ونزوئلا در گرداب تورم سه رقمی

ونزوئلا در گرداب تورم سه رقمی

یک سال پیش، بهای یک دلار آمریکا در ونزوئلا 100 بولیوار بود. اکنون هر دلار آمریکا بیش از 700 بولیوار معامله می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که نرخ تورم امسال در این کشور به 159 درصد خواهد رسید، هر چند که نیکولاس مادورو رئیس جمهور می‌گوید نرخ تورم نصف این رقم خواهد بود. بنا بر پیش‌بینی این صندوق، رشد اقتصاد ونزوئلا امسال 10 درصد منفی خواهد بود. این وضع اقتصادی برای کشوری که روی بزرگ‌ترین ذخایر برآوردشده نفت جهان قرار دارد، فاجعه است.

به نوشته نیویورک تایمز، دولت چند ماه است از انتشار آمار مربوط به نرخ تورم و تولید ناخالص داخلی خودداری و همچنان بر حفظ کردن نرخ رسمی ارز یعنی هر دلار ۶.۳ بولیوار اصرار می‌کند.

این در حالی است که کاهش بهای نفت باعث پایین آمدن درآمد کشور و رونق گرفتن بازار غیررسمی ارز شده است. اما فاصله زیاد بین قیمت رسمی و غیررسمی دلار، اختلاف‌های عجیبی ایجاد کرده است. حداقل دستمزد ماهیانه ۷۴۲۱ دلار است. این رقم با احتساب دلار رسمی معادل ۱۱۷۸ دلار یا با احتساب دلار غیررسمی ۱۰ دلار است. فدراسیون آموزگاران ونزوئلا اعلام کرده است در مرداد ماه امسال، هزینه غذای یک خانواده ۵ نفره ۵۰۶۲۵ بولیوار بود، یعنی ۶ برابر حداقل دستمزد و بیش از سه برابر هزینه آن در همان ماه در سال گذشته. یک شام دونفره در رستورانی خوب در کاراکاس حدود ۳۰ هزار بولیوار قیمت دارد، یعنی ۸۵/۴۲ دلار به بهای رسمی یا ۴۷۶۲ دلار به بهای غیررسمی. تورم به قدری بالا رفته است که شرکت‌های بیمه تهدید کرده‌اند بیمه‌نامه‌های ۶ ماهه منتشر می‌کنند تا زیان ناشی از بالا رفتن قیمت قطعات خودرو را به حداقل برسانند.

با توجه به در پیش رو بودن انتخابات مجلس در آذر ماه، دولت لوازم خانگی را به بهای اندک در اختیار کارمندان دولت و اعضای حزب حاکم می‌گذارد. یک کارمند گفت یک تلویزیون پلاسمای ۴۸ اینچی چینی را ۱۱ هزار بولیوار خریده است، یعنی ۷۱/۱۵ دلار به بهای بازار آزاد. آقای مادورو جنگ اقتصادی دشمنان داخلی و خارجی را مسئول این مشکلات می‌داند. اما بیشتر اقتصاددانان می‌گویند این مشکلات ناشی از افت بهای نفت و سیاست‌های دولت از جمله کنترل شدید قیمت‌ها و ارز برای واردات است. با آغاز بحران اقتصادی، آقای مادورو از دست زدن به تغییراتی که به گفته مقامات ارشد مورد نیاز است، مانند بالا بردن بهای نفت خودداری می‌کند. بهای بنزین به قدری یارانه دارد که عملا مجانی است. شاید وی از واکنش منفی مردم پیش از انتخابات بیمناک است.

هر روز وضع عجیب‌تر می‌شود. مثلا اگر کسی باتری ماشین می‌خواهد، باید یک شب در صف فروشگاه بخوابد تا صبح بتواند باتری بخرد. اخیرا در یک شب، ۸۰ خودرو در صف بودند. خیلی از مردم شغل خود را رها کرده و به فروش چیزهایی مثل پوشک یا آرد ذرت روی آورده‌اند. با این کار درآمدشان ۳ یا ۴ برابر شده است. از برخی دستگاه‌های خودپرداز بانک معادل بیش از ۵۰ سنت به بهای آزاد نمی‌توان پول نقد گرفت. به دلیل کمبود مزمن کالا، خیلی فروشگاه قفسه‌های خود را با یک جنس پر می‌کنند. یک فروشگاه اخیرا هر دو قفسه یک ردیف را با بسته‌های نمک پر کرد. فروشگاهی دیگر با سرکه این کار را کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت 24، اما در میان کمبودها، یکی از همه مشهودتر و آن کمبود اسکناس است، به خصوص اسکناس ۱۰۰ بولیواری که بیشترین حجم پول در گردش را تشکیل می‌دهد. روت دی کریوی از روسای سابق بانک مرکزی ونزوئلا گفت مشکل اصلی این است که دولت نتوانسته است با بالا رفتن بهای کالاها، اسکناس درشت‌تر چاپ کند. بنابراین مردم برای خرید به اسکناس‌های بیشترین نیاز دارند. همچنین معاملاتی که قبلا با کارت اعتباری یا بانکی انجام می‌شد، اکنون با پول نقد انجام می‌شود، چون عده بیشتری برای خرید به بازار آزاد مراجعه می‌کنند. این امر باعث مشکل می‌شود، زیرا بانک‌ها باید مقادیر زیادی پول جابجا کنند و دستگاه‌های خودپرداز زود خالی می‌شود.

آقای مادورو مسلما از اثر نمادین انتشار اسکناس با صفرهای بیشتر و مقایسه آن با زمان هوگو چاوز رئیس جمهور سابق آگاه است. در سال ۲۰۰۸، چاوز ۳ صفر را از اسکناس‌ها حذف کرد و آن را بولیوار قدرتمند خواند، اما امروز بولیوار قدرتمند نیست. بسیاری از مردم در صف خرید کالا می‌ایستند و سپس آنها را در بازار آزاد می‌فروشند. آقای مادورو به طور منظم در تلویزیون ظاهر می‌شود و کار دلالان بازار سیاه را تقبیح می‌کند و آنان را عامل کمبودها و قیمت‌های بالا می‌خواند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا