رئیس کل گمرک پاسخ داد؛

فرق بین گمرک و باجگیرخانه چیست؟

فرق بین گمرک و باجگیرخانه چیست؟

مسعود کرباسیان اظهار کرد: حتماً باید تعرفه را به عنوان یک ابزار اقتصادی به جایگاه اصلی خودش برگردانیم و بعد تکلیف خود را با مسائل دیگر معلوم کنیم.

رئیس کل گمرک معتقد است: وقتی سهل‌الوصول‌ترین درآمد، این است که مقابل دروازه واردات، جلوی ورود کالای مردم را بگیریم و بگوییم پول بدهید تا اجازه ورود داده شود، آن وقت اسم گمرک با مسما می‌شود. اسم گمرک باجگیرخانه می‌شود.

مسعود کرباسیان در مورد کارکرد نرخ تعرفه در اقتصاد ایران گفت:ما تعرفه را به منزله حمایت از تولید ندیدیم. ببینید، ما یک تعرفه چهاردرصدی برای کالای اساسی، کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه داریم ولی عوارض‌ و مالیات بر ارزش‌افزوده‌ای که از بعضی اقلام می‌گیریم به مراتب بیشتر از تعرفه عمل می‌کند. آیا اینها به منزله حمایت از صنعت تعریف می‌شود؟‌ برای همین می‌گویم ابتدا وضعیت محدودیت‌های غیرتعرفه‌ای مشخص شود.

وی یادآور شد: چند سال پیش قانون تجمیع عوارض داشتیم که بعد برداشته شد، در حالی که باید همه عوارض را یک جا و یک بار بگیریم و به خزانه واریز کنیم. آن وقت دولت بنشیند و پس از کسب مجوز قانونی، این مبالغ را تقسیم کند.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: وقتی سهل‌الوصول‌ترین درآمد، این است که مقابل دروازه واردات، جلوی ورود کالای مردم را بگیریم و بگوییم پول بدهید تا اجازه ورود داده شود، آن وقت از نگاه برخی اسم گمرک با مسما می‌شود، اسم گمرک باجگیرخانه می‌شود.

وی متذکر شد: به هر حال در رابطه با بحث تعرفه نظرم این است که هنوز هم کارکرد موثر تعرفه می‌تواند سر جای خودش باشد، اگر حاشیه‌هایش را حذف کنیم. ضمن اینکه تعرفه، با وجود این میزان معافیت‌ها و تخفیف‌هایی که در قانون داریم اصلاً کارکرد خودش را از دست داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، او ادامه داد: وقتی می‌گویید ملوان می‌تواند با معافیت کامل، 700 کیلو برنج وارد کند یا ورزشکاری می‌تواند با معافیت 50 درصد، برنج وارد کند، معلوم است که تعرفه را به عنوان حمایت از تولید نمی‌بینیم بلکه به عنوان حمایت از بخش‌های دیگر اقتصاد می‌بینیم. چون برای حمایت از مرزنشین یا اقشار دیگر جامعه وضع شده است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: من معتقدم حتماً باید تعرفه را به عنوان یک ابزار اقتصادی به جایگاه اصلی خودش برگردانیم و بعد تکلیف خود را با مسائل دیگر معلوم کنیم.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا