ربیعی:

ایران به عنوان جزیره ثبات در منطقه آماده گسترش همکاری با کشور غنا است

ایران به عنوان جزیره ثبات در منطقه آماده گسترش همکاری با کشور غنا است

تهران- ایرنا- علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان جزیره ثبات در منطقه آماده گسترش همکاری با دیگر کشورها به وی‍‍ژه کشور غنا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ربیعی روز شنبه در دیدار با 'مصطفی محمد' وزیر مشاور در امور سازمان های توسعه ای غنا که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد،افزود: دو کشور ایران و غنا مشابهت های فرهنگی زیادی دارند.
وی تاکید کرد: رابطه دو کشور ایران و غنا در ثبات برای صلح جهانی و روابط کشورهای جنوب –جنوب موثر است.
ربیعی با اشاره به برگزاری پنجمین کمیسیون مشترک دو کشور ایران و غنا در سال گذشته گفت: در آن کمیسیون 30 سند همکاری امضا شد و ایران امروز در دوره پساتحریم آماده همکاری های بیشتر دو کشور است.
ربیعی با اشاره به اینکه شرکت های امریکایی و اروپایی تمایل زیادی برای گسترش همکاری با ایران دارند ،بیان داشت: آفریقا برای ما اهمیت خاصی دارد. دو کشور ایران و غنا می توانند شرکای مشترک تشکیل دهند و امیدوارم این تعامل افزایش یابد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: هم اکنون ایران با تعدادی از کشورهای آفریقایی نظیر نیجر، تانزانیا، زیمبابوه، زنگبار و برونئی همکاری های زیادی در زمینه تربیت مربی فنی و حرفه ای دارد که می توانیم در صورت تمایل شما بسته های آموزشی مهارت در اختیارتان قرار دهیم و در زمینه تربیت مربی فنی و حرفه ای همکاری بیشتری داشته باشیم.
ربیعی همچنین به تجارب ارزشمند ایران در زمینه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: صندوق های بازنشستگی تحت مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند و می توانیم تجارب خود را در زمینه صندوق ها و همچنین مشاغل خانگی در اختیار کشور غنا قرار دهیم.
وی یادآور شد، همچنین ایران می تواند خدمات فنی و مهندسی را در اختیار شما قرار دهد. تجارب در زمینه تعاونی ها از دیگر تجارب ارزشمند حوزه کار در ایران است که می توانیم آن را در اختیار کشور دوست قرار دهیم.
ربیعی گفت: دو کشور ایران و غنا می توانند در زمینه نمایشگاهی و دستاوردهای صنعتی با یکدیگر همکاری کنند. صندوق تامین اجتماعی که زیر نظر وزارت کار است می تواند در زمینه داروسازی، نفت، پتروشیمی ،بانکداری و فولاد با کشور غنا همکاری کند.
سپس مصطفی احمد وزیر مشاور در امور سازمان های توسعه ای کشور غنا ضمن ابراز خرسندی از حضور در کشور ایران و شرکت در جشن انقلاب اسلامی از گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقدیر کرد و افزود: میان کشور ایران و غنا روابط گرم و صمیمی وجود دارد و تمایل دارم به این روابط عمق ببخشم .
وی ادامه داد: همواره روابط دوجانبه میان دو کشور ایران و غنا برای دو کشور بسیار سودمند بوده است و ما توانسته ایم از تجربه های کشور ایران در حوزه های کاری مان بهره ببریم .
وزیر مشاور در امور سازمان های توسعه ای غنا ادامه داد: بسیار خوشحالم که جمهوری اسلامی ایران توانست در دوران تحریم ثبات خود را حفظ کند و پس از مذاکرات طولانی با گروه 1+5 به پیشرفت های خوبی در این زمینه دست یابد. امیدوارم در پایان تحریم ها شاهد پیشرفت بیشتر جمهوری اسلامی ایران باشیم و این مذاکرات زمینه همکاری بیشتر را بین ایران و غنا رقم بزند .
وی در ادامه آموزش های فنی و حرفه ای را مورد تاکید قرار داد و گفت: از این آموزش ها استقبال می کنم چرا که بسیاری از جوانان و دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، مهارت کافی ندارند؛ لذا امیدوارم این دیدار بتواند زمینه گسترش آموزش های فنی و حرفه ای را در کشورم رقم بزند و فرصت های اشتغال را برای جوانان بدون مهارت فراهم کند.
احمد در ادامه افزود: به تازگی در غنا صندوق مستمری برای کارگران و کارمندانی که به صورت رسمی کار می کنند، تشکیل داده ایم و امیدوارم بتوانیم آنها را تحت پوشش قرار دهیم چرا که تاکنون تنها یک میلیون نفر از این افراد تحت پوشش هستند و بسیار خرسندم که از این پس می توانم از تجربه های کشور ایران در این حوزه درس بگیرم .
وی در ادامه به تعاونی ها اشاره و خاطرنشان کرد: سیستم تعاونی در کشور ایران بسیار سازمان یافته است که امیدوارم بتوانم از این سیستم در کشورم بهره ببرم.
وزیر مشاور در امور سازمان های توسعه ای غنا در ادامه از حمایت های کشور ایران در بخش کشاورزی و صنعت تقدیر و در ادامه تاکید کرد: در کشور غنا دانشگاه اسلامی وجود دارد و از حمایت های ایران نیز در این خصوص تقدیر می کنم.
وی با بیان این که اصلاحات و توسعه زیر ساخت ها، جاده ها ، توسعه بنادر و فرودگاه ها از برنامه های رئیس جمهوری غناست ، از برداشتن گام های بزرگ در توسعه صادرات غیرسنتی در کشورش خبر داد.
احمد گفت: اشتغال و گسترش صندوق های مستمری بگیری از جمله برنامه های توسعه ای مدنظرمان است چرا که با افزایش تعداد بازنشسستگان و افراد پیر برای توسعه این صندوق ها باید گام برداریم .
وی تصریح کرد: همچنین در کمیسیون مشترک ایران و غنا باید این موضوع را پیگیری و زمینه گسترش روابط دوجانبه را فراهم کنیم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا