٢,٨‌میلیون خودرو گازسوز نیازمند بازرسی هستند

٢,٨‌میلیون خودرو گازسوز نیازمند بازرسی هستند

سی‌ان‌جی یکی از سوخت‌های پاک است که طی دهه اخیر از سوی دولت و در راستای تنوع سبد سوختی کشور وارد عرصه شده است تا علاوه بر کاهش مصرف بنزین، به نوعی هم ایمنی و سلامت جامعه را بالا ببرند.

بر همین اساس، برنامه‌های متنوعی برای ترویج استفاده از این سوخت در کشور اجرا شد که یکی از آنها کاهش قیمت این سوخت در فصل تابستان بود.
 اما ترویج استفاده از این سوخت فقط یکی از مشکلات آن است. این صنعت در ایران نیاز به حمایت‌های مختلف دارد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد؛ حال آن‌که چندی است این حوزه به حال خود رها شده و گلایه‌هایی از سوی فعالان این حوزه مطرح شده است. ادامه استفاده بیشتر مردم از بنزین و عدم استقبال از این سوخت و خودروهای دوگانه‌سوز به این بخش لطماتی زده و حتی تقاضا برای این حوزه را هم کاهش داده است، به‌طوری که به گفته عضو انجمن سازندگان تجهیزات سی‌ان‌جی، برنامه خودروسازان تغییر کرده و بخشی که خواستار خرید ٤٠٠‌هزار مخزن سی‌ان‌جی بود، حالا فقط ١٠‌درصد این رقم را محقق کرده است. براساس این اطلاع، در نیمه اول امسال ٤٠ تا ٥٠‌هزار مخزن تولید شده است و اکنون یک ماه از توقف تولید در شرکت‌های سازنده مخازن سی‌ان‌جی می‌گذرد.
فقط ١٤‌درصد خودروها دوگانه‌سوزند
نوید خاصه‌باف، عضو انجمن سازندگان تجهیزات سی‌ان‌جی با تأیید این اطلاعات در نشستی با حضور خبرنگاران گفت:  سازندگان تجهیزات سی‌ان‌جی ٥٠‌میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند و در صورتی که دولت از این صنعت حمایت نکند، تمام شرکت‌های تولید‌کننده تعطیل خواهند شد.
این درحالی است که بیش از‌ هزار نفر به‌طور مستقیم و ٥‌هزار نفر به شکل غیرمستقیم در این بخش فعالیت می‌کنند. همچنین با توجه به سرمایه‌گذاری ‌هزار‌میلیارد تومانی برای این بخش، توقف تولید و آغاز دوباره آن هزینه‌های زیادی دربرخواهد داشت.  از سوی دیگر ٧٤‌درصد قیمت تمام‌شده مخازن سوخت به مواد اولیه تعلق دارد، بنابراین عدم اولویت تولید خودروهای دوگانه‌سوز از سوی خودروسازان تهدیدی جدی برای این صنعت است. خاصه‌باف دراین‌باره افزود: درحالی‌که طبق ضوابط قرار بوده ٢٥ تا ٣٠‌درصد خودرو‌های داخلی دوگانه‌سوز شوند، اما هم‌اکنون خودروسازان به این مسأله توجهی ندارند و در اوج تولید تنها ١٤‌درصد خودروهای داخلی دوگانه‌سوز تولید شدند.
بیش از ٢‌میلیون خودرو نیازمند بازرسی
در همین راستا اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی نیز خواستار تشکیل صندوق حمایت از صنعت سی‌ان‌جی کشور شد. او گفت:  ایران با ٤‌میلیون دستگاه خودرو گازسوز بزرگترین ناوگان سی‌ان‌جی جهان را در اختیار دارد، لذا سالانه از محل مصرف گاز در کشور صرفه‌جویی‌های زیادی را در مصرف بنزین شاهد هستیم. کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده و در بین ٢٨ کشور تولیدکننده گاز برای خودرو، ایران جزو ٤ کشور تولیدکننده مخازن سوخت و کمپرسور است.
به گفته دادرس درحال حاضر ١٧‌میلیون دستگاه خودرو در کشور درحال تردد است که سهم خودروهای با سوخت سی‌ان‌جی از این رقم، حدود ٢٥‌درصد است. با توجه به برنامه افزایش خودروهای درحال تردد در کشور به ٣٢‌میلیون دستگاه طی ١٠‌سال آینده، سهم خودروهای سی‌ان‌جی‌سوز باید به ٨‌میلیون دستگاه برسد.
او با اشاره به ظرفیت ٣٥٠ تا ٥٠٠‌هزار دستگاه تولید مخازن سی‌ان‌جی در کشور گفت: درحال حاضر ٢‌میلیون و ٨٠٠‌هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز در کشور داریم که زمان بازرسی آنها فرا رسیده و این رقم تا پایان‌ سال به ٣‌میلیون دستگاه خواهد رسید.
وی تأکید کرد: اگر از ٤‌میلیون دستگاه گازسوز تنها ٣ تا ٥‌درصد آنها نیازمند تعویض مخازن شوند، بیش از ٢٠٠‌هزار دستگاه خودرو باید نسبت به تعویض مخازن فرسوده خود اقدام کنند و این به معنای کمک  به تولیدکنندگان این بخش است اما هنوز اقدامی برای نوسازی، معاینه فنی و تست این مخازن انجام نشده است.
کیومرث ناصری عضو دیگر انجمن سازندگان تجهیزات سی‌ان‌جی نیز دراین‌باره می‌گوید: با وجود آن‌که تمام مخازن و تجهیزات تولید سی‌ان‌جی در ایران طبق استانداردهای دقیق و ایمن بالاتر از استانداردهای اروپایی و آمریکایی تولید می‌شوند، اما به علت کمبود تقاضا و منابع مالی شرکت‌های تولیدی در این عرصه در حالت قرمز قرار دارند. توسعه صنعت تولید مخازن سی‌ان‌جی به اتکای سرمایه‌گذاری عظیم این صنعت محقق شده و هم‌اکنون تمام سرمایه‌گذاران در این زمینه دچار مشکلات اساسی شده‌اند و برای رفع این مسأله نیازمند حمایت دولت و خودروسازان داخلی هستیم. با توقف فعالیت شرکت‌های داخلی بار دیگر استفاده از مخازن نامرغوب دست دوم در کشور رواج پیدا می‌کند و این مسأله به جان و مال مردم لطمات زیادی وارد خواهد کرد.
ناصری با بیان آن‌که تولید خودروهای دوگانه‌سوز در کشور کاملا متوقف شده است، گفت: این هشداری است تا تمام دست‌اندرکاران صنعت و تولید نسبت به ادامه فعالیت این صنعتگران اقدامات لازم را به عمل آورند، در غیر این صورت ظرف یک تا دو ماه آینده تمام شرکت‌های تولیدکننده مخازن سوخت سی‌ان‌جی تعطیل خواهند شد.
ارزیابی ٣ سالانه مخازن
 در ادامه این نشست بهرام توسلی یکی دیگر از اعضای انجمن سازندگان مخازن و تجهیزات سی‌ان‌جی کشور گفت:  شرکت‌های داخلی از ظرفیت تولید سالانه ٨٠٠‌هزار مخزن سوخت در کشور برخوردار هستند، هرچند در تمام فرآیند تولید این مخازن باید استانداردهای ایمنی به دقت مراعات شود تا مشکلی برای مردم به‌وجود نیاید، اما نباید ضرورت بازرسی از مخازن سوخت خودروهای دوگانه‌سوز را فراموش کرد. استانداردهای جهانی، بازرسی مخازن سوخت خودروهای دوگانه‌سوز را هر ٣‌سال یکبار اجباری کرده و هم‌اکنون تمام خودروهای دوگانه‌سوز در کشور نیازمند بازرسی و ارزیابی مجدد آن هستند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا