در پاسخ به ایسنا مطرح شد

نیروگاه‌های اسقاطی 10 سال دیگر از رده خارج می‌شوند

نیروگاه‌های اسقاطی 10 سال دیگر از رده خارج می‌شوند

معاون وزیر نیرو گفت: در حال حاضر حدود 3000 مگاوات نیروگاه اسقاطی در کشور داریم و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا 10 سال آینده این نیروگاه‌ها از رده خارج می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ فلاحتیان امروز در حاشیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی ایتک در جمع خبرنگاران با اشاره به نیروگاه‌های با راندمان پایین کشور به ایسنا گفت: به تدریج باید این نیروگاه‌ها را بازنشسته کنیم و به جای آنها نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا ایجاد و یا این‌که از انرژی‌های تجدید‌پذیر استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که برنامه‌هایی را برای این مهم تدوین کرده‌ایم، اظهار کرد: بخشی از پروژه‌های افزایش راندمان آغاز شده و امیدواریم که در سال‌های آینده بتوانیم با قرار گرفتن نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا در قالب یک حرکت اقتصادی نیروگاه‌های اسقاطی را از رده خارج کنیم.

معاون وزیر نیرو در مورد برق و انرژی در خصوص وضعیت انرژی‌های تجدید‌پذیر ادامه داد: طی دو هفته گذشته آیین‌نامه اصلاح حقوق مصرف تصویب شد که در قالب این آیین‌نامه اجرای نحوه‌ ساماندهی خرید انرژی تجدید‌پذیر تعیین تکلیف صورت گرفت.

فلاحتیان با بیان این‌که خرید انرژی تجدید پذیر از سه متغیر اساسی تشکیل می‌شود، افزود: اگر بتوانیم از این سه محل منابع را تامین کنیم، می‌توانیم منابع مالی مورد نیاز در حوزه انرژی تجدید‌پذیر را تامین کنیم و با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی قرار‌دادهای بزرگی را ببندیم.

به گفته وی در حال حاضر هنوز هیچ قرار‌داد خاصی با سرمایه‌گذاران خارجی بسته نشده است، خاطر نشان کرد: مراجعات مکرری در این زمینه صورت می‌گیرد که ما باید با ایجاد تضامین پرداخت بهای برق تولیدی آنها را بدهیم.

معاون وزیر نیرو با بیان این که همکاری‌های لازم در این زمینه با شورای اقتصاد و دولت صورت گرفته است، گفت: با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد که ظرف ماه‌های آینده قرار‌دادهایی را در حوزه انرژی تجدید پذیر خواهیم داشت.

فلاحتیان با بیان‌ اینکه وزارت نیرو از تلاش شرکت ملی گاز ایران و بخش خصوصی برای توسعه صادرات برق استقبال می کند، اظهار کرد: هرگونه اقدام در این زمینه باید با هماهنگی این وزارتخانه انجام شود.

وی درباره موازی کاری شرکت ملی گاز ایران با وزارت نیرو در صادرات برق تاکید کرد: متولی صادارت برق در کشور وزارت نیرو است و هر چند وزارت نیرو از فعالیت زیرمجموعه های وزارت نفت مانند شرکت ملی گاز ایران و شرکت صادرات گاز در توسعه صادرات برق استقبال می کند اما باید بدانیم شبکه های سراسری برق کشور در اختیار وزارت نیرو است.

به گفته فلاحتیان، مدیریت و راهبردی شبکه های برق با دیسپاچینگ ملی است که زیر نظر وزارت نیرو فعالیت می کند و همچنین احداث نیروگاه فقط با مجوز این وزارتخانه انجام می شود و قراردادهای تامین برق مصرف کنندگان با شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو است.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: افراد یا شرکت هایی که به دنبال صادر کردن برق و تحویل گرفتن گاز از شرکت ملی گاز هستند، نیازمند مراجعه به این وزارت نیرو هستند.

فلاحتیان تاکید کرد: وزارت نیرو از صادرات برق توسط بخش خصوصی استقبال می کند و لازم است شرکت ملی گاز نیز در این زمینه هماهنگی های لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به شرایط جدید در بازار جهانی نفت و کاهش قیمت های نفت و حامل های انرژی گفت: در این وضعیت نباید از صادرات برق غافل شویم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا