عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

حوزه اقتصادی پاشنه آشیل چشم انداز توسعه 20 ساله کشور است

حوزه اقتصادی پاشنه آشیل چشم انداز توسعه 20 ساله کشور است

تهران- ایرنا- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حوزه اقتصادی پاشنه آشیل چشم انداز توسعه 20 ساله کشور است و با شیوه های یک دهه گذشته نمی توان به اهداف مدّنظر این سند راهبردی و استراتژیک دست یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی آقامحمدی امروز (پنجشنبه) در نشست هم اندیشی «مبانی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی» در محل دانشگاه عالی دفاع ملی، ضعف اصلی سند چشم انداز توسعه کشور را در حوزه اقتصادی برشمرد و تصریح کرد: پیشبرد امور با شیوه های یک دهه گذشته، در نهایت کشور را به 40 درصد اهداف سند چشم انداز سوق می دهد.
وی با اشاره به تحولات منطقه تاکید کرد: باید به منظور حفظ امنیت، ارتقای رشد اقتصادی و حفظ خاک کشور، در منطقه فعال بوده و محور باشیم و به رشد اقتصادی هشت درصدی دست یابیم.
این مقام مسئول در ادامه به بیان سهم و نقش نیروهای مسلح در مقوله خطیر اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود: بند نخست از بندهای بیست و چهارگانه سیاست اقتصاد مقاومتی ناظر بر مردمی کردن اقتصاد است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و بویژه سربازان نیز بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می دهند.
وی بیان داشت: سربازان که دو سال از بهترین سال های جوانی خود را در نیروهای مسلح پشت سر می گذارند، پس از پایان خدمت به نیروهای مولد و کاری جامعه تبدیل می شوند؛ اما تاکنون تغییر ساختاری به منظور ارتقای کارایی و بهره وری آنان انجام نشده است.
آقامحمدی با اشاره به تحولات پدید آمده در نظام سربازی کشور، یادآور شد: حدود پنج میلیون دانشجو در دانشگاه های مختلف کشور به تحصیل اشتغال دارند که جمعیت قابل توجهی از آنها به نوعی وارد نیروهای مسلح خواهند شد.
وی ادامه داد: ارائه آموزش های فنی و حرفه ای در پادگان ها می تواند با بالاتر بردن کیفیت خدمت در نیروهای مسلح، به ارتقای بهره وری و مردمی کردن اقتصاد کمک کند.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر لزوم دانش بنیان کردن اقتصاد، تصریح کرد: بخشی از فعالیت های نیروهای مسلح مربوط به کارهای دانشی و علمی است که از جمله آنها می توان به صنعت ساخت موشک و صنعت دفاعی اشاره کرد.
وی گفت: آنچه به عنوان توقع اصلی از اقتصاد مقاومتی در نیروهای مسلح مطرح است، عوض شدن رویکردهای موجود و سنتی آن است که مستلزم اصلاحات اساسی در «محرمانگی» و «اطاعت آگاهانه» به جای «اطاعت اجرایی» است.
در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه ی جدید « اقتصاد مقاومتی » به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است. این واژه نخستین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال 1389 مطرح شد.
در همین دیدار، مقام معظم رهبری « اقتصاد مقاومتی » را معنی و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل « فشار اقتصادی دشمنان » و « آمادگی کشور برایی جهش » را معرفی کردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا