خاطره ای معدنی از رئیس دولت جنگ

خاطره ای معدنی از رئیس دولت جنگ

گروه معادن >سنگ آهن - تجهیز معدن سنگ آهن گل گهر سیرجان که امروز به عنوان یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن دنیا شناخته می شود در دولت جنگ صورت گرفت اما این معدن چرا مورد توجه رئیس دولت جنگ قرار گرفت و چگونه تاسف او را برانگیخت.

به گزارش ماین نیوز، یکی از معاونان وزارت برنامه و بودجه در دهه 60 با نقل خاطره ای از بازدید رئیس دولت جنگ از معدن گل گهر سیرجان گفت: آن زمان دکتر محمدتقی بانکی وزیر وزارت برنامه و بودجه بودند و می بایست هم بودجه جنگ را تامین می کردند و هم به فکر تامین مالی طرح های مهم انقلاب از جمله فولاد مبارکه و معدن گل گهر سیرجان می بودند.

او افزود: رئیس دولت جنگ در آن دوران به همراه دکتر بانکی وارد منطقه گل گهر شد تا از این معدن بازدید کند اما وقتی منطقه را دید شدیدا ابراز تاسف کرد چرا که هیچ اقدامی در انجا صورت نگرفته بود و تنها بقایایی از معدنکاری در دوره ساسانیان در آنجا به چشم می خورد.

معاون اسبق وزارت برنامه و بودجه گفت: رئیس دولت جنگ همانجا به جمع حاضر گفت باعث تاسف است که ایرانیان در زمان ساسانیان قادر بودند از این معدن بهره برداری کنند و به تکنولوژی ذوب آهن برسند اما ما امروز قادر نیستیم تا از این ذخیره ارزشمند برای توسعه کشور استفاده کنیم.

او گفت: بعد از این بازدید تصمیم گرفته شد تا با توجه به ساخت کارخانه فولاد مبارکه بودجه لازم برای تجهیز و بهره برداری از معدن گل گهر سیرجان بودجه ای مناسب در نظر گرفته شده و این معدن راه اندازی شود که نتیجه ان تلاش سبب شد نیاز کشور به سنگ آهن وارداتی از هند و دیگر کشورها برطرف شود و این معدن به عنوان یکی از بزرگترین معادن سنگ آهن دنیا مطرح شود.

ذخاير سنگ آهن گل گهر در استان كرمان و در 50 كيلومتری جنوب غربی شهرستان سيرجان واقع شده است . آثار موجود و حفره های باقی مانده در محل كانسار دلالت بر آن دارد كه اين كانسار در قرون گذشته مورد شناسايی و بهره برداری قرار گرفته است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا