نرخ بیکاری در روسیه به بالاترین سطح خود از سال 2013 تا کنون رسیده‌است

پوتین نرخ بیکاری در روسیه را قابل قبول دانست

پوتین نرخ بیکاری در روسیه را قابل قبول دانست

اولگا تاناس/گزارشگر: اقتصاد روسیه روزهای سختی را می‌گذراند

روسیه طولانی‌ترین رکود اقتصادی در دو دهه گذشته را تجربه می‌کند و این رکود حکم محکی برای بازار این کشور را دارد.

در حالی‌که اقتصاد روسیه به سمت کوچک شدن پیش می‌رود شرکت‌ها در این کشور با فشار بیشتری مواجه می‌شوند که مجبورند بخشی از حقوق را کم و کارها را پاره‌وقت کنند یا بخش زیادی از نیروهای خود را تعدیل کنند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های روسی از کارخانه‌های اتومبیل‌سازی گرفته تا بخش تأسیسات هسته‌ای ناگزیر به تعدیل نیرو شده‌اند. ماکسیم تاپلین وزیر کار روسیه برآورد کرده‌است نرخ بیکاری به بالاترین سطح خود از نیمه سال 2013 تا کنون برسد.

نکته جالب توجه این است که پوتین نرخ بیکاری را نسبتاً پایین و قابل قبول دانسته‌است. هر چند تأکید کرده‌است که مقامات باید برای تحرک‌بخشی به اقتصاد این کشور بیشتر تلاش کنند

کاهش شدید قیمت نفت دلیل توجیه‌کننده‌ای برای بسیاری از شرکت‌ها شده‌است تا با خیال راحت نیروهای خود را اخراج کنند. اکنون بزرگ‌ترین چالش ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و سایر مقامات در این کشور این است که چگونه با کاهش مصرف باز هم اقتصاد را جلو ببرند.

تاتیانا اولووا اقتصاددان ارشد در لندن می‌گوید: «اکثر کسب‌وکارها دیگر انتظار و امیدی برای بهبود اوضاع تقاضا در آینده ندارند. دلیلی هم وجود ندارد که انتظار بهبود سریع و آنی در اقتصاد روسیه داشته باشید؛ به این ترتیب طبیعی است که کسب‌وکارها رفته‌رفته تعدیل نیرو کنند.»

نرخ بیکاری در سه‌ماهه سومی که در ماه ژانویه اعلام شد 5.8درصد بود که بهتر از 6درصد سری قبل بود اما واقعیت این است که این نرخ همچنان بالاست و مردم روسیه با کمبود شغل مناسب روبه‌رو هستند. نرخ بیکاری در دوران بحران بزرگ اقتصادی سال 2009 به بیش از 9.4درصد رسیده بود.

دیمیتری مدودوف نخست‌وزیر روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: «باید آثار منفی بحران اقتصادی فعلی را برای مردم و شهروندان کمتر کنیم و نرخ بیکاری را تحت کنترل خودمان دربیاوریم.»

برنامه‌های ضد بحرانی که دولت دنبال کرده‌است بیشترین تمرکز را روی بازار کار قرار داده‌است. بیش از 7میلیارد روبل برای احیای شرکت‌هایی که دچار بحران اقتصادی شده‌اند تخصیص داده شده‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ازای هر یک درصدی که از تولید ناخالص داخلی کم می‌شود، نرخ بیکاری در روسیه 0.2درصد افزایش می‌یابد. البته در دیگر کشورهای عضو سازمان مشارکت و توسعه اقتصادی این نرخ 0.3درصد افزایش می‌یابد.

اطلاعات نشان می‌دهد اقتصاد بزرگ‌ترین صادرکننده انرژی در جهان سال گذشته برای نخستین بار از سال 2009 تا کنون 3.7درصد کوچک شده‌است. در این بین سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یافته و تقاضا در مصرف‌کننده تقریباً از بین رفته‌است.

نکته جالب توجه این است که پوتین نرخ بیکاری را نسبتاً پایین و قابل قبول دانسته‌است. هر چند تأکید کرده‌است که مقامات باید برای تحرک‌بخشی به اقتصاد این کشور بیشتر تلاش کنند.

منبع: بلومبرگ

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا