نظر کاربران خبرآنلاین درباره کاهش نرخ سود بانکی/ بانک‌ها باز هم قانون را دور می‌زنند

نظر کاربران خبرآنلاین درباره کاهش نرخ سود بانکی/ بانک‌ها باز هم قانون را دور می‌زنند

اقتصاد > اقتصاد کلان - کاهش نرخ سود بانکی با واکنش کابران خبرآنلاین مواجه شد؛ به طوری که گروهی این اقدام را در جهت ایجاد اشتغال و افزایش سرمایه‌گذاری و گروهی دیگر، نسبت به بالا بودن نرخ بالای سود تسهیلات انتقاد داشتند.

بانک‌ها دیروز برای کاهش سود بانکی به توافق رسیدند و این موضوع با استقبال بانک مرکزی همراه شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر این اساس، سود سپرده سالانه از 20 به 18 درصد و سود روزشمار به کمتر از 10 درصد کاهش می‌یابد و نرخ‌های جدید سود بانکی از اول اسفندماه سال جاری اجرایی خواهد شد.

خبر کاهش نرخ سود بانکی بلافاصله با واکنش کاربران خبرآنلاین مواجه شد. یکی از کاربران خبرآنلاین که نام خود را در بخش نظرات ذکر نکرده، نوشته است: «پس سود سرسام‌آور تسهیلات چه زمانی کاهش می‌یابد؟»

صادق نیز عنوان کرده است؛ «از بانک وام می‌گیرم، دو برابر باید بهشون پس بدیم. وام میدی یک صدم واقعی هم سود بهت نمیدن. پولمون رو از بانک بکشیم بیرون، سود بیشتری کردیم.»

یکی از کابران در مقابل نظر صادق نوشته است: «هدف همینه که شما پولت رو از بانک بیرون بکشی و باهاش کار کنی رفیق.»

اما مارال می‌نویسد: «آقای صادق، خودت هم می‌دونی پولتو بکشی بیرون، هیچ کجا این‌جوری سود نمی‌کنی. پس دست به پولت نزن. خدا رو هم شکر کن که مثل کشورهای اروپایی دو یا سه درصد بهت سود نمیدن. ضمنا همین بانک‌ها و با همین سود دادن‌هاشون چرخ اقتصاد مملکت رو فلج کردند. اگه همچین سودی به پول‌های اندوخته امثال شما ندن، جنابعالی و امثال شما مجبور میشید بشینید فکر کنید و ببینید پولتون رو در چه راهی سرمایه‌گذاری کنید که بتونید ازش سود بگیرید و کمکی به چرخه اقتصاد کشورتون بکنید.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین در ادامه نوشته است؛ «دقیقا منظور دولت هم همین هست تا عزیزان سرمایه‌دار، سرمایه‌های خودشون رو به سمت تولید و بازار هدایت کنند. این رو بدونید که مسکن مولد و موتور اقتصاد هست و باید به حرکت در بیاد تا همه منتفع بشوند.»

احسان از خراسان‌شمالی نیز عنوان کرده است؛ «آدم پولش رو زیر فرش بذاره موریانه بخوره، بهتره تا بگذاره بانک تا با منت سود بهت بدن. تازه اگه بری پول خودت رو برداری، هم باید ضررش رو به بانک بدی و هم کلی التماس کنی تا سپردتو بدن.»

فرد دیگری افزوده است؛ «اگه کسی بلد باشه با سرمایه‌اش پول بیشتری نسبت به سود بانک بسازه، باید پولش بیاره بیرون. البته بعید می‌دونم الان کسی بتونه سود کنه چه برسه به 20 درصد.»

در این میان، صادق می‌نویسد: «یه پول کمی داشتم، گفتم بزارم بانک، یه مقدار سود بیاد روش بعد یکی دو سال دیگه خودمم یه مقدار بزارم روش، باهاش کار کنم. من با این چندرغاز که نمی‌تونم کار کنم. شما من رو با بانک مقایسه می‌کنید؟ ایول دارید؛ بابا هیچکس نیست به بانک‌ها بگه با این پول‌هایی که از مردم می‌گیرید، چه‌کار می‌کنید؟ اینم نمیدونید وقتی پول امثال من که از قشر متوسط جامعه هستیم، از بانک بیرون بیاد چه تورمی به وجود میاد؟»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلان نیز معتقد است؛ «اجرای کاهش نرخ سود بانکی از اسفندماه سبب می‌شه که مردم پول‌هاشون رو از بانک‌ها بیرون بکشن و برن به سمت بازارهای دیگه مثل دلار و سکه و این باعث افزایش کاذب قیمت‌ها در این بازارها و به تناسب آن، افزایش قیمت‌ها در بازاهای دیگر می‌شود که همین امر باعث افزایش گرانی در شب عید خواهد شد.»

مسعود نیز نوشته است؛ «سود بانکی کاهش یافت، اما آیا بهره وام‌هایی رو هم که دارین پس می‌گیرید، کاهش دادید؟ مگر میشه در یک زمان سود بالا بدین و بهره بالا بگیرین و در یک زمان دیگه، سود رو کم کنین و بهره رو همون مقدار قبل بگیرین؟»

علیزاده هم متذکر می‌شود: «آیا نرخ سود تسهیلاتی که به مردم می‌دهند را هم کم کردند؟ وام مسکن گرفتم 30 میلیون تومان، همون اول کار با خرید اوراق حق تقدم در عمل 7 میلیون به بانک برگرداندم. یعنی در عمل 23 میلیون وام بیشتر نگرفتم. تازه نزدیک یک میلیون هم پول کارمزد بانک و حق ثبت محضر دادم. حالا برای 22 میلیون موثری که در خرید خانه از طریق بانک به دستم رسیده، بایستی مبلغ 80 میلیون ماهی 500 تومان پرداخت کنم.»

احساس یادآور شده است؛ «هدف از کاهش سود اینه که مردم پولشونو بیارن تو صنعت و تجارت. این هدف در یک کشوری که تمام موارد نرمال باشه، کاملا درسته و به‌جاست، اما در ایران خیر. به چند دلیل: 1- در ایران مهم‌ترین صنایع خودروسازی هست که این وضعیت امروز خودروسازیمونه که داره روز به روز به ورشکستگی نزدیکتر می‌شه. بقیه صنایع کشور هم مثل خودرو. 2- در کشور ما سرمایه‌گذاری هیچ امنیتی نداره. نمونه‌ش کسایی که تو خیلی جاها سهام خریدن یا سرمایه‌گذاری کردن. 3- مطمئنا با این وضعیت اقتصادی کسی پولشو برای سرمایه گذاری تو صنعت نمیاره. مستقیم می‌ره دلار و طلا می‌خره. 4- چهارمی که خیلی مهمه، اینه که کسایی هستن که به راحتی کلاه مردم رو تو همین سرمایه گذاری‌ها بر میدارن.»

كاكو شيرازي نوشته است؛ «قبلا هم از اين بخشنامه‌ها اومده و بانك‌ها براي اين‌كه مشتريانشون رو از دست ندن، قانون رو دور ميزنن از طريق ريختن مابه‌التفاوت سود به حساب جداگانه مشتري. من حساب روزشمار دارم از سال 90 كه هنوز بانك بهم 22 درصد سود مي‌ده. پس اين بخشنامه ها قدرت اجرايي نداره.»

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا