گزارش روز؛

افزایش توان رقابت بازار سرمایه با بازار پول

افزایش توان رقابت بازار سرمایه با بازار پول

در مورد کاهش سود سپرده بانک ها که از امروز عملی شد باید گفت هر چه بازار سرمایه با هر بازار موازی دیگری رقابت بیشتری داشته باشد، می توان نسبت به رونق آن در ماه های آینده نیز امیدوار تر شد، چرا که در صورتی که توان مقابله با بازار هایی مثل بازار پول از نظر پوشش بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران را داشته باشد، می تواند نقدینگی و سرمایه های بیشتری را به خود جلب کند.


 

 

 

معاملات روز جاری بازار سرمایه در غیاب بیش از 56 نماد معاملاتی در بورس انجام گرفت که اغلب توقف نمادها به دلیل اعلام تعدیل مثبت یا منفی در بودجه سال آینده یا عملکرد میاندوره ای آنها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از کارگزاری مهرآفرین، در مورد کاهش سود سپرده بانک ها که از امروز عملی شد باید گفت هر چه بازار سرمایه با هر بازار موازی دیگری رقابت بیشتری داشته باشد، می توان نسبت به رونق آن در ماه های آینده نیز امیدوار تر شد، چرا که در صورتی که توان مقابله با بازار هایی مثل بازار پول از نظر پوشش بازدهی مورد انتظار سرمایه گذاران را داشته باشد، می تواند نقدینگی و سرمایه های بیشتری را به خود جلب کند. در حال حاضر که موانع از سر راه توسعه و ایجاد رونق اقتصادی کشور کنار رفته، اگر عزم جدی وجود داشته باشد می توان به روند صعودی بلند مدت در بورس امیدوار بود، سرمایه گذاران نیز همراه با رشد شتابان در برخی سهام، هیجان زده خرید و فروش نکنند و با تحلیل های کاملتری به شناسایی سهام با پتانسیل رشد اقدام کنند.

در گروه محصولات شیمیایی با وجود اینکه اکثر نمادهای این گروه در قیمت های منفی دادوستد شدند، نمادهای شپلی ، شسینا و شپارس همچنان با صف خرید روبرو بودند.

گروه فرآورده های نفتی همچنین قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به ١٢ فوریه (٢٣ بهمن ماه) با سه دلار و ٥٦ سنت کاهش (نسبت به هفته ماقبل ) به ٢٣ دلار و ٦٣ سنت برای هر بشکه رسید تا بیشترین کاهش را در میان نفت خام های شاخص به خود اختصاص دهد در گروه فرآورده های نفتی با جمع آوری صف فروش نمادهای شتران و شبندر ، معاملات هر دو نماد همچنان در حاشیه ۴ درصد منفی دنبال شد . شبریز و شراز از دیگر نمادهای همراه با صف فروش در این گروه بودند . شپاس و شبهرن تنها نمادهای مثبت گروه پالایشی بودند.

در گروه فلزات اساسی  نماد معاملاتی فولاد در حالی از بیشترین حجم معاملات در گروه فلزات اساسی با ثبت نزدیک به 108 میلیون معامله برخوردار بود، که معاون اقتصادی، مالی آن توضیحاتی را درباره مطرح شدن واگذاری بخشی از سهام فولاد جنوب هرمزگان به سرمایه گذاران خارجی در سایت کدال ارائه کرده است ، مبنی بر اینکه پیشنهاد خرید بلوکی سهام شرکت فولاد هرمزگان جنوب توسط یک شرکت سرمایه گذاری خارجی به این شرکت ارائه شده و در این خصوص مذکراتی صورت گرفته است ، لیکن تا این تاریخ مبایع نامه ای به امضاء طرفین نرسیده است .در این گروه نماد های فلوله، فروس، هرمز ، فولای و کیمیا با صف خرید و نماد های فسرب،فولاژ ،فخاس، فجر و وتوکا با صف فروش متوقف شدند.

در گروه بانک: با توجه به خبری که دیوان دادگستری اروپا از غیرقانونی بودن تحریم بانک ملت ایران از سوی اتحادیه اروپا رای داد که با این حکم زمینه برای دریافت غرامت ۴ میلیارد دلاری این بانک فراهم کرد. طی معاملات روز جاری این گروه در حالی با استقبال فعالان بازار سرمایه همراه شد که اغلب سهام شرکت ها در گروه های مختلف همچون خودرو روند منفی را سپری کردند. در پایان معاملات وکوثر، وپارس، ونوین تنها نمادهای منفی گروه بودند. وپست، حکمت، وبملت نیز معاملات را با صف خرید به پایان رساندند. معاملات گروه بسیار پرحجم بود به طوری که با معامله 491 میلیون سهم وبملت و با معامله 349 میلیون سهم وبصادر بیشترین حجم هامی معاملات را در گروه به خود اختصاص دادند. بازهم نکته منفی گروه علیرغم اخبار خوش فروش حقوقی است. با فروش زمین های مازاد انتظار افزایش سرمایه در نمادهای گروه بانکی را داریم. گروه بانک از نظر بنیادی اکثرا آینده خوبی دارند اما روند صعودشان کند است.

در گروه خودرو و ساخت قطعات ، نمادهای این گروه امروز علیرغم تعدیلات مثبت اعلام شده در بیشتر نمادها، اکثراً منفی معامله شدند و اکثراً با صف فروش معاملات را به پایان رساندند. از دلایل معاملات منفی امروز حق تقدم خودرو است که بازگشایی خواهد شد و عده ای با پایین آوردن قیمت خود سهم سعی در خرید حق تقدم سهم در قیمت های پایین تر دارند. معاملات گروه خودرو نیز پر حجم بود و با معامله 576 میلیون سهم خساپا بیشترین حجم و ارزش معاملات کل بورس را داشت . خساپا و خاذین معاملات را با صف خرید به پایان رساندند.

درگروه عرضه برق، گاز "بفجر" سهم ارزنده ای که روزچهارشنبه هفته گذشته با قیمت 1150 تومان  عرضه اولیه شد امروز بسیار پرتقاضا بود و با صف خریدی بیش از 210 میلیون سهم تنها به اندازه حجم مبنا معامله شد.

معاملات گروه حمل و نقل امروز در بازه منفی انجام گرفت و حسینا تنها نماد با پایانی منفی در گروه حمل و نقل است. سایر نمادها با صف فروش معاملات را به پایان رساندند. با معامله 6.9 میلیون سهم حکشتی بیشترین حجم معاملات را داشت. این سهم که روزهای گذشته با شایعه افزایش سرمایه روند صعودی در پیش گرفته بود امروز روندی کاملا برعکس داشت.

گروه قندی ها با تغییر جهت معاملات بازار امروز با استقبال خریداران مواجه شده و اکثر نماد های آن با افزایش قیمت و تشکیل صف خرید متوقف شدند بطوریکه نماد های قشهد وقمرو تنها نماد های منفی این گروه بودند.

در گروه دارویی نیز شاهد دادوستد مثبت در اکثر نمادهای این گروه بودیم . به طوریکه ۴ نماد دکیمی ، سبحان ، پخش و دجابر در این گروه همچنان با صف خرید روبرو بودند.

در گروه کاشی و سرامیک نمادهای کترام ، کهرام و کچینی با صف خرید و کلوند و کپارس با صف فروش روبرو بودند . کساوه در حاشیه سقف قیمتی امروز خود ( قیمت : ۴۱۳۰ ریال) معامله شد و نزدیک به ۵ میلیون سهم نیز میان سهامداران آن دست به دست شد . بیشترین حجم تقاضا در این گروه را نماد کترام ، با ۲۴ میلیون صف خرید در قیمت ۱۰۵ تومان در اختیار داشت .

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان اولین روز کاری، با ۳۲۹ واحد افت در رقم ۷۷۵۵۸ واحدی متوقف شد . بیش از 57 درصد از نمادهای بورسی امروز را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۳۲۲۶ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۷۴۰.۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۳۵ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان اولین روز کاری شنبه۱ اسفند ، با ۱ واحد کاهش در رقم ۸۱۸ واحدی متوقف شد . بیش از ۴۶ درصد از نمادهای فرابورسی امروز را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۲۹۹ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۷۴.۶ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسید.

بیشترین اثر منفی بر افت شاخص نیز توسط نمادهای تاپیکو ، حکشتی ، پارسان ، فارس، اخابر، وغدیر رقم خورد .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، بانکها و موسسات اعتباری و سرمایه گذاریها به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا