مدیر عامل شرکت راه‌آهن:

تجهیز تمام خطوط راه‌آهن به سیستم کنترل هوشمند قطار در سال 95

تجهیز تمام خطوط راه‌آهن به سیستم کنترل هوشمند قطار در سال 95

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که باید ایمنی به عنوان اصلی‌ترین شاخصه حمل‌ونقل ریلی به اوج خود برسد، اعلام کرد: تا پایان سال 1395 کلیه شبکه ریلی کشور زیر پوشش سیستم کنترل اتوماتیک قطار قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن پورسید آقایی امروز در همایش هفته ایمنی حمل‌ونقل ریلی تصریح کرد: اصلی‌ترین مزیت راه‌آهن در قیاس با دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل امنیت و ایمنی بالای آن به حساب می‌آید. از این‌رو به هیچ روی پذیرفته نخواهد بود که با بهانه‌هایی مانند سرعت زیاد یا افزایش فعالیت‌های ریسکی ایمنی راه‌آهن برهم بریزد.

وی با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته هیچ برنامه جامع‌ای برای ارزیابی ایمنی راه ‌آهن در تمام بخش‌ها نداشته‌ایم، اعلام کرد: راه‌آهن به عنوان وسیله‌ای که باید برای محورشدن با مردم آشتی کند راهی جز یک ارتباط قوی با جوامع شهری و روستایی نداشته و باید ارتباط با آن از این طریق انجام گیرد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: از این‌رو من به هیچ عنوان موافق برچیده شدن تمام تقاطع‌های هم‌سطح در راه‌آهن نیستم. هرچند می‌توان برخی از این گذرگاه‌ها را به خصوص در خطوط پرتردد مانند تهران – مشهد کاهش داد، اما در بسیاری از مناطق می‌توان با بالا‌بردن ایمنی استفاده از این کنارگذرگاه‌های هم سطح را ادامه داد.

پورسید آقایی با اشاره به آغاز استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک قطار ( ATC ) از سال گذشته در راه‌آهن تهران – مشهد تصریح کرد: این سیستم که به ما اجازه می‌دهد سرعت قطارها را از راه دور و به شکل مرکزی کنترل کنیم در آینده نزدیک این امکان را به وجود می‌آورد که تردد قطار در مسیر تهران – مشهد به شدت افزایش یافته و به یک قطار در هر 10 دقیقه برسد.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های راه‌آهن این سیستم کنترل اتوماتیک در آینده‌ای نزدیک در راه‌آهن بافق به بندرعباس اجرایی شده و تا سال 1395 به تمام خطوط ریلی کشور می‌رسد. با استفاده از این سیستم می‌توان رفت و آمد قطارها را دقیق کرد و با استفاده از گزینه‌های ایمنی مانند کنترل هوشمند در تقاطع‌های هم سطح، ایمنی در راه‌آهن را افزایش داد.

مدیر عامل شرکت راه‌آهن با بیان این‌که در سال گذشته 3.5 درصد از کل تولید ملی کشور صرف هزینه تصادفات و تلفات جاده‌ها و مسیر‌های برون‌شهری شده، اظهار کرد: وقتی دولت با تلاشی چند ساله برنامه‌ریزی کرده که رشد اقتصادی کشور در پایان سال جاری مثبت شود و صحبت‌ها در این حوزه حول محور نیم‌درصد و یک درصد جریان دارد، به خوبی می‌فهمیم که کاهش تصادفات و تلفات تا چه میزان در رشد اقتصادی کشور تاثیر‌گذار خواهد بود.

پورسید‌آقایی خاطر نشان کرد: راه‌آهن تلاش کرده در طول این مدت با بهره‌گیری از امکانات موجود مزیت ایمنی خود را تقویت کرده و شرایط را برای برتری امنیتی این شیوه از حمل‌ونقل در قیاس با دیگر حوزه‌ها فراهم کند که در این رابطه امیدواریم با استفاده از شیوه‌های جدید کنترل قطار مقدمات کار در این راستا فراهم شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا