در دیدار با آخوندی؛

وزیر خارجه عمان: برنامه های تجاری ما با ایران به زودی عملیاتی می شوند/پیشنهاد برای توسعه سه بندر

وزیر خارجه عمان: برنامه های تجاری ما با ایران به زودی عملیاتی می شوند/پیشنهاد برای توسعه سه بندر

وزیر خارجه عمان از عملیاتی شدن برنامه های همکاری مشترک تجاری و اقتصادی ایران و عمان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: از آنجا که هیچ تجارتی بدون ایجاد راه اجرایی نمی شود، دراین رابطه با وزیر راه و شهرسازی ایران گفت وگو خواهم کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ «یوسف بن علوی» در راس هیاتی سیاسی ـ اقتصادی با حضور در وزارت راه و شهرسازی با عباس آخوندی دیدار کرد.
وزیر امور خارجه عمان در این دیدار با اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در ایران گفت: در گفت وگوی مفصلی با وزیر خارجه ایران، دیدگاه های دو کشور در زمینه توسعه راهبردی روابط تجاری و سرمایه گذاری براساس منافع مشترک را بررسی کردیم.
یوسف بن علوی با اشاره به تأسیس کریدور عمان ـ ایران ـ ترکمنستان و قزاقستان ادامه داد: اجرای این کریدور نیاز به برخی اصلاحات فنی دارد؛ باید کارشناسان کشورهای عضو درباره ترانزیت و گمرکات با یکدیگر گفت وگو و اجلاس نهایی را با حضور وزیران مربوط برگزار کنند.
وزیر امور خارجه عمان با بیان اینکه موضوع اتصال کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد برای ما اهمیت زیادی دارد، افزود: عمان از روسیه کالاهای زیادی دریافت می کند و این کریدور برای ما بسیار با ارزش است.
وی با بیان اینکه ایجاد این کریدور فوائد بسیاری برای استفاده کشورهای اسلامی از بنادر ایران و عمان خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد تا به زودی اجلاس کارشناسی و سپس اجلاس وزیران در مسقط برگزار شود.

** درخواست تسهیل حمل ونقل دریایی و کاهش زمان توقف کشتی ها در بنادر دو کشور
این مقام ارشد دولت عمان گفت: مسقط بر افزایش ارتباط بندر چابهار و بنادر عمان تاکید زیادی دارد به خصوص که ایران در زمینه ساخت ناوگان ریلی، دریایی و توسعه بنادر به پیشرفت های تکنولوژیک دست یافته است.
وی افزود: هدف ما تسهیل حمل و نقل دریایی و کاهش زمان توقف کشتی ها در بنادر دو کشور است.
یوسف بن علوی افزود: در این سفر با رئیس جمهوری٬ وزیر امور خارجه، وزیر صنعت٬ معدن و تجارت به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور دیدار کردم و از دیدار با وزیر راه و شهرسازی نیز خشنودم.

** پیشنهاد مشارکت به ایران در توسعه سه بندر عمان
در ادامه این دیدار «علی السنیدی» وزیر صنعت و تجارت عمان نیز با اشاره به وجود زمینه های سرمایه گذاری در بنادر عمان به عنوان نقطه مقابل بندر چابهار گفت: شرکت های سنگاپوری نیز در این زمینه در عمان سرمایه گذاری کردند و ما تمایل داریم ایران به عنوان کشور سوم در خصوص توسعه سه بندر عمان با ما شریک شود.
رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی عمان و ایران، به فعالیت گسترده شرکت ملی هواپیمایی عمان اشاره و اظهار کرد: تمایل داریم با توجه به افزایش تعداد پروازهای ایران و اروپا در دوره پسابرجام در زمینه ایجاد خطوط هوایی جدید مشترک با ایرلاین های ایرانی در مسیرهای دوربرد، سفرهای منطقه ای و داخلی همکاری کنیم.

** واگذاری زمین در مسقط برای فعالیت لجستیکی شرکت های ایرانی
وزیر صنعت و تجارت عمان خاطرنشان کرد: عمان زمینی در مسقط به مساحت 150 هزار مترمربع به سفارت ایران واگذار کرده تا شرکت های ایرانی بتوانند در آنجا فعالیت لجستیکی داشته باشند. شرکت های ثبت شده ایرانی نیاز به اخذ مجوز جدید نداشته و می توانند به عنوان شعبه خارجی شرکت خود در عمان فعالیت کنند. این زمین نزدیک ایالت برکت در شمال غرب مسقط و 30 کیلومتری فرودگاه این شهر قرار دارد.
وی، ایجاد مرکز خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما در بندر صحار عمان را یادآور شد و افزود: ایران می تواند در زمینه ساخت این مرکز با عمان همکاری کند تا هواپیماهای ایرلاین های همه کشورها از آن استفاده کنند.
این مقام عمانی ایجاد مرکز خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما در بندر صحار عمان را یادآورشد و افزود: ایران می تواند در زمینه ساخت این مرکز با عمان همکاری کند تا هواپیماهای ایرلاین های همه کشورها از آن استفاده کنند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا