معاون آبفای کشور خبر داد؛

ارایه اعتبار اسنادی چرخشی به سرمایه گذاران بخش خصوصی

ارایه اعتبار اسنادی چرخشی به سرمایه گذاران بخش خصوصی

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ارایه اعتبار اسنادی چرخشی (Revolving LC) تسهیل کننده فرآیند سرمایه گذاری بخش خصوصی برای حضور و سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی بخش آب و آبفا است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت نیرو، علی اصغر قانع افزود: امکان ارایه اعتبار اسنادی چرخشی (Revolving LC) به منظور تداوم و تسهیل پروژه های مشارکتی، می تواند به عنوان نقطه قوت و تسهیل کننده فرآیند سرمایه گذاری بخش خصوصی برای حضور و سرمایه گذاری در پروژه های مشارکتی بخش آب و آبفا قلمداد شود.
وی گفت: اینک تعداد 100 پروژه مشارکت بخش غیردولتی در طرح هایی همچون نمک زدایی، حذف فلزات سنگین به روش BOO و تصفیه خانه های فاضلاب ، تصفیه خانه های آب ، کاهش هدر رفت آب و خطوط انتقال آب رسانی به روش BOT (ساخت ، بهره برداری و واگذاری) تاسیسات آب و فاضلاب به روش بیع متقابل در حال ساخت و بهره برداری است.
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فضلاب کشور افزود: یکی از شیوه های تامین مالی پروژه های آب و فاضلاب استفاده از فاینانس خارجی است.
فاینانس به معنی تامین منابع مالی طرح های تولیدی توسط موسسه های مالی مانند بانک هاست که بازپرداخت آنها به اعتباردهنده توسط شرکت های بیمه اعتبار صادرات تضمین می شود.
به گفته این مقام مسئول، این موضوع از برنامه چهارم توسعه تاکنون در دستور کار شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بوده و به این منظور پروژه های اولویت دار و دارای قابلیت برای سرمایه گذاری خارجی شناسایی شده و طبق آیین نامه اجرایی ماده 13 قانون برنامه چهارم و ماده 82 قانون برنامه پنجم توسعه، روند اجرایی آن با مناقصه های بین المللی دنبال شده است.
وی ادامه داد: استفاده از منابع مالی و خطوط اعتباری خارجی، برای اجرای پروژه ها و خرید تجهیزات و کالاهای سرمایه ای طرح های تولیدی و همچنین خدمات فنی و مهندسی پروژه ها، در قراردادهای مالی منعقده با اعتباردهندگان خارجی صورت می گیرد.
قانع گفت: ورود منابع مالی جدید و مجازی برای انجام پروژه ها، شناخت کامل نحوه اجرای پروژه، کنترل کامل و متمرکز فنی و مالی، تطابق با نظام فنی و اجرایی کشور، پرداخت به موقع هزینه های پروژه ، توسعه بازار سرمایه و اشتغال زایی از مهم ترین مزایای استفاده از این شیوه است.

** 6 طرح فاینانس آماده واگذاری
وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در سال 1389 اعتبارات اسنادی خارجی (LC) مربوط به تصفیه خانه فاضلاب کرج به مبلغ 18 میلیون یورو گشایش یافت.
معاون آبفای کشور اضافه کرد: هم اینک این پروژه در مرحله اجرای عملیات ساختمانی است و اقدام های لازم برای فاینانس 6 طرح بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان، تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز، آب رسانی به تبریز از زرینه رود، اجرای طرح فاضلاب پنج شهر استان خوزستان، آب رسانی به چابهار و کنارک، مدول هفت و هشت تصفیه خانه فاضلاب تهران و بخشی از شبکه فاضلاب این شهر به مبلغ ارزی حدود 6 میلیارد و 358 میلیون یوان و 39 میلیون و 200 هزار یورو در حال پیگیری است.
وی با اشاره به تغییر فضای مراودات بین المللی در ماه های گذشته، تصریح کرد: طرح های پیشنهادی بخش آب و فاضلاب کشور برای استفاده از تسهیلات فاینانس خارجی (چین) در دست اقدام است که از جمله آنها می توان به اجرای طرح های انتقال آب به شهر یزد و شهرهای طول مسیر، انتقال آب به شهرهای شمالی استان کرمان، آب رسانی به ساوه، تکمیل طرح فاضلاب مشهد، تاسیسات فاضلاب (روستایی، جوامع کوچک و مجتمع های مسکونی) ، انتقال آب به فلات مرکزی (طرح بهشت آباد) و طرح های مشابه دیگری که هم اکنون در مرحله مطالعه و امکان سنجی قرار دارد، اشاره کرد.

** جایگاه بخش خصوصی در برنامه های سال آینده
این مقام مسئول، دستیابی به اهداف و برنامه ها در بخش آب و فاضلاب را مستلزم تنوع بخشی به منابع مالی و جلب مشارکت بخش خصوصی و استفاده از شیوه های نوین سرمایه گذاری برشمرد.
به گفته وی، روش های تامین منابع مالی پروژه ها، طیف وسیعی را شامل می شود که از اتکای کامل به منابع مالی دولتی و بودجه های سنواتی تا واگذاری کامل ساخت، بهره برداری و نگهداری تاسیسات را در بر خواهد داشت.
قانع استفاده از مدل های نوین و ترکیبی سرمایه گذاری در راستای هر چه بیشتر خودگردان کردن قراردادهای مشارکتی به صورت ترکیبی از مدل های BOT و بیع متقابل برای کاهش وابستگی به ردیف خرید تضمینی و مبادله قراردادهای مشارکتی مجتمع های آب رسانی روستایی را از جمله برنامه های آتی این شرکت اعلام کرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا