البدری به گفت‌وگو با تولیدکنندگان امریکایی تمایل نشان داد

حتی اوپک انتظار چنین سقوطی را نداشت

حتی اوپک انتظار چنین سقوطی را نداشت

مت اگان/تحلیل‌گر

حتی اوپک نیز برای چنین سقوط قیمتی آماده نبود. عبدالله سالم البدری دبیر کل اوپک روز دوشنبه در نشستی در هوستون گفت: «این چرخه بسیار بد است.»

این کارتل نفتی در نوامبر 2014 دنیای نفت را شوکه کرد و مقابل کاهش تولید نفت برای افزایش قیمت، ایستاد. هدف سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) از این اقدام، حفظ سهم در بازار بود.

اما البدری اعلام کرده‌است که اوپک انتظار چنین سقوط دراماتیکی را نداشته‌است؛ کاهش 40درصدی قیمت نفت از آن هنگام تا کنون، اعضای این سازمان را هم غافلگیر کرده‌است.

مقامات اوپکی اظهار کرده‌اند که قیمت نفت در حالی سقوط کرده‌است که پایه‌های بینادین بازار هیچ تغییری نکرده‌است. در این بین بازارهای مالی نقش بسیار مهمی را ایفا کرده‌اند.

البدری همچنین تأکید کرده‌است که اوپک برای گفت‌وگو با شرکت‌ها و تولیدکنندگان امریکایی نیز آمادگی دارد

تمامی این اظهارات به خوبی نشان می‌دهد که نقش اوپک در بازار کم‌رنگ شده‌است. این سازمان زمانی قدرت مطلق را در بازار نفت در اختیار داشت و می‌توانست با کمی دستکاری در عرضه، قیمت را افزایش بدهد.

اما اخیراً با تولید نفت در ایالات متحده امریکا و انقلاب حفاری در صنعت نفت این کشور، دیگر اوپک نمی‌تواند حرف اول را بزند. امریکا به رقیب اصلی اوپک تبدیل شده است. تولید نفت اوپک در مدت یک دهه گذشته، دو برابر شده‌است و به مازاد عرضه بازار کمک کرده‌است.

مازاد عرضه نفت دلیل اصلی کاهش قیمت جهانی نفت است. قیمت نفت از میانه سال 2014 تا کنون بیش از 70درصد کاهش یافته است. در روز دوشنبه قیمت نفت به 33دلار در ازای هر بشکه رسیده بود.

هفته گذشته قیمت نفت به دنبال تصمیم عربستان سعودی مبنی بر توقف تولید نفت، اندکی افزایش یافت. عربستان با روسیه به این توافق رسید.

البته این توافق زمانی به صورت قطعی اجرایی خواهد شد که دیگر تولیدکنندگان بزرگ نفت از جمله ایران و عراق نیز با متوقف کردن تولید نفت خود موافقت کنند. به این ترتیب اکنون تنها قدم اول برداشته شده‌است.

البدری در این باره اظهار کرده‌است:‌ «اگر قدم نخست ما جواب بدهد، قدم‌های بعدی را نیز برمی‌داریم.» البدری همچنین تأکید کرده‌است که اوپک برای گفت‌وگو با شرکت‌ها و تولیدکنندگان امریکایی نیز آمادگی دارد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا