رقابت سنگین‌ وزن‌ های دایملر و چین در ایران

رقابت سنگین‌ وزن‌ های دایملر و چین در ایران

اقتصاد > صنعت - فرصت امروزنوشت:دایملر پیش از آغاز اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامیون در ایران محسوب می‌شد،قصد دارد به بازار ایران برگردد.

رفع تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه ایران در پی دستیابی این کشور و قدرت‌های عمده جهانی به یک توافق جامع هسته‌ای، فرصت را برای شرکت‌های تجاری در سراسر دنیا جهت بازگشت به ایران و از سر‌گیری فعالیت‌های‌شان مهیا کرده است. بازگشت شرکت‌های بین‌المللی به بازارهای ایران در حالی صورت می‌گیرد که شرایط این بازار با دوران پیش از تحریم کاملا متفاوت بوده و چینی‌ها که در دوران تحریم با عدم ترک ایران به تقویت جایگاه خود در بازار این کشور پرداختند، امروزه رقیب جدی شرکت‌های اروپایی محسوب می‌شوند. 

در این میان شرکت «Daimler AG » (دایملر) که پیش از آغاز اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد ایران، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامیون در ایران محسوب می‌شد، هم‌اکنون و پس از شش سال غیبت قصد دارد به بازار ایران بازگشته و سهم خود را از رقبای چینی که هم‌اکنون در ایران تثبیت شده‌اند بازپس بگیرد.

در این رابطه «ولفگانگ برنهارد» مدیر بخش تولید ماشین‌آلات سنگین شرکت دایملر در جریان کنفرانس مطبوعاتی خود در شهر اشتوتگارت آلمان اعلام کرد: «پس از اعمال تحریم‌ها بر ایران و ترک این کشور از سوی ما، صندلی‌های ما در تهران خالی نمانده و هم‌اکنون رقبای ما روی آنها جلوس کرده‌اند.»

بازار داخلی چین که زمانی از رونق بسیاری برخوردار بود، هم‌اکنون با رکود بی‌سابقه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. این موضوع سبب شده فشارها روی شرکت «دانگ فنگ» به منظور توسعه بازارهای خارجی و افزایش میزان صادرات آن افزایش یابد. برنهارد در رابطه با وضعیت بازارها اظهار داشت: «وضعیت نامناسب و دشوار بازارها در سال گذشته در حال حاضر بدتر شده است.»

سخنان مدیر بخش تولید ماشین‌آلات سنگین دایملر در حالی مطرح می‌شود که شرکت‌های خودروسازی چینی راه خود را به بازار آفریقا باز کرده و هم‌اکنون خودروهای سبک و سنگین چینی زیادی در قاره سیاه تردد می‌کنند. این در حالی است که دایملر شدیدا به دنبال گسترش حضور خود در آفریقا و رشد فروش محصولاتش است.

نگرانی ناشی از حضور رقبای چینی در بازارهای جهانی و به خصوص بازار ایران، دایملر را ناچار ساخته تا به سرعت مقدمات حضور مجدد خود در ایران را با امضای تفاهم نامه با شرکای ایرانی خود نظیر شرکت ایران خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز در ایران محسوب می‌شود، فراهم کند.

شرکت آلمانی دایملر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده کامیون در جهان، ظرفیت بازار ایران را مشابه ترکیه ارزیابی می‌کند. مدیران دایملر معتقدند که بازار ایران ظرفیت تولید و عرضه سالانه 40 هزار دستگاه کامیون در سال را دارا است. لازم به ذکر است که پیش از ترک ایران از سوی دایملر در سال 2010 میلادی و به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران، این شرکت سالانه 10 هزار دستگاه کامیون در ایران به فروش رسانده است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا