افزایش سالانه 2.5 درصدی تقاضا برای آب شرب

افزایش سالانه 2.5 درصدی تقاضا برای آب شرب

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر در کشور سالانه بین 1.5 تا 2.5 درصد میزان تقاضا برای آب شرب افزایش پیدا می‌کند که این مساله نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت مدون است.

حمیدرضا جانباز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که تمام برنامه‌ریزی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ما براساس همین مساله صورت می‌گیرد، اظهار کرد: ما باید تجهیزاتی را آماده به کار داشته باشیم که بتواند سالانه معادل 1.5 تا 2.5 درصد رشد تقاضای آب شرب را پاسخگو باشد.

به گفته وی، اجرای طرح‌های انتقال آب، مدیریت مصرف، مدیریت تقاضا و مدیریت تامین آب شاخص‌هایی برای این مساله هستند که تاکنون نیز اقدامات زیادی در این زمینه‌ها صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان این‌که در حال حاضر توزیع منابع آب در کشور به صورت ناموزون است، تاکید کرد: این مساله موجب شده که کار تامین آب با مشکلاتی روبه‌رو باشد، چرا که در برخی نقاط به شدت دچار کمبود منبع هستیم.

جانباز ادامه داد: با توجه به این‌که در برخی مناطق سهم آب شرب بسیار کمتر از میزان نیاز است، لذا مشکلاتی در حوزه تامین آب به وجود می‌آید.

وی با بیان این‌که کلانشهر‌هایی مانند تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و البرز مصداق این مساله هستند، بیان کرد: برای حل این مشکل خطوط انتقال طولانی را تحت عنوان طرح‌های آبرسانی به وجود آورده‌ایم.

به گفته مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تامین لوله‌های مورد نیاز آبرسانی یکی از موضوع‌های مورد بحث است به‌طوری که باید قبل از استقرار جمعیت متقاضی آب بتوانیم زیرساخت‌های تامین آب را ایجاد کنیم.

جانباز در پاسخ به این سوال که آیا ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی می‌تواند جایگزین رشد تقاضای آب شرب باشد، اظهار کرد: قاعدتا در مکان‌هایی که ما از سفره مشترک استفاده می‌کنیم بهره‌وری در حوزه کشاورزی می‌تواند برای این مهم موثر باشد.

وی ادامه داد: این مساله به این معنا نیست که الزاما تمام سفره‌های ما و بخش کشاورزی مشترک باشد و این مساله به معنای این است که اگر آبی هم ذخیره شود، الزاما نمی‌تواند برای بخش شرب مناسب باشد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا