مدیرعامل اتحادیه دامداران در گفت وگو با ایرنا:

افزایش قیمت گوشت قرمز متاثر از سودجویی دلالان است

افزایش قیمت گوشت قرمز متاثر از سودجویی دلالان است

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با بیان اینکه در حال حاضر گوشت مورد نیاز کشور تامین است، دلیل افزایش قیمت این محصول در روزهای اخیر را متاثر از افزایش تقاضا و سودجویی دلالان و واسطه گران عنوان کرد.

علیرضا عزیز الهی روز جمعه در گفت وگو با ایرنا درباره دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر افزود: افزایش و کاهش قیمت این محصول ارتباط چندانی به تولید و عرضه آن ندارد زیرا این محصول به اندازه کافی در کشور تولید و بخش دیگر آن از طریق واردات تامین می شود.
به گفته وی، در حال حاضر حدود 900 هزار تن گوشت مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی است و بین 100 تا 120 هزار تن آن از طریق واردات تامین می شود؛ این امر بیانگر آن است که مطابق با سرانه مصرف کمبودی در این زمینه نداریم.
وی با بیان اینکه برای ما فروش دام زنده ملاک عمل قرار دارد، افزود: از زمانی که دام زنده از دامدار خریداری می شود، عوامل مختلفی از جمله هزینه های حمل و نقل، کشتارگاه و وجود دلالان و واسطه گران است که بر قیمت این محصول تاثیر بسزایی دارند.
مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی و بزی با قیمت حدود 10 هزار و 800 تومان و دام سنگین (گوساله) با قیمتی بین 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان به فروش می رسد؛ این در حالی است که قیمت دام زنده نسبت به یک ماه گذشته تغییر چندانی نداشته است.
وی اظهارداشت: میزان گوشت تولیدی و وارداتی کشور در حدی است که مصرف مورد نیاز داخل را تامین کند؛ فقط در مواقعی همچون ماه رمضان و ایام نوروز به دلیل افزایش تقاضا، اندکی قیمت دام زنده افزایش می یابد اما متاسفانه به دلیل حضور واسطه گران و دلالان این محصول، گران به بازار عرضه می شود.
وی درباره تاثیر صادرات دام زنده و صدور مجوز برای صادرات گوشت قرمز نیز گفت: دام زنده از سالیان گذشته به صورت قاچاق صادر می شد که در سال های اخیر به صورت قانونی و رسمی صادر می شوند؛ بنابراین این موضوع تاثیری بر افزایش قیمت این محصول ندارد.
عزیز الهی ادامه داد: با وجود صدور مجوز برای صادرات گوشت قرمز، تاکنون حتی یک کیلوگرم گوشت قرمز نیز صادر نشده است.
در حال حاضر 50 میلیون راس دام گوسفندی، 20 میلیون راس دام بزی و 9 میلیون راس دام سنگین در واحدهای دامداری و دامپروری کشور تولید می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا