مروری بر فعالیت اجتماعی برنده جایزه پناهندگان کمیسیون حقوق بشر

قهرمان دختران محصل افغان

قهرمان دختران محصل افغان

زنی که 23 سال پیش مدرسه‌ای در یک چادر به راه انداخت و به هزار دختر خواندن و نوشتن آموخت

به گزارش صدای اقتصاد، «عقیله اسیفی» در سال 2015 جایزه جایزه پناهندگان کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل را به دست آورد. او این جایزه را به پاس تلاش‌هایش در زمینه تحصیل دختران افغان به دست آورده‌است. هفته گذشته که جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی در پاکستان حضور یافته بود، عقیله نیز در یکی از پنل‌ها حضور داشت.

ماشین عقیله به خاطر سفر طولانی که از کوت‌چاندانا به اسلام‌آباد داشت، خراب شده بود. با این‌که خسته شده بود اما در این پنل داستانی برای گفتن داشت.

عقلیه، پناهنده، معلم و قهرمان دختران محصل است. او به صدها دانش‌آموزان دختر امید و انگیزه ادامه تحصیل داده‌است. به همین خاطر است که او در سال 2015 جایزه پناهندگان را نصیب خود کرد.

او نیز مانند هزاران افغان در سال 1992 مجبور شد کشور خود یعنی افغانستان را ترک کند. به این ترتیب او در طول جنگ داخلی افغانستان از این کشور گریخت و همه‌چیز را پشت سرش خود گذاشت: خانه، خانواده، شغل و در نهایت به روستایی به نام کوت‌چاندانا در پاکستان رفت. به دنبال آن بیش از 180هزار پناهنده به این روستا آمدند.

تا اوایل دهه 90 میلادی، بیش از 3میلیون افغان از مرزهای پاکستان عبور کرده بودند تا از افغاستان فرار کنند و به جای امنی بروند. به این ترتیب فشار بسیار زیادی بر زیرساخت‌های این کشور وارد آمد.

آنچه ذهن عقیله را به خود مشغول کرده بود، صدها دختری بودند که از فرصت تحصیل و خدمت‌رسانی در راستای آباد کردن زیرساخت‌ها محروم بودند. او در این باره می‌گوید: «وقتی در کمپ بودیم به تنها چیزی که به نظرم هیچ توجهی به آن نمی‌شد، تحصیل دختران بود. دختران حتی از تحصیل و مزایای آن آگاه نیز نبودند و نمی‌دانستند چه تأثیری در کیفیت زندگی آن‌ها خواهد داشت. آن‌ها چیزی از کتاب، دفتر، مداد و دیگر مسائل نمی‌دانستند.»

به این ترتیب عقیله نخستین مدرسه را در یک چادر به راه انداخت. دانش‌آموزان بدون دسترسی به سیستم خنک‌کننده در گرمای تابستان و حتی بدون برخورداری از آب آشامیدنی باید به مدرسه می‌آمدند.

او می‌گوید: «من تنها یک هدف داشتم؛ به این دختران فقیر آموزش بدهم. برخی از آن‌ها به دلایل فرهنگی اجازه آمدن به مدرسه را نداشتند.» اما عقیله دست از تلاش بر نداشت و والدین آن‌ها را راضی کرد تا دختران خود را به مدرسه بفرستند.

اکنون 23 سال از آن روزها می‌گذرد و مدرسه چادری او به ساختمانی نو تبدیل شده‌است. او بیش از 1000دانش‌آموز دختر را آموزش داده‌است. علاوه بر آن اقدام عقیله مشوقی بود برای بسیاری دیگر که در زمینه تحصیل کودکان دست به کار شوند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا