سلیمانی در نشست خبری "معیشت و پیشرفت، خواستگاه مجلس دهم"

کسانی دور میز دولت نشسته‌اند که برای اداره سرمایه‌های کلان خودشان هم وقت کم می‌آورند

کسانی دور میز دولت نشسته‌اند که برای اداره سرمایه‌های کلان خودشان هم وقت کم می‌آورند

سلیمانی گفت: دردو سال اخیر شاهد بروز مشکلات عدیده اقتصادی بودیم زیرا کسانی دور میز دولت نشسته‌اند که سرمایه‌های کلانی دارند و اداره این سرمایه‌ها خود نیازمند تشکیلات گسترده‌ است و یک نفر نمی‌تواند هم در دولت یا مجلس باشد و هم این سرمایه را هدایت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمد سلیمانی در نشست خبری "معیشت و پیشرفت، خواستگاه مجلس دهم" که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد گفت: هر رای که به صندوق ریخته می‌شود تایید نظامی اسلامی است و امیدواریم مردم با شکوه همیشگی خود در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

نامزد انتخابات مجلس دهم افزود: در بخش درآمدها ما از 3 راه نفت، مالیات و عوارض و گمرکات درآمدزایی داریم که در اقتصاد ایران مالیات و عوارض گمرکات نیز به نفت باز می‌گردند و اگر نوسان نفت داشته باشیم آن دو نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

سلیمانی با بیان اینکه در حوزه نفت بیش از 100 سال خام‌فروشی می‌کنیم، گفت: باید با قدرت به این بخش ورود کنیم و اقتصاد مقاومتی را در حوزه نفت و گاز به اجرا در آوریم چرا که در این بخش قوانین خوبی داریم اما این قوانین اجرا نمی‌شوند.

وی ادامه داد: ذخایر نفت و گاز در ایران رتبه اول جهان را دارد و از نظر نیروی انسانی ایران ظرفیت بسیاری دارد به طوریکه از نظر جوان بودن و استعداد نیروی انسانی با بسیاری از کشورهای دنیا قابل مقایسه نیستیم.

وی افزود: بیش از 4.5 میلیون دانشجو داریم که اگر از این تعداد 100 هزار دانشجو را وارد حوزه نفت کنیم می‌توانیم در زمینه تحقیق و پژوهش و ارتقاء علمی این حوزه گام‌های موثری برداریم؛ از درآمد نفت 14.5 درصد به شرکت ملی نفت می‌رسد که می‌توانیم نیم درصد آن را صرف تحقیق و توسعه کنیم.

سلیمانی با بیان اینکه در دو سال اخیر شاهد بروز مشکلات عدیده اقتصادی در کشور بودیم گفت: کسانی دور میز دولت نشسته‌اند که سرمایه‌های کلانی دارند که اداره این سرمایه‌ها خود نیازمند تشکیلات گسترده‌ای است که یک نفر نمی‌تواند هم در دولت یا هم در مجلس باشد و هم این سرمایه عظیم را هدایت کند.

وی افزود: اگر ما امروز می‌بینیم سفره مردم 20 درصد در دو سال اخیر کوچک شده به این دلیل است که همه مسئولان مشغول به کارهای دیگری غیر از مسئولیت‌هایشان هستند.

سلیمانی با بیان اینکه دولت 200 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: این میزان بدهی نشان دهنده بی‌نظمی مالی دولت است که یکی از دلایل اصلی بروز آن این است که مسئولان مشغولیت‌های دیگری جز امر مسئولیت خود دارند.

نامزد انتخابات مجلس دهم ادامه داد: در کشور ما هنوز بانک اطلاعات جامع اقتصادی وجود ندارد و حتی در نظام بانکی هم چنین پیوستگی و جامعیت بانک اطلاعاتی را شاهد نیستیم؛ می‌توان با صرف هزینه 20 تا 30 میلیارد تومان این کار را اجرایی کرد چرا که زیرساخت‌هایش وجود دارد اما یک اراده می‌خواهد.

سلیمانی با بیان اینکه نظام بانکی کشور شفافیت ندارد، گفت: اگر کسانی بگویند 100 روزه اقتصاد را درست می‌کنیم این یک شعار علمی نیست بلکه یک شعار سیاسی است و نباید شعارهایی بدهیم که شدنی نباشند.

وی افزود: اکنون 900 روز از دولت گذشته و نه تنها مسائل اقتصادی بهتر نشده بلکه بدتر شده و با مشکلات جدی در بحث اقتصاد مواجه‌ایم؛ تولیدکننده سود اصلی را نمی‌برد و مصرف‌کننده قیمتی چند برابر از قیمت نهایی محصول را پرداخت می‌کند و نظام توزیع مشکل دارد و این مسائل از سوء مدیریت‌ها و عدم نظارت صحیح است.

وی ادامه داد: بیش از 20 تا 30 میلیارد دلار قاچاق داریم و این دولت است که در همه مبادی حضور و دخالت دارد پس از کدام مبادی این حجم قاچاق صورت می‌گیرد؟

وی خاطر نشان کرد: این حجم از قاچاق تولید را نابود می‌کند و بیش از 930 تا 940 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم که نمی‌توانیم این پول موجود را درست مدیریت کرده و به بخش تولید سوق دهیم.

سلیمانی افزود: اگر در دادن وام‌ها انحراف ایجاد شده است مقصر اصلی آن بخش اجرا است و اکنون شاهد این هستیم که رکود در کشور در تمامی بخش‌ها از جمله مسکن، اقتصاد، صنعت و ... فراگیر شده است. ما جزو 6 تا 7 کشور برتر توربین ساز دنیا هستیم و باید بیشتر باید به تولید داخل توجه کنیم.

نامزد انتخابات مجلس دهم اظهار داشت: اگر اقتصاد بر پایه دانش باشد و نگاه داخلی در اقتصاد محور قرار گیرد، شاهد این حجم گستردگی مشکلات اقتصادی نخواهیم بود.

وی افزود: مجبوریم 4 میلیون دانشجوی کشور را به عرصه بیاوریم و سالی یک میلیون پروژه دانشگاهی را با صنعت عجین کنیم و در این صورت اقتصاد دانش بنیان در تمامی بخش های صنعتی کشور محقق می شود.

این اقتصاددان با بیان اینکه در بخش در بخش فضایی و نانو توانسته ایم ارتباط موثری بین علم و عمل فراهم کنیم، گفت: یکی از بحث های نفوذ همین است که دانشگاهها به کارهای حاشیه ای و کارهای غیرمحوری مشغول شوند و برنامه ما این است که تمامی صنعت را با تمامی دانشگاه به هم وصل کنیم.

وی ادامه داد: در مجلس کمیته ای تشکیل دادیم که ارتباط بین صنعت و دانشگاه را بیشتر کند و در این زمینه موفق هم بوده ایم چرا هم موانع را برداشتیم و هم تاکنون حدود 40 پروژه کلان در ارتباط بین دانشگاه و صنعت تعریف شده است.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا