلا برای سوآپ طلا مذاکره می‌کنند. داچ‌بانک در این زمینه نظری نکرد، بانک مرکزی ونزوئلا نیز پاسخی نداد.

این جابه‌جایی کاملاً نامعمول بوده‌است. طلا بسیار معامله می‌شود اما کشورها معمولاً طلای خود را محلی امن مثل فدرال رزرو نگهداری می‌کنند.

اما رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا یعنی هوگو چاوز، طلای این کشور را در سال‌های 2011 و 2012 به کشورش بازگرداند تا نوعی وطن‌دوستی را به نمایش بگذارد.

این هفته ونزوئلا اعلام کرد که در ماه نوامبر ذخایر طلای آن به 14.5میلیارد دلار کاهش یافته‌است. این کمترین میزان از سال 2003 تا کنون بوده‌است.

کارشناسان بر این باورند که ونزوئلا کمتر از 1میلیارد دلار ذخایر نقدی دارد. به این ترتیب آن‌ها دلار کافی برای پرداخت بدهی‌های خود ندارند.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا