زنگنه: نخست‌وزیر ژاپن به تهران می‌آید

زنگنه: نخست‌وزیر ژاپن به تهران می‌آید

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران از سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در سال ٢٠١٦ خبر داد و گفت: زمینه افزایش همکاری دو کشور در بخش های پالایش نفت، ال.ان.جی (گاز مایع فشرده)، پتروشیمی، سرمایه گذاری و تامین مالی پروژه ها وجود دارد.

به گزارش نامه نیوز به نقل از وزارت نفت، «بیژن زنگنه» عصر امروز (دوشنبه) در دیدار با «کاتسو یوکی کاوایی» مشاور نخست وزیر ژاپن، اعلام کرد «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن، امسال (٢٠١٦) به تهران سفر می کند.

به گفته وی، سفر کنونی هیات ژاپنی به تهران به ریاست مشاور نخست وزیر این کشور با هدف شناسایی علایق دو طرف برای همکاری و فراهم سازی مقدمات سفر آقای آبه به ایران انجام شده است.

زنگنه تاکید کرد با رفع تحریم ها روابط دو کشور می تواند با شتاب قابل توجه و رو به رشدی روبرو شود.

وی افزود: در ایران علاقه مندی تاریخی برای داشتن روابط راهبردی با ژاپن وجود دارد و تهران و توکیو می توانند در بخش نفت این روابط را ادامه دهند.

وی یادآوری کرد با وجود علاقه مندی دو کشور متاسفانه به دلیل تحریم این برنامه ها پیش نرفت.

شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.

بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.

به گفته وزیر نفت، تهران و توکیو در شاخه های مختلف بویژه در بخش انرژی می توانند روابط راهبردی داشته باشند و صادرات نفت خام ایران به ژاپن را یکی از مهمترین بخش همکاری دو کشور است.

وزیر نفت اضافه کرد: انتظار داریم ژاپن و شرکت های تحت مدیریت و هدایت دولت این کشور، خرید نفت خام را دستکم به سطح پیش از تحریم ها برسانند.

به گفته زنگنه، قرارداد توسعه میدان آزادگان در دولت های هفتم و هشتم با توجه به روابط راهبردی با ژاپن در بخش تولید نفت، امضا شد.

به گزارش ایرنا، ژاپن یکی از بازارهای راهبردی و سنتی برای نفت ایران به شمار می رود. پیشینه شکلگیری و توسعه تجارت نفت خام و فراورده های نفتی دو کشور به 40 سال پیش باز می گردد.
پیش از این، «سیدمحسن قمصری» مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت، اعلام کرده بود: به دنبال کسب سهم 10 درصدی در بازار نفتی ژاپن در دوران پساتحریم هستیم.

به گفته کارشناسان، یکی از مهمترین چالش های پیش روی افزایش صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه های ژاپنی بویژه در دوران پساتحریم، کاهش ظرفیت پالایش نفت در این کشور آسیایی است.

ظرفیت پالایش نفت ژاپن از نزدیک به پنج میلیون و 500 هزار بشکه در روز در چند سال گذشته به روزانه سه میلیون و 500 هزار بشکه کاهش یافته و رقابت ها را برای گرفتن سهم بیشتر در این بازار نفتی دوچندان کرده است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا