در میزگرد ایرنا تاکید شد

صنعت نمایشگاهی، ابزاری برای شکست رکود و بازگشت رونق به اقتصاد

صنعت نمایشگاهی، ابزاری برای شکست رکود و بازگشت رونق به اقتصاد

تهران- ایرنا- شرکت کنندگان در میزگرد ایرنا، صنعت نمایشگاهی را یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی دانسته و تاکید کردند، در دوران تحریم ها، صنعت نمایشگاهی یکی از ابزار شکسته شدن فضای رکود و بازگرداندن رونق به اقتصاد است.

صنعت نمایشگاهی به منزله یکی از ستون های حیاتی اقتصاد جهانی، صنعتی بدون دود و ابزاری موثر برای ترویج و توسعه مبادلات تجاری است؛ این صنعت برای بسیاری از کشورهای جهان به منزله صنعتی بزرگ و بین المللی و گامی در جهت رشد اقتصادی شناخته می شود.
در این ارتباط، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) میزگردی با حضور «محمدجواد قنبری» معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، «عباس احسانی» مدیر امور نمایشگاه های داخلی و «فرهاد امینیان» رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برگزار کنندگان نمایشگاه‎های بین‎المللی ایران و مدیرعامل شرکت بین‎المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران برگزار کرد.
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران در این میزگرد گفت: در دوران اعمال تحریم ها، صنعت نمایشگاهی یکی از ابزار شکسته شدن فضای رکود و بازگرداندن رونق به اقتصاد محسوب می شد.
قنبری گفت: در آن زمان مسئولیت ما سنگین تر و در همه برنامه ریزی ها بر امکان حضور حداکثری شرکت های داخلی و خارجی در نمایشگاه ها تاکید شد.
وی افزود: به همین دلیل و براساس فضای خاص اقتصادی، یک سری جشنواره ها تعریف و به تقویم نمایشگاه بین المللی اضافه و شرایط ویژه ای برای حضور شرکت های اقتصادی و صنعتی در نمایشگاه فراهم شد.
مدیر امور نمایشگاه های داخلی نیز، افزایش روزافزون تقاضا از سوی شرکت های داخلی و خارجی را یک اتفاق خوب و نشانه توجه صنعت نمایشگاهی منطقه به ایران دانست.
احسانی افزود: تاثیرحضور نمایشگاه های خارجی در کشور، موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی قابل توجه و نیز فعال شدن صنایعی از جمله توریسم، حمل و نقل وهتل داری می شود که در نهایت به رونق اقتصادی ما کمک می کند.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برگزار کنندگان نمایشگاه‎های بین‎المللی ایران نیز نمایشگاه را یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی دانست و افزود: فعالیت نمایشگاهی هر کشور به پیشرفت صنعت، اقتصاد و بازرگانی آن کشور کمک می کند.
امینان تاکید کرد: باید درصدد بهره گیری از تکنولوژی های مدرن برای توسعه بیشتر صنعت نمایشگاهی باشیم.
مشروح این میزگرد را در ادامه می خوانید:
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران گفت: کشورهای صنعتی پیشرفته مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا همواره صنعت نمایشگاهی را به عنوان منبع درآمد خود دیده و از درآمد آن به خوبی بهره گرفته اند.
محمدجواد قنبری با تاکید بر نقش مهم این صنعت بر اقتصاد کشورها گفت: سالیانه بیش از 260 میلیون نفر از 100 میلیون مترمربع نمایشگاه ها بازدید می کنند که این نمایشگاه ها صدها میلیارد دلار درآمد نصیب اقتصاد جهانی می کند؛ به همین دلیل صنعت نمایشگاهی در ایران نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها افزود: هر سال شاهد برگزاری حدود 32 هزار نمایشگاه در دنیا هستیم که بازرگانان و صنایعی که دارای محصول خاصی هستند در این نمایشگاهها حضور پیدا می کنند و با حضورشان درآمد قابل توجهی را به دست می آورند.
وی افزود: نمایشگاه ، یک فعالیت ویژه اقتصادی است و از آنجا که صنعت نمایشگاهی در کشور نیاز به ساماندهی و سیاست گذاری دارد، به نظر می رسد باید بخش خصوصی و دولت با هم در اجرای نمایشگاه ها فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هماهنگ کننده تجار و بازرگانان در کشور است، گفت: همکاری های دولت و بخش خصوصی در این حوزه باید عملیاتی تر و هماهنگ تر شود و فعالان بخش خصوصی بتوانند با شرکت در نمایشگاه های اختصاصی ایران در خارج از کشور، به بازارهای خارجی ورود پیدا کنند.
وی یادآوردش: نخستین شکل گیری تفکر صنعت نمایشگاهی در ایران مربوط به دوره امیرکبیر است که آن زمان صدر اعظم وقت ایران بود و تصمیم گرفت در نمایشگاه بین المللی انگلستان شرکت کند.
این مقام مسئول افزود: پس از دفاع مقدس نیز سیاست های جدید اقتصادی و بحث تخصصی شدن نمایشگاها در ایران مطرح شد و اکنون شاهد بروز و ظهور نمایشگاه های مختلف در کشور هستیم.
قنبری با بیان اینکه سالیانه حدود 80 نمایشگاه در سایت نمایشگاهی تهران برگزار می شود، افزود: با توجه به روند صعودی درخواست ها در یک سال گذشته برای عرضه تخصصی محصولات، تلاش می کنیم ظرفیت و سطح برگزاری نمایشگاه های داخلی را به 100 سایت ارتقا دهیم.

** با فعالیت دولت یازدهم، امید برای برگزاری موفق عرصه نمایشگاهی افزایش یافت
معاون امور نمایشگاهی شرکت سهامی نمایشگاه ها، سال 1392 را به دلیل آغاز فعالیت دولت یازدهم سال خاصی برای صنعت نمایشگاهی ایران دانست و افزود: با استقرار دولت یازدهم انتظار و امید برای رسیدن به موفقیت ها و دستاوردهای جدید درحوزه نمایشگاه، هم در میان مدیران نمایشگاه و هم در اذهان عمومی جامعه افزایش یافت.
قنبری یادآورشد: در سال پایانی فعالیت دولت دهم، به دلیل تحریم های بین المللی، فضای نامساعدی بر حوزه اقتصاد کشور حاکم شد و از آنجا که صنعت نمایشگاهی یکی از ابزار شکسته شدن فضای رکود و بازگرداندن رونق به اقتصاد محسوب می شد؛ در آن زمان مسئولیت ما سنگین تر و در همه برنامه ریزی ها بر امکان حضور حداکثری شرکت های داخلی و خارجی در نمایشگاه ها تاکید شد.
وی افزود: به همین دلیل و براساس فضای خاص اقتصادی، جشنواره هایی تعریف و به تقویم نمایشگاه بین المللی اضافه و شرایط ویژه ای برای حضور شرکت های اقتصادی و صنعتی در نمایشگاه فراهم شد که این موضوع با وجود فضای تحریم، سطح فعالیت ها ی معمول نمایشگاهی را حفظ و در مواردی ارتقا داد.
معاون امور نمایشگاهی یادآورشد: با توافق های بین المللی، استقبال از نمایشگاه ها در ماه های پایانی سال 1392 اوج گرفت و حضور شرکت های خارجی با رشد چشمگیری همراه شد؛ علاوه بر این، از سوی کشورهای خارجی نیز درخواست های متعددی برای برگزاری نمایشگاه های اختصاصی دریافت کردیم که در حال بررسی و انعقاد قرارداد هستیم.

** شکل گیری فضای اقتصادی - تجاری جدید
عباس احسانی، مدیر امور نمایشگاه های داخلی نیز در این میزگرد گفت: در دولت یازدهم شاهد شکل گیری فضای اقتصادی - تجاری جدیدی هستیم؛ توجه دولت به مسائل اقتصادی، روند مناسب تری را در برگزاری نمایشگاه به دنبال خواهد داشت.
وی افزایش روزافزون تقاضا از سوی شرکت های داخلی و خارجی را یک اتفاق خوب و نشانه توجه صنعت نمایشگاهی منطقه به ایران دانست و افزود: تاثیر حضور نمایشگاه های خارجی در کشور، موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی قابل توجه و نیز فعال شدن صنایعی از جمله توریسم، حمل و نقل و هتل داری می شود که در نهایت به رونق اقتصادی ما کمک می کند.
احسانی، برندسازی را عامل مهم ارتقای ظرفیت و اعتبار بین المللی و نیز به حرکت درآوردن صنایع زیر دستی برشمرد و افزود: فقط بازار ایران ملاک نیست بلکه با همکاری های مختلف می توان کشورهای منطقه را نیز فعال تر کرد.
وی افزود: با توجه به اینکه بازدیدکنندگان از صنعت نمایشگاهی علاوه بر ایران، کشورهای دیگر را هم شامل می شود، امکان خرید برای کشورهای دیگر فراهم شده که این امر به توسعه صادرات کمک می کند.
مدیر امور نمایشگاههای داخلی، فعالیت صنعت نمایشگاهی را حرکتی در مسیر توسعه معرفی کرد و با اشاره به تاثیر گذاری صنعت نمایشگاهی ایران بر نمایشگاه های منطقه گفت: برگزاری برخی نمایشگاه های صنعتی مانند نمایشگاه صنعت نفت، نمایشگاه درب و پنجره، نمایشگاه محصولات غذایی و نمایشگاه فرش، جایگاه بین المللی و منطقه ای خود را پیدا کرده و بر نمایشگاه های مشابه تاثیرگذار شده است.
وی یکی از دغدغه های برگزارکنندگان نمایشگاه را تثبیت تاریخ و تقویم برگزاری نمایشگاهی دانست و افزود: اگر نمایشگاه در موقعیت زمانی درست و کارشناسی برگزار شود و با نمایشگاه بزرگ جهانی که تبدیل به برند شده اند، تلاقی پیدا نکند، فعالان آن حوزه، امکان بیشتری برای حضور در این نمایشگاه خواهند داشت.
این مقام مسئول یادآورشد: اگر درصدد جذاب تر شدن نمایشگاه های خود هستیم، باید نسبت به برندسازی نمایشگاه و معرفی آن در عرصه های عملکردی اقدامی موثر انجام داده و عملکردی مثبت از خود عرضه کنیم تا سایت های نمایشگاهی منطقه به عنوان تابعی از سایت نمایشگاهی ایران عمل کنند.
مدیر امور نمایشگاه های داخلی گفت: شرایط پساتحریم و باز شدن روزنه های تجارت به روی دنیا، موجب شکل گیری نگاه مثبت جهان به بازار ایران و صنعت نمایشگاهی می شود که این مساله سایت داران نمایشگاهی اطراف ایران را نگران کسب و کار خود خواهد کرد؛ زیرا آنها در سال های گذشته به عنوان واسطه نمایشگاهی سهم قابل توجهی از کسب و کار ما را به خود اختصاص داده بودند.

** نمایشگاه، ابزاری برای توسعه اقتصادی
در ادامه این میزگرد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برگزار کنندگان نمایشگاه‎های بین‎المللی ایران و مدیرعامل شرکت بین‎المللی بازرگانی و نمایشگاهی تهران نیز نمایشگاه را یکی از ابزارهای توسعه اقتصادی دانست و افزود: فعالیت نمایشگاهی هر کشور به پیشرفت صنعت، اقتصاد و بازرگانی آن کشور کمک می کند.
فرهاد امینیان تاکید کرد: باید درصدد بهره گیری از تکنولوژی های مدرن برای توسعه بیشتر صنعت نمایشگاهی باشیم.
وی با بیان اینکه فناوری های اطلاعات (IT) بعضی از روش های سنتی و معمول اقتصادی را از گردونه خارج کرده است، گفت: این فناوری ها نتوانسته رونق صنعت نمایشگاهی را کاهش دهد و سبب شده است که نمایشگاه هایی با کیفیت بالاتر در دنیا برگزار شود.
وی برگزاری نمایشگاه‏ ‏های بین ‏المللی در یک کشور را موجب گشوده شدن درهای اقتصاد بر روی آن کشور دانست و افزود: در کشور ما نیز نمایشگاه‎ها جایگاه واقعی خود را به عنوان ابزار توسعه پیدا کرده ‏اند و اهمیت آن کاملا بر همه روشن شده است.
امینیان یادآورشد: البته در برخی موارد چارچوب ‏درستی برای صنعت نمایشگاهی پیش نگرفته‏ ایم و با تصور اینکه همه نمایشگاه‏ ها بازخورد خوبی دارند، به همین روش ادامه داده ایم؛ در حالی که باید بررسی کنیم که محل برگزاری نمایشگاه، ظرفیت تخصصی لازم را داشته باشد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی برگزار کنندگان نمایشگاه‎های بین‎المللی گفت: هرچند یکی از کارکردهای حضور در نمایشگاه ها، کشف بازارهای جدید ‏است، اما این امر تنها هدف برگزاری نمایشگاه نیست بلکه «ایجاد محلی برای به نمایش درآوردن آخرین دستاوردها» هدف آن است.
وی تغییر نگرش برخی کشورها نسبت به صنایع تولیدی ایران را مهمترین رویکرد کشور برای حضور در عرصه ‏های صنعتی، معرفی بهتر نمایشگاه و شرکت ‏کنندگان آن عنوان کرد و افزود: به این ترتیب کشورها به سطح و استاندارد این نمایشگاه پی می برند و از نیازهای کشور به خدمات، تکنولوژی و سرویس ‏هایی خاص آگاه می شوند.
امینیان در ادامه به نقش برگزاری نمایشگاه در رونق 120 کسب و کارهای دیگر نیز اشاره کرد و گفت: برگزاری نمایشگاه ها موجب رونق بخش هایی مانند هتل ها، رستوران ها، حمل و نقل، فروشگاه ها و مراکز تفریحی می شود.
وی افزود: در واقع با برگزاری نمایشگاه ها، هر صنعت و فعالیت درون ویترین قرار گرفته تا ظرفیت ها و توانمندی های خود را به عموم عرضه کند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا