سود 70میلیون‌تومانی؛ چالش وام جدید مسکن

سود 70میلیون‌تومانی؛ چالش وام جدید مسکن

در حالی با مصوبه شورای پول و اعتبار وام مسکن از 35 میلیون تومان به 60 میلیون تومان افزایش می‌یابد که به نظر می‌رسد هزینه و سود 70 میلیون تومانی این وام به‌عنوان یک چالش باعث می‌شود رغبت مردم به دریافت وام مذکور به شدت کاهش یابد.

شب گذشته شورای پول و اعتبار مصوب کرد در راستای کمک به رونق تولید در بخش مسکن در ارتباط با ارتقای قدرت خرید خانوارها و تشویق پس‌انداز متقاضیان مسکن،سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل صندوق پس‌انداز یکم و تسهیلات عادی بانک‌ها در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت به تمام مراکز استان‌ها (به جز تهران) تسری یابد.

به‌عبارت سقف وام 35 میلیون تومانی حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز مسکن که از طریق خرید اوراق حق‌تقدم قابل دریافت بود به 60 میلیونی تومان افزایش یافت. متقاضی این وام اگر بخواهد از طریق خرید اوراق حق تقدم وام 60 میلیون تومانی را دریافت کند راهی سخت  و دو چالش را پیش‌رو خواهد داشت.

یکی از این چالش‌ها هزینه‌ای است که متقاضی باید بابت خرید اوراق حق‌تقدم پرداخت کند؛ در حال حاضر به‌طور میانگین قیمت هر برگه اوراق حق تقدم حدود 70 هزار تومان است، یعنی برای وام 35 میلیون تومانی هر متقاضی باید 5 میلیون تومان برای خرید اوراق (70 برگ) کنار بگذارد. تا اینجای کار حدود 8 میلیون تومان باید برای وام 60 میلیون تومانی هزینه شود.

با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار در افزایش 25 میلیون تومانی وام خرید یا ساخت مسکن متقاضی باید با نرخ کنونی اوراق 8 میلیون و 400 هزار تومان برای خرید اوراق پرداخت کند.

اما چالش دوم که به‌طور حتم تصمیم شورای پول و اعتبار در خصوص کمک به رونق تولید در بخش مسکن را به چالش خواهد کشید مربوط به نرخ سود تسهیلات 60 میلیون تومانی مسکن است.

بر اساس اعلام بانک مسکن اقساط بازپرداخت 12ساله تسهیلات 35 میلیون تومانی مسکن به‌روش ساده ماهانه 525 هزار و 306 تومان است. با احتساب نرخ سود سالانه 15 درصد کل سود تسهیلات 35 میلیون تومانی به‌روش ساده بالغ بر 40 میلیون و 644 هزار و 189 تومان است. در مجموع متقاضی باید 75 میلیون و 644 هزار و 189 تومان را در سال دوازدهم (ماه 144) به بانک مسکن پرداخت کند.

در بازپرداخت تسهیلات 35 میلیون تومانی به‌روش پلکانی سالانه متقاضی در سال اول ماهانه 430 هزار و 717 تومان می‌پردازد و این رقم در سال دوم با حدود 4.9 درصد افزایش به ماهانه 452 هزار و 253 تومان افزایش می‌یابد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، در مجموع با احتساب اقساط پلکانی 12ساله و نرخ سود 15 درصد متقاضی در ماه پایانی (144) 82 میلیون و 269هزار و 363 تومان به بانک مسکن پرداخت می‌کند. به‌عبارت دیگر میزان سود تسهیلات 35 میلیون تومانی مسکن در روش پلکانی سالانه 47 میلیون و 269 هزار و 363 تومان است.

این در حالی است که بر اساس مولفه های محاسبه شده توسط بانک مسکن، با یک حساب سرانگشتی سود تسهیلات 60 میلیون تومانی به روش ساده در دوره 12 ساله رقمی بالغ بر 70 میلیون تومان خواهد بود. یعنی در پایان ماه دوازدهم سال دوازدهم متقاضی باید 130 میلیون تومان به بانک پرداخت کند.

از سوی دیگر سود این تسهیلات به روش پلکانی نیز کمی بیش از 80 میلیون تومان است، به عبارت دیگر متقاضی در این روش باید در آخرین ماه سال دوازدهم 140 میلیون تومان به بانک پرداخت کند. با توجه به نرخ سود تسهیلات مذکور به نظر می‌رسد تصمیم شورای پول و اعتبار در به حرکت در آوردن چرخ رونق مسکن چندان کارگشا نخواهد بود.

البته شاید افزایش نرخ اوراق حق‌تقدم طی روزها و هفته‌های اخیر تنها دستاورد تصمیم شورای پول و اعتبار باشد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا