معاون وزیر صنعت:

ایران در برنامه ششم سالیانه 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

ایران در برنامه ششم سالیانه 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد

تهران- ایرنا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بر اساس لایحه برنامه ششم توسعه و به منظور تحقق رشد اقتصادی پیش بینی شده سالیانه هشت درصد، به بیش از 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که سالیانه برای این منظور 50 میلیارد دلار باید تحقق یابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهدی کرباسیان روز سه شنبه در آیین آغاز به کار همایش 'چشم انداز صنعت فولاد و معدنی ایران' ، سال 2015 را برای صنعت جهانی فولاد بحرانی توصیف کرد و گفت در ایران هم این رکود را شاهد بودیم.
وی افزود: پیش بینی شده بود میزان تولید فولاد خام کشور امسال به 19 تا 20 میلیون تن برسد اما شرایط بازار مانع از تحقق این مهم شد و انتظار می رود میزان تولید امسال بیش از 16 میلیون تن باشد که با هدف پیش بینی شده فاصله داریم.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) منابع غنی سنگ آهن که نزدیک به سه میلیارد تن برآورد شده است، ذخایر گسترده گاز و نیروی انسانی ماهر را از مزایای صنعت فولاد کشور برشمرد و گفت، انتظار می رود در روند اجرای سند چشم انداز 1404 دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن فولاد دور از انتظار نباشد.
ششمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در روزهای 27 و 28 بهمن ماه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار می شود.
محورهای این همایش رقابت پذیری راهکار توسعه پایدار،فروش و راهکارهای خروج از رکود بازار و چشم انداز بازار ایران و جهان در سال 1395 است.
موضوع های کلیدی همایش بررسی وضعیت طرح های در دست اجرا،بررسی چرایی رکود بازار فولاد، پاسخ به پرسش کلیدی زمان خروج از رکود در بازار فولاد و برقراری ارتباط با شرکای جدید تجاری است.
کرباسیان یادآورشد: مصرف سرانه فولاد در کشور اکنون حدود 200 کیلوگرم اعلام شده، درحالی که براساس سند طرح جامع فولاد دستیابی به رقم 350 کیلو گرم پیش بینی شده است و انتظار می رود با افزایش ظرفیت تولید و طرح های در دست اجرا، به این سرانه دست یابیم.
وی معتقد است: ظرفیت ناکافی کنونی در بخش فولاد، فناوری قدیمی، ارزش افزوده پایین، محدودیت منابع، خصوصی سازی نامناسب، قیمت تمام شده بالا بخشی از چالش های موجود در صنعت فولاد کشور است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: صنعت فولاد نمی تواند با حمایت های ویژه پایداری داشته باشد، بلکه امروز فولادسازان باید به کاهش قیمت تمام شده تولید بیندیشند؛ در واقع ارتقای بهره وری در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اجرای فعالیت اکتشافی به گستره 250 هزار کیلومتر مربع از سوی ایمیدرو با همکاری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور را خاطرنشان ساخت و گفت: در اجرای این برنامه اکنون 300 محدوده امید بخش معدنی در 20 استان کشور شناسایی شده و انتظار می رود تا پایان 2016 میلادی یا 1395، اخبار خوشی در این زمینه به مردم ارائه شود.
کرباسیان اضافه کرد: فولاد مبارکه اصفهان در اجرای هفت طرح فولادی به عنوان شریک اصلی سازمان ایمیدرو محسوب و پیش بینی می شود بخش آهن اسفنجی فولاد سپید دشت (چهارمحال وبختیاری) در اسفندماه امسال به بهره برداری برسد؛ واحد آهن اسفنجی سه طرح دیگر نیز در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
هفت طرح فولاد استانی شامل سپید دشت (چهارمحال و بختیاری)، شادگان (خوزستان)، قائنات (خراسان جنوبی)، سبزوار(خراسان رضوی)، نی ریز(فارس)، میانه (آذربایجان شرقی ) و بافت (کرمان) است.
این طرح های فولادی با ظرفیت 800 هزار تن تا یک میلیون تن پیش بینی و از سال 1385 برنامه ریزی شده، اما به دلیل مشکلات مالی سالها متوقف ماند و دولت یازدهم از شهریورماه 1392 فعال سازی این طرحها را به نمایندگی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در دستور کار خود قرار داد.
رئیس هیات عامل ایمیدرو افزود: بخش خصوصی در حوزه تولید باید محور اصلی باشد و نقاطی که آنها استقبال نکنند، این سازمان به مسئولیت خود عمل خواهد کرد و اکنون سیاست توسعه طرح های فولادی در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان تعقیب می شود.
وی لزوم برنامه ریزی دقیق برای تامین زیرساخت های مورد نیاز صنعت فولاد را خاطرنشان ساخت و گفت: تامین آب، برق، گاز و راه آهن عوامل مهم برای تولید در این بخش محسوب می شوند و تامین شبکه ریلی مورد نیاز، سرمایه گذاری طلب می کند تا پیامد کاهش هزینه سنگین حمل ونقل را به دنبال داشته باشد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا