معاون اقتصادی بانک مرکزی در گفت وگو با ایرنا:

کاهش نرخ سود بانکی تعادل در بازارهای دارایی را برهم نمی زند

کاهش نرخ سود بانکی تعادل در بازارهای دارایی را برهم نمی زند

تهران- ایرنا- معاون اقتصادی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه، کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد برای ایجاد تناسب بیشتر نرخ سود با اقتضائات اقتصادی کلان کشور بوده است، گفت: این تصمیم به دلیل منطقی بودن منجر به برهم خوردن تعادل در بازارهای دارایی نمی شود.

پیمان قربانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره آثار کاهش نرخ سود سپرده های بانکی از 20 به 18 درصد، افزود: بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی در تنظیم نرخ های سود، عوامل مختلفی همچون تحولات اقتصاد کلان، کاهش نرخ تورم، وضعیت رکود و رونق فعالیت های اقتصادی، تعادل بازارهای دارایی و حفظ منافع ذینفعان را در نظر می گیرد.
وی با تاکید بر اینکه، نرخ سود علی الحساب بانک ها باید تناسب بازدهی با وضعیت اقتصادی را داشته باشد، اظهارداشت: از آنجایی که نرخ تورم یکی از شاخص های بازدهی است، اعطای نرخ سود علی الحساب بیش از حد و بالا با اقتضائات اقتصاد کلان تناسب ندارد و چسبندگی برای بخش تسهیلات را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین باید نرخ سود بانکی در تعادل باشد.
معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: با توجه به اینکه افزایش سرمایه بانک ها هدف گذاری شده است بنابراین بانکها باید قدرتمند شوند؛ این امرباید توسط سهامداران انجام شود زیرا اگر نرخ سود علی الحساب بانکی بیش از حد افزایش یابد به نفع هیچ بانکی نیست.

** نرخ سود بانکی همچنان جذاب است
وی ادامه داد: هر چند نرخ سود بانکی با توافق بانک ها و تصویب شورای پول واعتبار از 20 درصد به 18 درصد کاهش یافت اما این نرخ به دلیل فاصله 6 تا هفت درصدی با نرخ تورم همچنان جذاب است.
قربانی افزود: بازار پول بازاری بدون ریسک است و هیچ ریسکی را متوجه سپرده گذارنمی کند؛ البته بانک مرکزی از رونق بورس و بازار سرمایه حمایت می کند اما سود بیشتر در این بازار در تناسب ریسک و بازده است.
معاون اقتصادی بانک مرکزی ادامه داد: ماهیت بازار پول و سرمایه با یکدیگر متفاوت است به نحوی که بازار سرمایه علاقه مندان خاص خود را دارد.
شورای پول و اعتبار در جلسه سه شنبه شب هفته گذشته(27بهمن) نرخ سود سپرده های یکساله را به 18 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای را به 20 درصد و عقود مشارکتی را به 22 درصد کاهش داد. پیش از این، نرخ سود سپرده های یک ساله 20 درصد، نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای 21 درصد و نرخ سود عقود مشارکتی 24 درصد بود.
همچنین شورای پول و اعتباری نرخ سود سه ماهه را حداکثر 10 درصد تعیین کرد. در عین حال تصمیمی برای نرخ سود سپرده های روز شمار اتخاذ نکرد.
قرار است این نرخ ها ازفردا(شنبه) اول اسفند ماه در سیستم بانکی کشور عملیاتی شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا