نرخ بنزین در 4 دهه اخیر به روایت یک نمودار

نرخ بنزین در 4 دهه اخیر به روایت یک نمودار

اقتصاد > انرژی - اقتصادنیوز نوشت:آنچه که آمارنامه مصرف فرآورده‌های نفتی و انرژی‌زای شرکت پخش نشان می‌دهد، قیمت بنزین در حدود 40 سال گذشته بالغ بر هزار و 166 برابر افزایش یافته است.

قیمت بنزین هر ساله یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. شاید به همین دلیل است که اطلاع از آخرین برنامه‌های مرتبط با بنزین در صدر اخبار روزانه است. شاید در این میان اطلاع از نوسانات صورت گرفته در قیمت بنزین در حدود 40 سال گذشته جای سوال باشد.

نگاهی به آمارهای شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نشان از آن دارد که قیمت بنزین در 39 سال گذشته از 6 ریال به هفت هزار ریال  افزایش یافته است. این افزایش در حالی است که در مقاطعی قیمت بنزین برای چند سال ثابت بوده است. به عنوان مثال از سال 59 تا 68 قیمت بنزین هیچ تغییری نکرده است. در این سال‌ها که در خلال جنگ هشت ساله ایران و عراق بوده، قیمت بنزین 30 ریال بوده است.

ثابت بودن قیمت بنزین در مقاطع دیگری نیز تکرار شده است. به عنوان مثال در سال‌های 69 تا 73 قیمت این فرآورده ثابت و 50 ریال بوده است. کمی بعد و در سال 83 قیمت به 800 ریال رسید و برای سه سال پیاپی ثابت ماند. در عین حال بعد از اجرایی شدن سهمیه‌بندی بنزین در سال 86 نیز قیمت بنزین با رسیدن به نرخ هزار ریال، چهار سال پیاپی ثابت ماند تا در سال 90 به یکباره به قیمت چهار هزار ریال برسد. 

قیمت‌های بنزین در نمودار 39 ساله قیمت، از سال 86 مربوط به نرخ‌های دولتی است که بعد از اجرایی شدن سهمیه‌بندی بنزین محقق شده بود. بر همین اساس هم تا سال گذشته که سهمیه‌بندی بنزین اجرایی می‌شد، قیمت بنزین به هفت هزار ریال رسیده بود. براین اساس باید گفت که نرخ جاری بنزین در 39 سال گذشته یک افزایش هزار و 166برابری را تجربه کرده است. 

939

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا