در ششمين همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار مطرح شد

نياز به سرمايه‌گذاري 250 ميليارد دلاري در برنامه ششم

نياز به سرمايه‌گذاري 250 ميليارد دلاري در برنامه ششم پايگاه خبري معدن نيوز- رييس هيات عامل ايميدرو گفت: ايران براي اجراي برنامه 5 ساله ششم توسعه و دستيابي به اهداف چشم‌انداز 1404، به 250 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي نياز دارد.
به گزارش پايگاه خبري معدن نيوز، مهدي کرباسيان در «ششمين همايش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ايران با نگاهي به بازار» با بيان اين مطلب و با اشاره به اينکه در برنامه سند چشم‌انداز 1404، ايران به عنوان نخستين قدرت اقتصادي منطقه با رشد 8 درصدي پيش‌بيني شده و در برنامه 5 ساله ششم توسعه نيز به اين موضوع به طور جدي توجه شده است، تصريح کرد: براي دستيابي به اين هدف، طي 5 سال بايد 250 ميليارد دلار (سالانه 50 ميليارد دلار) سرمايه‌گذاري شود و بايد تلاش فشرده‌اي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي صورت گيرد.
وي ادامه داد: خوشبختانه امروز کشورهاي معتبر اروپايي براي سرمايه‌گذاري در ايران اظهار تمايل مي‌کنند که دنيا به اين نتيجه رسيده که تحريم‌هاي چندساله ضمن فشار به مردم ايران، کشورهاي پيشرفته را نيز از فرصت‌هاي ايران محروم کرده است. انعقاد تفاهمنامه‌هاي همکاري در سفر رييس‌جمهوري به فرانسه و ايتاليا و نيز ابراز تمايل کشورهاي ديگر نظير آلمان، اتريش، ژاپن، فرانسه، هند و غيره از جمله اين علاقه مندي هاست.
رييس هيات عامل ايميدرو با اشاره به اينکه يکي از شاخص‌هاي توسعه کشورها، ميزان مصرف فولاد است و اين صنعت زيربناي توسعه کشورها محسوب مي‌شود، گفت: از فولاد به عنوان حلقه صنعتي شدن کشورها نام برده مي‌شود و اين صنعت به عنوان يکي از اشتغالزا‌ترين صنايع به شمار مي‌رود.
وي ادامه داد: دولت بايد به اين صنعت به عنوان يکي از اساسي‌ترين موضوعات توسعه اي، توجه ويژه داشته باشد و اميدواريم با همدلي و همکاري بخش خصوصي بتوانيم و با تعاملات مطلوب در حال انجام با کشورهاي، با جذب سرمايه‌گذاري توسعه کشور را محقق کنيم و جزو 10 کشور برتر اقتصادي دنيا شويم.
کرباسيان با اشاره به کاهش روند توليد فولاد جهاني در سال 2015 ميلادي گفت: توليد فولاد دنيا در سال 2015 متاثر از کاهش رشد اقتصادي چين کاهش يافته است. به طوري که کشورهاي بزرگ توليدکننده فولاد (به جز هند) و از جمله ايران، افت توليد را در اين سال تجربه کرده‌اند. با وجود اينکه پيش بيني شده بود رکود ايجاد شده در سال 2008 تا سال 2011 به پايان مي‌رسد، اما اين رکود همچنان پابرجاست و پيش‌بيني مي‌شود تا2 تا 3 سال ديگر تداوم يابد.
وي ادامه داد: اين رکود به کشورمان نيز تسري پيدا کرده و به طور مستقيم بر توليد، بازار و فروش اثر گذاشته است. در سال گذشته ميلادي قرار بود توليد فولاد کشور به 19 تا 20 ميليون تن برسد، اما به دليل وضعيت پيش رو و کمبود گندله، حدود 16 ميليون تن توليد شد و با توجه به شرايط جهاني، در سال 2016 نيز نزديک به همين عدد محقق خواهد شد.
رييس هيات عامل ايميدرو با اشار به چالش‌ها و فرصت‌هاي صنعت فولاد دنيا اظهارکرد: از جمله چالش‌هاي کنوني اين صنعت، افت رشد اقتصادي چين به عنوان موتور محرک اقتصاد دنيا، مازاد عرضه نسبت به تقاضا، تداوم کاهش قيمت جهاني فولاد، افزايش رقابت‌پذيري در صنعت فولاد و احتمال ورود مواد جايگزين (نظير پتروشيمي، آلومينيوم، پلاستيک و غيره) است.
وي ادامه داد: فرصت‌هاي پيش روي صنعت فولاد شامل رشد جمعيت جهان و به تبع آن رشد مصرف مواد معدني (افزايش توليد فولاد خام از 850 ميليون تن سال 2000 به 2500 ميليون تن در سال 2030)، روند رو به رشد بازار فولاد به دليل ارزاني نسبت به ساير فلزات و کاهش قيمت سنگ آهن و انرژي است.
کرباسيان با بيان اينکه شدت مصرف فولاد يا مصرف سرانه فولاد در دنيا رو به کاهش است، تصريح کرد: در ايران سرانه مصرف فولاد حدود 200 کيلو گرم است که فاصله جدي با کشورهاي پيشرفته دارد. در طرح جامع فولاد، پيش‌بيني شده مصرف فولاد ايران در سال 1404 از 350 کيلوگرم بيشتر شود و با اين هدف، دستيابي به توليد يا ظرفيت 55 ميليون تن فولاد تا اين مدت امکان‌پذير است.
کرباسيان با اشاره به 3 شاخص اصلي توسعه صنعت فولاد گفت: وجود ذخاير غني مورد نياز زنجيره فولاد (معادن روباز سنگ آهن حدود 3 ميليارد تن ذخيره و قابل افزايش تا 50 درصد با اکتشافات پيش رو)، در اختيار داشتن ذخاير زغال سنگ، دسترسي آسان به انرژي و دارنده دومين ذخاير بين‌المللي گاز طبيعي، دسترسي به آبهاي آزاد و نيز وجود سرمايه انساني با تجربه و ماهر است.
وي افزود: فناوري قديمي، بهره‌وري و رقابت‌پذيري پايين نسبت به رقبا، ارزش افزوده پايين و عدم توسعه صنايع پايين دستي، مکان يابي نامناسب برخي واحدهاي فولادي و کمبود زيرساخت‌هاي مورد نياز به‌خصوص آب، عدم توازن در زنجيره ارزش و ارائه مجوز مازاد تقاضاي بازار، محدوديت منابع دولت، کاهش ارزش شاخص بورس به عنوان منبع اصلي تامين سرمايه و خصوصي‌سازي نامناسب زنجيره ارزش فولاد، بالا بودن هزينه تمام شده محصولات و عدم توجه به ادغام عمودي و افقي از جمله چالش‌هاي صنعت فولاد کشور به شمار مي‌رود.
رييس هيات عامل ايميدرو گفت: براي کاهش قيمت تمام شده فولاد، تنها با حمايت‌هاي ويژه دولت نمي‌توان به اين هدف دست يافت بلکه بخشي از آن با تصميم گيري‌هاي درست دولت و بخشي نيز با ارتقاي بهره‌وري بخش خصوصي امکان‌پذير است.
رييس هيات عامل ايميدرو درباره وضعت اکتشافات معدني ايميدرو گفت: اين سازمان اجراي عمليات اکتشافي در 250 هزار کيلومتر مربع آغاز کرده و تاکنون 300 محدوده اميد بخش معدني جديد شناسايي شده و 74 پروژه اکتشافي عمومي، تفصيلي و تکميلي اجرا شده است. البته بخش خصوصي هم در اين زمينه فعاليت هايي داشته است که با احتساب آن، ميزان اکتشاف افزايش مي‌يابد.
وي ادامه داد: پيش‌بيني مي‌شود در سال 2016 ميلادي، پيشرفت‌هاي بالايي در زمينه اکتشاف داشته باشيم.
کرباسيان فعال کردن طرح‌هاي هفتگانه فولاد را از جمله تلاش‌هاي ايميدرو با استفاده از مشارکت بخش خصوصي برشمرد و گفت: واحد احياي مستقيم طرح سپيددشت تا پايان امسال با همکاري شرکت فولاد مبارکه به بهره‌برداري مي‌رسد و 3 واحد ديگر در نيمه نخست سال 95 به بهره‌برداري خواهد رسيد.
وي افزود: دولت اعتقاد دارد بخش خصوصي بايد محور اصلي در توسعه باشد و در جايي که امکان حضور بخش خصوصي وجود دارد، ايميدرو فضا را براي اين بخش باز مي‌گذارد.
رييس هيات عامل ايميدرو گفت: اين سازمان برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت فولاد را در سواحل جنوبي کشور با مشارکت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي اجرايي کرده است.
وي ادامه داد: توسعه زيرساخت‌ها شامل آب، گاز، برق و راه آهن در برنامه‌هاي ايميدرو به طور جدي ديده شده است. در اين حوزه، در برخي قيمت‌ها چالش داريم که قابل رفع است. موضوع احداث ريل و قيمت حمل‌ونقل مورد بررسي است.
رييس هيات عامل ايميدرو در ابتداي سخنراني خود ضمن تشکر از روزنامه دنياي اقتصاد بابت برگزاري اين همايش، گفت: همايش حاضر مصادف شده با لغو تحريم‌هاي بين‌المللي- که با تلاش فشرده تيم مذاکره کننده، حمايت مردم و رهبري به سرانجام رسيد- و مي‌توان اعلام کرد که جمهوري اسلامي ايران زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري براي ايران فراهم شده و از حضور مديران شرکت‌هاي خارجي به نمايندگي از ايميدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکر مي‌کنم.
وي افزود: ارائه مقالات و ديگاه‌هاي کارشناسي در چنين همايش هايي مي‌تواند به دولت، سياستگذاران و بخش خصوصي براي توسعه کشور کمک کند.


بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا