گزارش روز؛

دو خبر خوش پیش روی بازار سرمایه تا پایان سال

دو خبر خوش پیش روی بازار سرمایه تا پایان سال

در کوتاه مدت و تا پایان سال جاری دو نکته مثبت برای بورس وجود دارد؛ اول بحث انتخابات مجلس است که بر روند بازار تأثیر مثبت دارد؛ چرا که همه گروه ها به دنبال این هستند که وضع اقتصادی صنایع خوب باشد و دوم اینکه، دورنمای سال آینده بسیار روشن است.

 

 

 

رشد قابل توجه قیمت در اکثر نماد های بازار سرمایه طی روز های گذشته باعث شد تا با آغاز معاملات روز جاری در اکثر نماد ها شاهد عرضه فراوان باشیم .
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) و به نقل از کارگزاری مهرآفرین، در کوتاه مدت و تا پایان سال جاری دو نکته مثبت برای بورس وجود دارد؛ اول بحث انتخابات مجلس است که بر روند بازار تأثیر مثبت دارد؛ چرا که همه گروه ها به دنبال این هستند که وضع اقتصادی صنایع خوب باشد و دوم اینکه، دورنمای سال آینده بسیار روشن است. از این رو انتظار می رود روند مثبت بازار همچنان تداوم یابد؛ البته نکته مهم اینجاست که بایستی جو هیجانی موجود در بازار تا حد امکان کنترل شود، چراکه حرکت با این شتاب تنها خوشحالی کوتاه مدت را در پی خواهد داشت. همچنین باید اشاره کرد که برای تداوم و استمرار این روند مثبت، اصلاح و استراحت مقطعی قیمت ها لازم است.
 

در گروه بانک معاملات گروه منفی انجام شد، نمادهای وتجارت، دی، حکمت، وسینا معاملات را در کف قیمت روزانه و در مقابل ونوین نیز معاملات را با صف خرید به پایان رساندند. با معامله 178.7 میلیون سهم وبصادر بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه را به خود اختصاص داد. بانک ها با توجه به رفع تحریم های بانکی و گسترش روابط بین المللی با وضعیت بهتری مواجه خواهند شد و می توانند از آثار مثبت ناشی از افزایش مراودات مالی و ارزی کشور بخصوص در حوزه درآمدهای کارمزدی منتفع شوند منتهی فعلا روند هیجانی بر بازار حاکم است و همچنین فروش حقوقی در روزهای گذشته تاثیر منفی بر بانکی ها گذشته که رفته رفته انتظار داریم روند متعادل تری را در گروه شاهد باشیم. با توجه به خبر اعلام کاهش نرخ سود بین بانکی به ۱۸ درصد ، شاهد کاهش نرخ سود سپرده ها در این صنعت خواهیم بود.

در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات ، اکثرا در بازه منفی انجام گرفت اما وضعیت بهتر از گروه بانک بود، خساپا، ورنا، خاذین از جمله صف های خرید در بین نمادهای خودرویی بودند در مقابل خپارس، خزامیا، خاور، خکاوه معاملات را با صف فروش به پایان رساندند. معاملات گروه امروز پرحجم بود به طوری که با معامله 376 میلیون سهم خساپا بیشترین حجم و ارزش معاملات کل بازار بورس را داشت.  همچنبن در نماد خاهن با پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 320 میلیارد ریال به مبلغ 641 میلیارد و249 میلیون ریال(100 درصد)، از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بر روی کدال قرار گرفت. این خبر توانست خاهن را طی معاملات امروز از صف فروش به صف خرید برساند.

در گروه محصولات شیمیایی فعلا نقدینگی به این صنعت ورود نکرده و نسبت قیمت بر درآمد گروه کمتر از متوسط بازار است اما بنظر می رسد کم کم بازار بعد از اصلاح و برگشت به دورن تعادل بسمت گروه هایی متمایل می شود که از رشد بازار جا مانده اند. شرکت کربن ایران در حالی به دلیل انتقال کارخانه و فروش زمین ۷۱.۷ میلیارد تومانی یکی از سهم های مقبول طی دو ماه اخیر بوده که بهای هر سهم آن با رشد 45 درصدی از 285 تومان اول دی ماه به 407 تومان رسید اما امروز با تکذیب شایعه مورد جابجایی کارخانه موجب شد تا با صف فروش همراه شود.در این گروه نماد های شکربن،شلعاب،شفارس،شپارس،شفارا،وپترو،شدوص،پترول،شیراز و شکلر با کاهش قیمت و نماد های شپلی ، شمواد،شسینا،جم،شپدیس و شتوکا با افزایش قیمت روبرو شدند.

در گروه برق عرضه اولیه پتروشیمی فجر در حالی که قرار بود همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی در بورس صورت پذیرد، تاکنون انجام نشده و خبرها از تعویق این عرضه اولیه حکایت دارد. این عرضه در حالی تاکنون به تعویق افتاده که صبح روز جاری مدیر عامل شرکت پتروشیمی فجر طی نامه ای پیرامون دعاوی حقوقی با اهمیت مربوط با این مجموعه شفاف سازی کرد.


طی این نامه شفاف سازی علیرضا شمیم نایب رییس هیأت مدیره و مدیر عامل پتروشیمی فجر از در جریان بودن چهار پرونده حقوقی در شعب مختلف مراجع قضایی خبر داده است. بدین ترتیب در این نامه نکاتی در خصوص دعاوی حقوقی له و علیه شرکت بیان شده که برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که تا مشخص شدن نتایج نهایی این موارد حقوقی عرضه مذکور به تعویق خواهد افتاد که متن آن در ادامه آمده است.

در گروه سیمانی که امروز مورد اقبال سرمایه گذاران قرار نگرفت و اکثر نماد های این گروه با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند . بطوریکه بجز نماد های سقاین،سفانو و سپاها بقیه نماد های با کاهش قیمت مواجه شدند.
 

در گروه انبوه سازی که معاملات امروز را بصورت کاملاً متعادل پشت سر گذاشت . در این بین نمادهای ثامان و ثاباد نسبت به دیگر نمادهای هم گروهی خود با صف خرید روبرو شدند .


در گروه فرآورده های نفتی که در پایان معاملات امروز با عرضه فراوان مواجه گردید تنها نمادی که با افزایش قیمت بکار خود پایان داد نماد شبریز بود.

در گروه فلزات اساسی بیشتر نمادها با معاملات منفی همراه شدند . ذوب ، فرآور ، فمراد و فروس جزو تنها نمادهای مثبت این گروه بودند. ذوب آهن که گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۶۳۲ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را به سازمان ارسال کرده است ، همچنان مورد استقبال سهامداران خود قرار گرفت و در صدر تابلوی معاملاتی این گروه از تقاضای بالغ بر ۲۴۸ میلیونی خرید برخوردار شد. فرآور و فمراد نیز از جمله نمادهای همراه با صف خرید در این گروه به شمار می آمدند .


شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۹۰۳ واحد کاهش در رقم ۷۶۵۹۴ واحدی متوقف شد . بیش از ۷۰% از نمادهای بورسی امروز را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۲۴۲۴ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۵۲۹ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۲۸ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۹ واحد کاهش در رقم ۸۰۶ واحدی متوقف شد . بیش از ۷۴% از نمادهای فرابورسی امروز را با افت قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۱۸۸ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۵۱.۴ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسید .

بیشترین اثر منفی بر افت شاخص نیز توسط نمادهای فولاد ، اخابر ، وغدیر ، وبملت ، وتجارت ، وبصادر ، شبندر رقم خورد .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و ساخت قطعات ، بانکها و موسسات اعتباری و خدمات فنی و مهندسی به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

پ.ن : این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا