نگرانی درباره افزایش عرضه ایران بهای نفت را کاهش داد

نگرانی درباره افزایش عرضه ایران بهای نفت را کاهش داد

بهای نفت در معاملات امروز(سه‌شنبه) بیش از 50 سنت کاهش یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، بهای نفت امروز در بازارهای جهانی به دلیل نگرانی درباره افزایش عرضه نفت ایران و تشدید مازاد عرضه جهانی بیش از 50 سنت کاهش یافت.

نگرانی‌ها درباره مازاد عرضه انتظارات نسبت به کاهش تولید نفت آمریکا را که زمینه‌ساز افزایش شدید قیمت‌ها در معاملات روز گذشته بود، خنثی کرد.

عربستان و روسیه صادرکنندگان کلیدی نفت پیشنهاد کردند که سطح تولید نفت در سطوح ماه ژانویه متوقف شود در صورتی که دیگر تولیدکنندگان نیز به این اقدام ملحق شوند.

اما ایران که اکنون از بند تحریم‌هایی که به تجارت نفت این کشور لطمه زده رهایی یافته، بعید به نظر می‌رسد که به این برنامه بپیوندد و تردیدهایی را درخصوص توقف تولید مطرح کرده است.

بانک سرمایه‌گذاری جفریز اعلام کرد: بازاریابی زودهنگام ایران پس از تحریم‌ها به نظر می‌رسد که موثر بوده و شرکت ملی نفت ایران به طور ضمنی اعلام کرده که صادرات نفت این کشور از زمان برداشته شدن این تحریم‌ها در اواسط ژانویه روزانه 500 هزار بشکه افزایش یافته است اگرچه ما انتظار داریم بخشی از این افزایش صادرات از نفت انبارشده ایران در نفت‌کش‌ها تامین شده باشد.

بهای نفت سبک آمریکا با 55 سنت کاهش نسبت به روز گذشته به 32 دلار و 84 سنت در هر بشکه رسید و نفت برند با 51 سنت کاهش 34 دلار و 18 سنت در هر بشکه دادوستد شد.

موسسه فیلیپ فیوچرز در سنگاپور اعلام کرد: بدون اقدامات ملموس برای کاهش تولید ما همچنان کاملا تردید داریم که قیمت‌ها بتواند بیش از این افزایش پیدا کند.

در حال حاضر روزانه یک الی دو میلیون بشکه نفت بیشتر از تقاضای موجود در بازار در سطح جهان تولید می‌شود.

بانک سرمایه‌گذاری جفریز انتظار دارد تولید نفت اوپک در سه ماهه دوم 2016 به 32 میلیون و 600 هزار بشکه (با احتساب افزایش تولید ایران) برسد و بازارها در سه ماهه سوم شروع به متعادل‌شدن کنند چرا که تولید کشورهای بیرون اوپک امسال 800 هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

قیمت نفت در معاملات روز گذشته به دلیل پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر کاهش روزانه 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت شیل آمریکا و همچنین کاهش 200 هزار بشکه‌ای تولید این کشور در سال 2017 بیش از 5 درصد افزایش یافت.

بانک ای ‌ان ‌زد هشدار داده که افزایش عرضه از سوی ایران بیشتر از هرگونه کاهش عرضه از سوی آمریکا خواهد بود. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد که در بلندمدت تولید نفت آمریکا به مدد کاهش هزینه‌های تولید افزایش خواهد یافت و تا سال 2021 به رقم بی‌سابقه 14 میلیون و 200 هزار بشکه در روز می‌رسد. تولید نفت آمریکا در سال 2015 و در اوج تولید به 9.5 میلیون بشکه در روز رسید.

فاتح بیرول، مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در کنفرانس آی‌اچ‌اس در هوستون تگزاس گفت: احیای تولید نفت شیل آمریکا در سال‌های آینده در پی افزایش قیمت نفت که انتظار می‌رود در سال 2020 به 80 دلار در هر بشکه برسد محتمل خواهد بود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا