وزیر راه و شهرسازی:

در کلانشهر تهران بیش از پنج میلیون نفر در فقر اقتصادی زندگی می کنند

در کلانشهر تهران بیش از پنج میلیون نفر در فقر اقتصادی زندگی می کنند

تهران- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: در کلانشهر تهران بزرگ که جمعیتی بین 12 تا 16 میلیون نفر زندگی می کنند، بیش از پنج میلیون نفر از هموطنان ما در فقر اقتصادی مشکلات زیادی را متحمل می شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی روز یکشنبه در همایش ' چالش های توسعه شهری در اندیشه ایران شهری' در دانشگاه شهید بهشتی افزود: علاوه بر مشکلات اقتصادی وجود ناهنجاری های اجتماعی در کلانشهر وضعیت نامناسبی را برای زندگی به وجود آورده است.
وی تاکید کرد: گسست بی هویتی عده زیادی در تهران نیازمند اثبات نیست و مسایل زیست محیطی زندگی افراد را در این شهر با چالش های بزرگی مواجه کرده است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی وضعیت توسعه شهری از جهت امکان زندگی در شهرهای ایران مراتب خوشایندی ندارد.
وی با بیان این که امکان نفس کشیدن در تهران در فصل زمستان با مشکل جدی مواجه شد، گفت: زندگی در این شهر با وجود مشکلات زیادی که وجود دارد با چالش های بزرگی مواجه است.
آخوندی افزود: مشکلات تردد مردم و هدر رفت وقت شهروندان مفهوم حرکت را در این شهر دچار چالش های بنیادی کرده به طوری که رضایتمندی طبقات مختلف اجتماعی در این شهر بسیار اندک است.
وی تاکید کرد چالش های فرارو در زندگی شهری تبعات سنگینی دارد که نمی توان به سادگی از آن چشم پوشی شود.
آخوندی گفت: نتیجه از هم گسیختگی اجتماعی به بحران هویت شهری منجر شد و برای بازگشت به توسعه شهری ایران باید به نظام معرفتی خود برگردیم که ریشه در تمدن و اعماق این سرزمین دارد.
وی تصریح کرد: محصول بی هویتی و از جاکندگی ایران سبب کالایی شدن فضاهای فروشی شد به طوری که فروش تراکم های شهری و هوا آغاز شد و کم کم حتی رودخانه ها را هم فروختیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه مسکن مهر نیز گفت: با اجرای پروژه مسکن مهر کالایی بودن انسانها بسیار مورد توجه قرار گرفت که هرجا می توان به عنوان قفسی برای انسانها مسکن ساخت که هیچ گونه ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نداشته باشد.
آخوندی در ادامه یادآورشد: با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بار دیگر ایران به عنوان بازیگر اصلی در منطقه مطرح شد تا به عنوان نقطه تعادل منطقه ایفای نقش کند، زیرا برخی از بی تدبیرها در گذشته به دنبال ناکامی های ایران بودند اما با تحولات جدید آینده روشنی را برای ایران در منطقه رقم زده است.
وزیر راه وشهرسازی بابیان اینکه گرفتاری های زندگی شهری ما ناشی از دو انقطاع تاریخی بوده است، اظهارداشت: بعد از جنگ چالدران شاهد روی کار آمدن صفویه بودیم که با پایان رنسانس همراه بود و داد و ستد با خارج بسته شد و بار دیگر در زمان عهده نامه ترکمانچای عکس دوره صفویه رخ داد و باز شدن کشور به روی اندیشه غربی بی نظمی زیادی را در کشور به وجود آورد.
به گزارش ایرنا ، در پایان این مراسم وزیر راه و شهرسازی در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی به سوالات دانشجویان و اساتید این دانشگاه در خصوص وضعیت شهرسازی و معماری شهرها پاسخ داد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا