مدير فني و مهندسي فرآوري معدني در گفت‌وگو با معدن نيوز مطرح کرد:

پيشرفت بخش معدن تابع سياستگذاري‌هاي صحيح است

پيشرفت بخش معدن تابع سياستگذاري‌هاي صحيح است پايگاه خبري معدن نيوز- مدير فني و مهندسي فرآوري معدني گفت: پيشرفت و شکوفايي در بخش معدن و صنايع معدني تابع نگرش صحيح و سياستگذاري درست در اين بخش‌هاي زير بنايي است.
قاسم داودي در گفت‌وگو با پايگاه خبري معدن نيوز بيان کرد: شکوفايي در بخش معدن و صنايع معدني مي‌تواند باعث شکوفايي اقتصاد کشور شود اين امر مشروط بر اين است که در تمامي بخش‌ها اعم از اکتشاف، استخراج و فرآوري مواد معدني و همچنين صنايع پايين دستي در اين بخش از دانش فني روز استفاده شود.
وي افزود: در اين صورت است که ضمن دستيابي به بالاترين بازدهي در همه زمينه ها، مزيت نسبي کشور در بخش معدن به ظرفيت توليدي، بازرگاني و صادراتي تبديل شود.
داوودي اظهار کرد: مزيت‌هاي صادراتي بايد داراي توان رقابتي قدرتمند باشد بنابراين اين مهم به‌دست نخواهد آ مدمگر با بکارگيري دانش فني به روز و تلاش و کوشش مفيد تمامي فعالان بخش معدن و صنايع معدني که البته اين امر با رعايت اصل مهم عدالت محوري و شايسته سالاري امکان‌پذير استکه به نظر مي‌رسد در اين زمينه کم توجهي هم شده هر چند بارقه‌هاي اميد بسياري مشاهده مي‌شود.
وي تصريح کرد: بنابراين براي دستيابي به مسئله مهم و اساسي بايد از تجربه و دانش همچنين توان مالي و سرمايه‌گذاري شرکت‌هاي صاحب نام در دنيا استفاده کرد که اين امر يکي از راهکارهاي مهم به شمار مي‌آ يد.
وي خاطر نشان کرد: هر از چند گاهي در تحليل‌ها بيان مي‌شود که ايران دومين يا سومين کشور دنيا است که ظرفيت بسيار مناسبي براي انجام عمليات اکتشاف به منظور دسترسي به ذخاير معدني را دارا است يعني بيشتر مناطق کشور بکر و دست نخورده است.
مدير فني و مهندسي فرآوري معدني گفت: اين مسئله بدين معنا نيست که محدودهاي معدني ثبت نشده‌اند بلکه با وجود صدور پروانه‌هاي اکتشاف فراوان براي بيشتر مناطق کشور، به دليل استفاده نکردن از دانش فني روز در بسياري از اين محدودهاي اکتشاف يا به شکل صحيح انجام نشده يا بسيار سطحي و ناقص بوده است.
وي تاکيد کرد: اين عقب ماندگي در استفاده از فناوري و دانش روز در زمينه استخراج شديدتر است به عنوان مثال با وجود اينکه ذخيره بيش از يک ميليارد تني سنگ آهن سنگان قبل از انقلاب پي جويي شده در دهه طلايي سنگ آ هن از ذخيره اصلي آ ن بخشي که در دست بخش دولتي بوده و هست، استفاده چنداني نشده است.
وي افزود: اين موضوع درباره ساير ذخاير مواد معدني نيز صدق مي‌کند به طوري‌که که اگر 200 ميليون تن سنگ آهن از سال 84 تا 92 استخراج و صادر مي‌شد امروز اين پروژه دچار کمبود شديد نقدينگي نمي‌شد.
وي خاطر نشان کرد: لازم است در شرايطي که کشور دوران پسا تحريم را مي‌گذارند شرايط مناسبي براي معادن و ذخاير معدني ايران در نظر گرفته شود و سياست‌هاي درستي در اين رابطه اتخاذ شود تا بر اساس آ ن اين حوزه سرو سامان گرفته و از شرايط بحراني خارج شود.


بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا