گزارش روز؛

بازگشت روند مثبت به معاملات تالار شیشه ای

بازگشت روند مثبت به معاملات تالار شیشه ای

طی دو روز آغازین اسفند ماه شاهد روند نزولی معاملات بورس بودیم اما امروز روند معاملات در اکثر نمادها مثبت بود.

 

 

 

طی دو روز آغازین اسفند ماه شاهد روند نزولی معاملات بورس بودیم اما امروز روند معاملات در اکثر نمادها مثبت بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، با توجه به اخبار مثبت پیرامون نمادهای گروه خودرو و همسو شدن بازار با این گروه انتظار ادامه روند صعودی منطقی را تا پایان هفته داریم. کاهش نرخ سود سپرده های بانکی به 18 درصد و احتمال رسیدن آن به 16 درصد طی ماه های ابتدایی سال آینده از جمله اتفاقات مثبتی است که در بازار سرمایه رخ داده و چشم انداز مناسبی را برای این بازار بوجود آورده است. سفر قریب الوقوع رییس جمهور سوئیس به ایران یکی از اخبار مثبت بازار بود . یوهان اشنایدر آمان رئیس جمهوری کنفدراسیون سوئیس در روزهای ۲۶ تا ۲۸ فوریه (۷ تا ۹ اسفند) به ایران سفر می کند.هدف از این سفر گسترش مناسبات اقتصادی برن- تهران پس از لغو تحریم های اقتصادی اعلام شده است.

در گروه محصولات شیمیایی نمادهای این گروه معاملات به نسبت بهتری را نسبت به روز گذشته تجربه کردند، به طوریکه اکثر نمادهای این گروه در حاشیه متعادل و مثبت دادوستد شدند. زاگرس، شسینا ، شپارس ، مارون و کرماشا نمادهای منفی این گروه به شمار می آمدند. نمادهای شپترو، شکلر،شپلی،شفارس،شکربن،وپترو نیز با صف خرید روبرو شدند .

گروه حمل و نقل روز آرامی را پشت سر گذاشت و تمامی نمادها در محدوده ی صفر تابلو معامله شدند. بیشترین ارزش معاملات مربوط به حکشتی، حسینا و حتوکا بود.

در انبوه سازی املاک و مستغلات اکثر نمادهای این گروه شروع بازار را به صورت متعادل شروع کردند اما با گذشت زمان شاهد افزایش تقاضا بودیم بطوریکه نمادهای وساخت، ثپردیس و ثفارس به صف خرید رسیدند. نماد های ثرود، ثامان، ثباغ، ثشرق، ثشاهد نیز در درصدهای مثبت بالا کار خود را به پایان رساندند. همچنین بیشترین ارزش معاملات در این گروه مربوط به نمادهای وساخت، ثنوسا و کرمان بود.

در گروه بانک معاملات گروه امروز با روندی صعودی و مثبت آغاز شد اما شاهد معاملات نوسانی در طول معاملات بودیم نهایتاً نماد های وپارس و ونوین با صف خرید معاملات را به اتمام رساندند. با معامله 176.7 میلیون سهم وبصادر بیشترین حجم معاملات را در گروه به خود اختصاص داد. نکته قابل توجه خرید حقوقی در نمادهای بانکی بر خلاف روزهای گذشته بود.

در گروه خودرو و ساخت قطعات که در روز گذشته شاهد عرضه عمده نماد خساپا بودیم  و نیز گشایش حق تقدم خودرو معاملات با روندی نزولی انجام گرفت  و شاهد صف های فروش بسیاری از نمادهای گروه بودیم، اما با اعلام گزارشات خساپا، ورنا و خزامیا با تعدیلات مثبت سنگین امروز روند معاملات گروه 180 درجه تغییر کرد نمادهای خودرو با صف خرید همراه شدند، البته بسیاری از نمادهای گروه متوقف می باشند.

در گروه فرآورده های نفتی در گروه پالایشی که از دیروز با تقاضا مواجه شدند تمام نمادها مثبت واکثراً  با صف خرید معاملات را به پایان رساندند. با معامله 33میلیون سهم شبندر بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه را داشت. این گروه در پی افزایش بهای جهانی نفت از توانایی رشد سودآوری و ارزش سهام برخوردارند.همچنین با توجه به خبر تک نرخی شدن نرخ ارز نماد های این گروه مورد توجه بیشتر سرمایه گذاران قرار گرفت.

در گروه فلزات اساسی در مورد نماد ذوب شنیده شده که شرکت پس از افزایش سرمایه قصد فروش بلوک به یک شرکت ژاپنی را دارد. در صورت تایید این خبر روند صعودی ذوب محکم تر پیش خواهد رفت. این نماد علی رغم فروش حقوقی معاملات را با صف خرید به پایان رساند و با معامله 61.6 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه فلزات اساسی را به خود اختصاص داد.

در گروه محصولات دارویی شرکت های دارویی از جمله مجموعه هایی هستند که بودجه مناسبی را برای سال آینده برآورد کرده اند و با توجه به امضای تفاهم نامه صادرات دارو به ارزش 100 میلیارد دلار به کشور روسیه از پتانسیل رشد بر خوردارند. روند مثبتی بر معاملات گروه حاکم بود و با معامله 1.2 میلیون سهم تیپیکو بیشترین حجم معاملات گروه را داشت.

در گروه عرضه برق وگاز نماد بفجر که روز چهارشنبه هفته گذشته با قیمت 1150 تومان  عرضه اولیه شد، طی سه روز اخیر بسیار پرتقاضا می باشد و امروز نیز پس از معامله 4.9 میلیون سهم، با صف خریدی بیش از 350 میلیون سهم معاملات را به پایان رساند.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، پس از صعود ۳۵۲ واحدی در ارتفاع ۷۷ هزار و ۵۸۷ واحدی ایستاد . بیش از ۵۸% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۶۱۶ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۴۰۶.۱ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۸.۵ واحد افزایش در رقم ۸۲۷ واحدی جای گرفت . بیش از ۶۳% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۲۱۵ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۶۱.۸ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسید .

در پایان معاملات امروز بازارهای بورس ایران، سه نماد بانک ملت ، ایران خودرو و بانک صادرات ایران به ترتیب پربیننده ترین نمادهای مورد معامله بودند؛ بیشترین افزایش و کاهش قیمت نیز به ترتیب به نام شرکت های داروسازی دکتر عبیدی و شهد ثبت شد .

در پایان معاملات امروز بازارهای فرابورس بورس ایران، سه نماد ذوب آهن اصفهان ، بانک دی و پالایش نفت تهران به ترتیب پربیننده ترین نمادهای مورد معامله بودند؛ بیشترین افزایش قیمت و کاهش قیمت نیز به ترتیب به نام شرکت های گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و بیمه سامان ثبت شد .

بیشترین اثر مثبت بررشد شاخص نیز توسط نمادهای شپنا ، شبندر ، وبملت ، رمپنا رقم خورد و در مقابل نمادهای جم ، اخابر و فارس با افت خود مانع افت بیشتر شاخص شدند .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، بانکها و موسسات اعتباری و محصولات شیمیایی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا