قفل 6ساله تعلیق یک تجارت شکست

قفل 6ساله تعلیق یک تجارت شکست

چندی پیش ارسال محموله فرش ایرانی به آمریکا خبرساز شد و حالا به نظر می‌رسد صادرات برنج ایرانی به آمریکا آغاز شده است. پیش از این در یک دهه اخیر تنها در سال 85 معادل 454 کیلوگرم و در سال 88 معادل 50 کیلوگرم برنج از ایران به آمریکا صادر شده بود.

به گزارش نامه نیوز، به نظر می‌رسد با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه اقتصاد ایران، صادرات برخی کالاها کم کم در حال رونق گرفتن است. کشور آمریکا که به مدت چند سال به دلایل مختلف روابط مستقیم تجاری‌‌اش با ایران کمرنگ شده بود، چندی است به مقصد جدیدی برای صادرات کالاهای خاص ایرانی تبدیل شده است. چندی پیش ارسال محموله فرش ایرانی به آمریکا خبرساز شد و حالا به نظر می‌رسد صادرات برنج ایرانی به آمریکا آغاز شده است.

قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در این باره در گفت‌وگو با اقتصادنیوز اظهار کرد: با تغییر فضای دیپلماتیک، یک سری مبادلات اقتصادی تازه هم برقرار می‌شود. گفته می‌شود ما بیش از یک میلیون ایرانی ساکن آمریکا داریم. از طرفی هم عرب‌های مقیم آمریکا علاقه‌مند به مصرف برنج ایرانی هستند. طبیعتا با لغو تحریم‌ها و باز شدن راه تجارت، این کالا از ایران به آمریکا نیز صادر می‌شود.

او افزود: بعد از لغو تحریم‌ها صادرات برنج ایران به آمریکا شروع شده است. علاوه بر صادرات از طریق گمرک، بعضی اوقات حتی مسافران ما کیسه‌های 10 کیلویی برنج همراه خود می‌برند. درباره صادرات باید به آمارهای گمرک مراجعه کرد، ولی به هر حال یک روند رو به رشد صادرات داریم.

به گزارش اقتصادنیوز، با وجود این اظهارات رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی هنوز در آمارهای رسمی گمرک ایران، صادرات برنج به آمریکا ثبت نشده است.

در این مورد نیز حسنی توضیح داد: آنچه ما در بین بنکداران می‌بینیم حاکی از این است که صادرات برنج به آمریکا آغاز شده است. ما در بین کسبه خود این را مشاهده می‌کنیم. از آمارهای گمرک اطلاع ندارم، ولی به هر صورت افزایش قیمت برنج نیز ناشی از همین موضوع صادرات برنج به آمریکا و اروپا است.

جست‌وجوی برنج با شرح تعرفه «برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده حتی صیقلی یا براق شده» و کد تعرفه 10063000 در آمارهای گمرک ایران نشان می‌دهد در 10 سال اخیر صادرات برنج از ایران به آمریکا محدود به دو سال 85 و 88 بوده است. در این دو سال نیز حجم صادرات بسیار محدود بوده است. در سال 85 معادل 454 کیلوگرم برنج به ارزش 908 دلار و در سال 88 معادل 50 کیلوگرم برنج به ارزش 27 دلار از ایران به آمریکا صادر شده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا