معاون وزیرجهاد کشاورزی در پاسخ به تسنیم خبر داد

ابزار نظارت بر بازار با طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی منتقل نشد

ابزار نظارت بر بازار با طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی منتقل نشد

معاون وزیرجهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلات نظارت بر بازار مصرف خارج از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی است گفت: با وجود اینکه طرح انتزاع اجرا شد اما در بخش نظارت بر بازار، ابزارهای لازم به ما منتقل نشد که این امر یکی از نواقص کاری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، حسن رکنی در نشست خبری معاونت امور دام به مناسبت دهه مبارک فجر، اظهار کرد: در دوسال گذشته ما برای صادرات محصولات پروتئینی اجازاه صادرات نداده ایم ، زیرا اعتقاد داریم توفق مقطعی صادرات منجر به از دست رفتن بازار های صادراتی می شود و در این زمینه از ثبات لازم بر خورداریم.

وی افزود: در عین حال ما تولید را بر اساس نگاه تنظیم بازار به انجام رسانده ایم، اما باید اذعان داشت که با وجود اینکه طرح انتزاع اجرایی شد در بخش نظارت بر بازار ابزار های لازم به ما منتقل نشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت شیر خام 1440 تومان برای حمایت از تولید کنندگان و تولید پایدار در نظر گرفته شده است اما مسئول نظارت بر اجرای این امر بر عهده سازمان حمایت است.

وی خاطر نشان کرد: معاونت ذی ربط در سازمان حمایت فعالیت های خود را در این زمینه شروع کرده است و امیدواریم که به سر انجام برسد.

رکنی تصریح کرد: تعرفه های صاردات مرغ به روسیه بالا است به طوری که وضع تعرفه 25 درصدی امکان صادرات مرغ را از صادر کنندگان ایرانی گرفته است و ما در حال چکش کاری برای کاهش تعرفه صادرات این محصول هستیم.

این مقام مسئول در پاسخ به تسنیم گفت: در حال حاضر جمعیت دام سبک کشور حدود 68 میلیون است که برای حفظ مراتع کشور طبق برنامه ریزی باید در یک برنامه پنج ساله این جمعیت 10 میلیون کاهش می یافت اما به برنامه نرسیده ایم.

وی با اشاره به اینکه در10 ماهه امسال یک میلیون و 80 هزار راس دام سبک و 14 هزار راس گوساله صادر شده است یادآورشد:  قیمت دام زنده 9 تا 11 هزار تومان است و اینکه گوشت قرمز به چه قیمتی در بازار مصرف به فروش می رسد خارج از نظارت ما است.

رکنی در بازار صادرات به روسیه اظهار کرد: روسیه بازار بزرگی برای مصرف اقلام پروتئینی است و با توجه به نزدیکی به کشور ایران و همچنین اختلاف هایی که با برخی از کشورها دارد فرصت صادراتی خوبی برای صادرات  محصولات پروتئینی فراهم آمده است.

وی افزود: زیرساخت های لازم برای صادرات به روسیه فراهم است و گروه های کارشناسی که از سوی این کشور برای بازدید از کشتارگاه ها و واحدهای بسته بندی به ایران مراجعه و اعلام کرده اند وضعیت واحدهای تولیدی کشورمان مورد تأییدشان است.

رکنی گفت: برای صادرات باید پروتکل هایی بین کشور روسیه و سازمان دامپزشکی کشورمان منعقد شود اما هنوز این پروتکل ها به مرحله نهایی نرسیده است.
وی با اعلام اینکه دولت برنامه ای برای تخصیص یارانه جدید به شیرخام ندارد گفت: سال گذشته با تصویب قیمت 14 هزار و 400 ریال برای شیر خام دیگر نیازی به تخصیص یارانه به این بخش نبود و دیگر یارانه جدیدی در برنامه دولت پیش بینی نشده است.

وی تاکید کرد: صادرات عسل در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما باید اذعان داشت که  موضوع مهمی که در صادرات عسل و یا هر کالایی مدنظر قرار می گیرد مزیت صادراتی آن کالا است.

سرانه تولید پروتئین دامی 2 برابر شده

  این مقام مسئول در ادامه صحبت های خود با اشاره به آمار و وضعیت تولید مواد پروتئینی در کشور گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی سرانه تولید پروتئین با منشاء دامی 16.2 گرم بود که اکنون به بیش از 32 گرم افزایش یافته است و رشد بیش از دو برابری دارد.

وی اضافه کرد: پروتئین دامی مورد نیاز 4.5 گرم از گوشت قرمز، 10.3 گرم از شیر و لبنیات، 9.8 دهم گرم از مرغ، 3.5 گرم از تخم مرغ و 4.6 گرم از آبزیان تامین می شود.

رکنی گفت: در دهه مبارک فجر امسال، بیش از دو هزار و 848 پروژه کشاورزی با اعتبار 12 هزار و 450 میلیارد ریال در سراسر کشور به بهره برداری رسید که از این میزان 445 پروژه با اعتبار سه هزار و 400 میلیارد ریال مربوط به معاونت امور دام است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی سرانه تولید گوشت قرمز در کشور 1.5 کیلوگرم بود  که اکنون با وجود واردات 60 تا 70 هزار تن در سال سرانه تولید به 11.5 کیلوگرم رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سرانه تولید گوشت مرغ نیز از 6 کیلوگرم به 26کیلوگرم وسرانه تولید تخم مرغ از 6 کیلوگرم به 11.5 کیلوگرم رسیده است.
وی اعلم کرد که سرانه تولید شیر و لبنیات نیز از 70 کیلوگرم به 113 کیلوگرم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه واردات محصولات پروتئینی از سال 1392 تاکنون 30 درصد کاهش داشته است افزود: در 9 ماه نخست سالجاری 563 میلیون دلار محصولات پروتئینی وارد شده که نسبت به زمان مشابه سال 1393 حدود هشت درصد کاهش داشته است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی گفت: در 9 ماه نخست سالجاری به میزان 905 میلیون دلار محصولات پروتئینی دام و طیور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.7 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در 9 ماه نخست امسال 50 هزارتن گوشت مرغ با 70 میلیون دلار ارزآوری صادر شد که 13 درصد کاهش داشته است. در این مدت 60 هزار تن تخم مرغ به ارزش 75 میلیون دلار صادر شد که 22 درصد رشد را نشان می دهد.

صادرات دام زنده افزایش یافت

وی تصریح کرد: صادرات 17 هزارتن دام زنده و احشام خوراکی در 9 ماه نخست امسال 193 هزار دلار ارز آوری برای کشور داشته است که نسبت به سال گذشته 16.5 درصد رشد دارد.

رکنی افزود: درمدت مذکور 295 هزارتن شیر و فرآورده لبنی به ارزش 422 میلیون دلار صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش داشته که با توجه به ایجاد تنوع، ارزش صادرات آن مشابه سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: با صادرات یک هزار و 152 راس گوسفند و بز به ارزش 177 میلیون دلار درمدت مذکور 175 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته‌ایم.

رکنی گفت: 35 هزار میلیارد ریال برای اصلاح ساختار 10 هزار واحد دامی، 16 هزار واحد مرغداری و 95 کارخانه تجهیز خوراک دام خبر داد که در صورت نهایی شدن می تواند موجب افزایش بهره وری بخش شود.

انتهای پیام//

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا