معاون بنیاد مسکن:

اجرای طرح هادی در هر روستا به 5 تا6 میلیارد ریال اعتبار نیازدارد

اجرای طرح هادی در هر روستا به 5 تا6 میلیارد ریال اعتبار نیازدارد

تهران- ایرنا- معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برای اجرای طرح هادی در هر روستا به طور میانگین به پنج تا شش میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدرضا شاملو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سالیانه برای اجرای طرح های هادی در روستاهای بالای بیست خانوار بین 20 تا 25 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم اما به علت مشکلات مالی دولت در سه تا چهار سال گذشته 35 تا 40 درصد این اعتبارات تخصیص یافته است.
معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه تا کنون 14 هزار و 800 روستا در کشور بهسازی شده اند، یادآور شد: با اجرای طرح های هادی و بهسازی روستاهای بالای بیست خانوار به تدریج از کاهش جمعیت روستایی کشور نیز جلوگیری می شود.
وی ایجاد بسترهای مورد نیاز برای مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها، ارتقای شاخص های بهداشتی و افزایش سرمایه گذاری در روستاها را از مزیت های اجرای طرح هادی در روستاهای کشور اعلام کرد.
وی گفت: هم اکنون برای 95 درصد روستاهای بالای بیست خانوار کشور طرح هادی تهیه شده که 90 درصد این طرح ها به تصویب رسیده است و امیدواریم پنج درصد باقی مانده نیز تا پایان سال جاری به تصویب برسد.
شاملو درباره اجرای طرح هادی در روستاهای کشور در طول برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور گفت: تاکنون 95 درصد این هدفگذاری انجام شده است و امیدواریم تا اواخر امسال و اوایل سال آینده به هدف صد در صدی خود برسیم.
معاون بنیاد مسکن در خصوص اجرای طرح های احیای بافت با ارزش روستایی نیز گفت: به لحاظ معماری، تاریخی و طبیعی برخی از روستاها دارای قابلیت های بسیار ارزشمندی هستند و با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی در طول برنامه پنجساله سوم توسعه کشور 30 روستا، برنامه چهارم 36 روستا و برنامه پنجم 30 روستا در این طرح قرار گرفته اند.
شاملو یادآور شد: تاکنون در 62 درصد این روستاها طرح بهسازی و احیای بافت های فرسوده انجام شده و این سبب شده است میراث تاریخی کشور در این روستاها احیا شود.
معاون بنیاد مسکن اظهار داشت: علاوه بر این برای توسعه گردشگری در روستاهای کشور با همکاری بنیاد مسکن و سازمان میراث فرهنگی طرحی با هدفگذاری 150 روستا آغاز شده و هم اکنون در 30 روستا از اعتبارات ردیف های ملی، طرح گردشگری آن ها اجرایی شده و در 120 روستای دیگر 50 درصد این طرح عملیاتی شده است.
وی با اشاره به ضرورت سنددار کردن واحدهای روستایی کشور یادآور شد: این طرح نیز با همکاری سازمان ثبت و املاک کشور به اجرا درآمده و هم اکنون سه میلیون واحد روستایی سند دار شده و در10 ماهه امسال برای 95 هزار واحد روستایی سند صادر شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری نیز روند سنددار کردن واحدهای مسکن روستایی با سرعت بیشتری دنبال شود.
شاملو با اشاره به نهضت آسفالت معابر در روستاهای کشور اظهار داشت: براساس قانون بودجه، دو میلیون تن قیر برای آسفالت معابر و راه ها در کشور اختصاص می یابد که 400 هزار تن برای آسفالت معابر روستایی استفاده خواهد شد.
به گفته وی تا کنون 200 هزار تن از این قیر به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته است تا برای آسفالت معابر روستایی استفاده شود و امیدواریم 200 هزار تن دیگر نیز در چند ماه آینده به بنیاد مسکن برای آسفالت معابر روستایی اختصاص یابد.
شاملو گفت: تا کنون 6 میلیون متر مربع از معابر روستاها آسفالت شده است و پیش بینی می کنیم با اختصاص 200 هزار تن دیگر قیر مجموع آسفالت معابر روستایی در 5 تا 6 ماه آینده به 18 میلیون مترمربع افزایش یابد.
معاون بنیاد مسکن مشارکت مردمی برای نوسازی و بهسازی روستاها را مهم ارزیابی کرد و افزود: تاکنون بیش از یک هزار میلیارد ریال منابع مالی از محل مشارکت های مردمی صرف اجرای طرح های مختلف در روستاها شده و این زمینه های هم افزایی را در روستاهای کشور فراهم کرده است.
وی در خصوص برنامه های بنیاد مسکن در بخش عمران روستایی برای سال آینده، توجه به توسعه منظومه های روستایی با همکاری استانداری ها، بازنگری در طرح های هادی روستاهای کمتر از بیست خانوار و توسعه گردشگری روستایی در مقیاس گسترده را از فعالیت های بنیاد مسکن در سال آینده عنوان کرد.
شاملو در پایان گفت: علیرغم انجام سرمایه گذاری های زیاد در روستاها هنوز هم یک نگاه آمایشی و توسعه ای برای روستاها وجود ندارد لذا در نظر داریم با طرح منظومه روستایی بتوانیم زمینه های افزایش اشتغالزایی را در این مناطق فراهم تا با نگاه جامع و کلان در منظومه روستایی از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا